Volledige versie bekijken : Rare veeg op foto's van mijn spiegelreflex



timothyrietmans
7 May 2018, 10:11
Hallo allen, binnenkort mag ik wat persfoto's schieten van een nieuw hotel in de buurt van mij. Alleen nu heb ik iets ontdekt op mijn foto's maar weet niet hoe dat komt. Ik heb een canon EOS 600D met een 50mm 1.8 lens. Er zit een donkerdere streep/veeg linksboven de foto. Beetje schuin/diagonaal donkerdere vlek.

Ligt het aan de lens of de body? Ik heb maar 1 lens dus kan het niet checken of het daaraan ligt.. Zie hieronder een voorbeeld van wat ik bedoel:
http://i67.tinypic.com/2zjccio.jpg

Hoop dat iemand weet wat er aan de hand is. :)

compuchrisje
7 May 2018, 23:12
Al geprobeerd om je lens met een brillendoekje op te poetsen?
Ik heb wel de link even verwijderd (reclame)

Merel
26 June 2018, 11:22
Ik ga er van uit dat een Canon bezitter wel een ambitieuze fotograaf is die af en toe zijn lens uitwendig poetst, maar je weet maar nooit.

Om het vermoeden van de lens volledig uit te sluiten kan men niet anders doen dan een andere lens even te lenen.

Als dat niet helpen zou vrees ik dat het de sensor zou kunnen zijn. dan val je in kosten tenzij er garantie op is.
Canon heeft wel degelijke materialen, maar ja alles kan eens mislopen.
Vooral omdat het op ALLE foto's te zien is , gaat mijn vermoeden hier naartoe.

Ik ga er van uit dat de camera een spiegelreflex is. Dus die spiegel kan dus eventueel besmeurd zijn.

Canon camera's hebben een optie die je kan instellen voor automatische reiniging die er voor zorgt te doen wat het beweert.

Ga eens neuzen op DPR, de bijbel van de fotografie.
https://www.dpreview.com/

Er is daar een afdeling voor elke individuele type camera.

Merel
26 June 2018, 13:44
Pagina 184 van de gebruikershandeling gaat over automatische reiniging van sensor.
Maar ik heb er weinig hoop in.

Op een reeks foto zal wellicht niemand wat merken.
Die lichte zweem in linker bovenhoek is nauwelijks te zien op deze foto, zelfs niet in volle resolutie bekeken.
De meesten hebben hier hun aandacht op midden onderaan.;)

Ben benieuwd wat er uit de bus komt.

compuchrisje
28 June 2018, 23:25
metoo

Merel
17 July 2018, 20:32
Een veeg uit de pan.

compuchrisje
17 July 2018, 23:04
Zal dit maar sluiten, spijtig genoeg te weinig respons van poster.