Volledige versie bekijken : zwart scherm na het clonen van hd naar ssd



broebels
25 December 2018, 21:47
Beste
heb dus een ssd aangeschaft Samsung 860 EVO 500gb.
Deze werdt op de desktop aangesloten via een Startech USB 3.0 naar 2.5 inch Sata adapter
Met de software van Samsung, Data Migration, heb ik dus de hd gecloond naar de ssd, deze volledige laten afwerken (duurde ongeveer 3 uur) en nadien ter afwerkling de pc afgezet.
Desktop opengemaakt en de hd verwisseld met de ssd, op moederbord zelfde aansluiting van vorige hd gebruikt.
Bij het opstarten verkrijg ik een zwart scherm met de melding,
Loading Operating System...
Boot from CD/DVD :
Boot from CD/DVD :
DISK BOOT FAILURE? INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER.

Denk dus dat er iets gebeurt is in de bios...
Het betreft hier een vroege Windows 7 die geupt is naar Windows 10.

J.W.
25 December 2018, 22:30
Je moet wel opstarten van die SSD (instellen in de bios)

broebels
25 December 2018, 23:13
dat dacht ik wel en als ik wist hoe ik dat deed dan had ik hier niets gepost en gevraagd he :shocked:

J.W.
26 December 2018, 00:28
Je moet in de bios die ssd schijf als eerste zetten bij de opstartvolgorde.

compuchrisje
26 December 2018, 01:04
Vraag is dan wel of die HD ook opstartbaar is gemaakt tijdens het maken van die image.
Misschien es op nieuw proberen te hervatten, en ja, dus die image overschrijven met inbegrip van de bootsector. Misschien kan dit (https://neosmart.net/wiki/fix-mbr/)helpen (wel Engelstalig, natuurlijk...)

Swaken
26 December 2018, 02:08
Met de software van Samsung, Data Migration, heb ik dus de hd gecloond naar de ssd, deze volledige laten afwerken (duurde ongeveer 3 uur) en nadien ter afwerkling de pc afgezet.

Data migreren of overzetten is niet hetzelfde als een harde schijf klonen . Een harde schijf klonen doe je met kloon software zoals clonezilla . Clonen is een identieke copie maken , zoals een schaap gecloond word .
De doelschijf , dus de schijf waar je gaat naar clonen moet een even grote capaciteit of nog beter een grotere capaciteit hebben dan de bronschijf .
Data migreren zijn uw belangrijke bestanden verhuizen maar word het besturingssysttem niet mee gekiopeerd .
https://computertotaal.nl/artikelen/apps-software/zo-kloon-je-een-harde-schijf-63952/?API_COOKIE_REDIRECTED=True


(https://computertotaal.nl/artikelen/apps-software/zo-kloon-je-een-harde-schijf-63952/?API_COOKIE_REDIRECTED=True)

Swaken
26 December 2018, 02:20
Wat ik nog even wou bij vermelden .
Zoals ik reeds geciteerd heb is klonen een identieke copie maken van de harde schijf . Je kopieert dus ook de lege sectoren mee en niet alleen reeds gebruikte data .

broebels
26 December 2018, 02:24
heb de info gevolgd die voorhanden was bij Samsung, hd clonen naar ssd, daarna gewoon veranderen. Heb zelf dus nog niets veranderd in de bios, doordat deze ssd niet opstarte heb ik terug de hd aangesloten om zo de pc op te starten, maar hier kreeg ik hetzelfde scherm. Denk ook wel dat het in de bios te maken heeft maar weet niet hoe dat te veranderen.

Merel
27 December 2018, 00:42
heb de info gevolgd die voorhanden was bij Samsung, hd clonen naar ssd, daarna gewoon veranderen. Heb zelf dus nog niets veranderd in de bios, doordat deze ssd niet opstarte heb ik terug de hd aangesloten om zo de pc op te starten, maar hier kreeg ik hetzelfde scherm. Denk ook wel dat het in de bios te maken heeft maar weet niet hoe dat te veranderen.Ik heb deze demo bekeken. https://www.youtube.com/watch?v=AvJpAnQeHws

Heel op het einde zegt hij dat je de bios kan instellen om van de nieuwe ssd te starten.
Dus je zal wel op het goed spoor zitten, zoals hier reeds werd gemeld door J.W.


In elk geval , ik zie niet in wat de Samsung software (ongelukkig migration genoemd) zou hebben veranderd aan het BIOS. Maar heb je de instelling al gezocht en gevonden in het Bios ? Die zijn ook al zo ingewikkeld geworden; maar de opstartvolgorde is vermoedelijk wel direct te vinden en te verifiëren ! Is dat nu reeds gedaan ? Als je niet weet hoe in het Bios geraken, zal dit gemakkelijk te vinden zijn op internet of de documentatie van je moederbord. het is gewoon een bepaalde toets blijven indrukken.


Ik ben niet meer mee met al die zaken maar mogelijk zitten er jumpers op die nieuwste ssd's zoals voorheen op de HDD's ? Maar dat zal wel irrelevant zijn vermits uw source ook niet meer wil opstarten.

compuchrisje
29 December 2018, 00:33
Een stom vraagje misschien, maar wat was je oorspronkelijke harde schijf? Ook SSD?