Volledige versie bekijken : Autonoom rijdende auto's



Obsessed
11 February 2019, 16:39
Zijn wij de laatste generatie bestuurders? (Bron = Tweakers.net)
Lees HIER (https://tweakers.net/reviews/6669/1/zelfrijdende-autos-zijn-wij-de-laatste-generatie-bestuurders-inleiding.html) het ganse artikel.

Wie ziet het zitten om autorijden volledig over te laten aan de technologie?
We zijn er nog niet meteen want van de 6 technologielevels (lees artikel) is momenteel slechts tot level 2 wettelijk toegestaan.
Wie gaat er verantwoordelijk zijn bij een ongeval?

Mooi onderwerp nietwaar? :p

berger
11 February 2019, 16:58
De autoindustrie zal binnenkort wel klaar zijn. Maar in Belgie maken ze nog volop ruzie over de installatie van 5G voor de datatransmissie. Technisch kan dat ook. Maar dan moeten alle wegen uitgerust zijn met de nodige sensoren, in de drie gewesten liefst. Maar het komt er wel allemaal. Ik dacht dat er een testproject geweest is op een stuk autosnelweg in Ranst.

kaisersoze
11 February 2019, 17:33
Mooi onderwerp nietwaar?
Yep mooi onderwerp :)
Ben er wel niet gek van die dingen
.

Zelfrijdende busjes in Antwerpen vanaf 2021
Beginnen doen we alvast met een domper, aangezien de busjes deel zullen uitmaken van onze goede vriend De Lijn. Dit is dan ook de uitgelezen kans voor de vervoersmaatschappij om aan te tonen dat bussen ook zonder chauffeur prima in staat zijn om vertraging op te lopen. Om alles nog beter te maken zullen de eerste zelfrijdende busjes uitgetest worden in Antwerpen, de stad bij uitstek waar het verkeer een nog grotere soep is dan die in mijn koelkast.

Concreet gaat het om 25 zelfrijdende busjes waar telkens 20 passagiers in passen. De busjes zullen daarnaast de huidige buslijn 36L vervangen die rijdt tussen Linkeroever en de Scheldekaaien op Rechteroever. Dit aantal busjes zou ervoor moeten zorgen dat er tijdens de spits elke drie minuten een bus voorbijkomt, waar dat nu slechts één bus per kwartier is. Het laatste ingrediënt voor deze perfecte verkeerssoep is een aparte shuttlebaan voor deze busjes, waar ook ander verkeer kan rijden.

Tot slot zou het mogelijk zijn om de shuttles “op te roepen” door middel van en knop in het bushokje en zouden ze zelfs kunnen afwijken van hun traject om reizigers op te halen. Ikzelf ben alvast benieuwd naar hoe dit in praktijk zal werken of, beter gezegd, hoe dit alles in het honderd zal lopen. Intussen is De Lijn nog druk bezig met het zoeken van een leverancier voor deze shuttles.

Als het moet zal ik toch met bang hartje in het busje stappen,maak veel gebruik van Lijn36!
Voor mij hoeft het niet:rolleyes:
Kaiser

berger
11 February 2019, 17:57
De zon schijnt al!

kaisersoze
11 February 2019, 18:27
En de driver kan niet verblind worden:D
Andere vraag zijn al die stralingen zo als 5 G en zoveel andere gezond voor de mens?
Kaiser

berger
11 February 2019, 18:44
Blijkbaar niet schadelijk indien men onder een bepaald niveau blijft :

https://www.vlaanderen.be/nl/gezin-welzijn-en-gezondheid/gezond-leven/elektromagnetische-straling

kaisersoze
11 February 2019, 19:03
Blijkbaar
Is het juiste woord.

Er gebeurt onderzoek naar straling, maar de besluiten zijn niet eenduidig. Onderzoeken worden vaak uitgevoerd bij volwassenen en op korte termijn, waardoor de gevolgen bij kinderen op lange termijn niet bekend zijn. Wel weet men dat kinderen tot de hogere risicogroep behoren omdat hun hersenen nog in volle ontwikkeling zijn
Ja we weten het niet echt,zeker ook niet vergeten dat we meer en meer aan stralingen zullen bloot gesteld worden.
Begrijp me niet verkeerd, ben zeker voor technologie,vraag me wel af waar gaat de mens ophouden?
Voorbeeld van die busjes..zie niet echt het nut.
Kaiser

kaisersoze
11 February 2019, 20:08
Zelfrijdende taxi nog voor eind dit jaar in het verkeer (https://nl.express.live/zelfrijdende-taxi-nog-voor-eind-dit-jaar-het-verkeer/)
Is dit echt nodig?Ja nu is het nog ver mijn bed...maar het is hier sneller dan we denken.Wereld gaat heel snel..en beetje te snel toch?
Waar blijft het sociaal contact? Taxi instappen en beetje klappen tegen een machine ..geef mij portie maar aan de ........:D
Kaiser
P.S machine staakt niet :lol:

kaisersoze
11 February 2019, 20:42
Zelfrijdende auto"s staan nog niet helemaal op punt.

De robots reden in een rijtje achter elkaar aan, toen één van hen plots uit de rij stapte. Regelrecht de rijbaan op. Daar werd hij aangereden door een ‘zelfrijdende’ Tesla
Een echt SF-ongeluk: zelfrijdende auto rijdt zelfstandige robot aan (https://www.hln.be/auto/video-een-echt-sf-ongeluk-zelfrijdende-auto-rijdt-zelfstandige-robot-aan~a8ddb87a/)
Kaiser

Obsessed
11 February 2019, 21:39
Het artikel is duidelijk: het ZAL er komen.
Een wetsaanpassing zal dan ook nodig zijn want rijden zonder persoonlijke interventies is wettelijk (nog) niet toegelaten.

Zoals ik in #1 al aanhaalde: Wat bij een ongeval?? Wie betaald de rekening? De fabrikant van de zelfrijdende wagen? :eek: Ik denk het niet!!
Zou logisch zijn aangezien een fout in de programmatie aan de basis van het ongeval ligt.
Als, bij een voertuig level 5, er geen stuur of pedalen meer zullen zijn kan men toch nooit de inzittende schuldig bevinden hé.
In het artikel haalt men zelf aan dat de kans op een ongeval nooit tot 0% zal kunnen herleid worden.

kaisersoze
11 February 2019, 21:50
Als, bij een voertuig level 5, er geen stuur of pedalen meer zullen zijn kan men toch nooit de inzittende schuldig bevinden hé.
Volledig met eens!Maar denk dat toch maar hoe gaat het in zijn werk gaan in praktijd?
Zeg maar iets jij rijd met tesla en rijd mijn gewone auto pertotale,waar je niks kunt aandoen is softwarefout..Ga ik dan snel aan mijn centen geraken?
Waarschijnlijk zul je verzekering hebben voor die tesla...of niet....enkel tesla verantwoordelijk?
Dat die aoto's komen ben ik ook zeker van.
En tof topic!
Kaiser

Obsessed
11 February 2019, 21:58
Hoe lang gaat het duren vooraleer men zoiets zal kunnen hacken :damn:
Je mag er niet aan denken dat dat zelfs maar mogelijk zou zijn.

kaisersoze
11 February 2019, 22:00
Ander vraagje
Wat als de software ons in de steek laat?gaan we online hulp kunnen vragen en geholpen worden?
Zag op autosalon aouto zonder zijspigels enkel camera's,echt top beter zicht denk ik!
Maar ga op reis naar het zuiden, in Parijs werken die camera's niet meer....wat nu als ik 1000 km of meer moet rijden?
Kaiser

kaisersoze
11 February 2019, 22:04
Je mag er niet aan denken dat dat zelfs maar mogelijk zou zijn.
Nee echt beter niet aan denken!Snap je nu waar om ik nie in busje wil:rolleyes:
Zal zeker niet bij de proef personen zijn.
Grapje tussenin ga me zelf bus kopen bij delijn :lol:
Kaiser

Obsessed
11 February 2019, 22:21
Ander vraagje
Wat als de software ons in de steek laat?gaan we online hulp kunnen vragen en geholpen worden?

Binnen de garantieperiode vast wel :lol:

kaisersoze
11 February 2019, 22:24
Ben wel benieuwd wie echt een zelfrijde auto nuttig vind?Graag jullie mening..
De mijn is ja voor zakenmensen ...mensen die veel op de baan zijn, ja dan je kan in de auto verder werken.
Privé persoon nee!Moeten we nog dommer worden?Bedoel niet meer denken, er is al GPS .Met zo een auto ja dan zie je toch gelijk stom voorwerp in je gocar:D
Wat moesten wij vroeger doen?Ja je plan trekken, heb in mijn jongere jaren alle uithoeken gezien van ons land met mijn hobby tafelvoetbal.
Boodschap was kaart bekijken ..op tijd vetrekken (competie begon 22uur later komen kon je forfait aan je been hebben)en de weg vragen.
Als adres kerkstraat is ja vind je snel...maar in Brussel en Luik ja waren andere verhalen soms.Maar zo blijf je toch je verstand gebruiken toch?
Of zie het het echt verkeerd? Of echte ouwe zak kan ook:)
Kaiser

kaisersoze
11 February 2019, 22:28
Binnen de garantieperiode vast wel :lol:
Dan schijnt inderdaad de zon al en word de wereld echt mooi.
Maar ben niet overtuigd:)
Toekomst zal het uitwijzen.
Kaiser

compuchrisje
11 February 2019, 22:36
Ik vertrouw toch beter op mijn chauffeurke dan op zo'n machine. Best mogelijk dat pendelritjes van A naar B geautomatiseerd kunnen worden. Maar wat bij een defect? Denk maar aan die gondels in de ski-paradijzen, veel is daar niet nodig om chaos te creëren. En bovendien zie ik onze infrastructuur niet zo snel veranderen, het onderhoud van onze wegen loopt nu al jaren achter wegens besparingswerken.
En wat straling betreft, gsm's, smartphones, huishoudapparaten, televisies, domotica, ze geven allemaal 'maar weinig straling', maar alles samen? en dan nog van die auto's/bussen erbij die stralend voorbij zoeven.
Jaja, het verleden was niet altijd zonnig, maar de toekomst ziet er héél stralend uit!

kaisersoze
11 February 2019, 23:09
Ik vertrouw toch beter op mijn chauffeurke dan op zo'n machine.
Jawadde madam heeft ne chauffeur :rolleyes::lol:


Best mogelijk dat pendelritjes van A naar B geautomatiseerd kunnen worden. Maar wat bij een defect?
Wie weet zal ik het in de toekomst weten?Maar zo ver is ook weer niet voor je...kom ook testen in 2021 :lol:
Kaiser

Obsessed
12 February 2019, 11:20
En bovendien zie ik onze infrastructuur niet zo snel veranderen, het onderhoud van onze wegen loopt nu al jaren achter wegens besparingswerken.
En het zal ook nog (heeeel) lang duren vooraleer onze wetgeving aangepast wordt, zodat men met zo'n autonoom rijdend voertuig op de weg mag.
Zij die dat effectief zullen goedkeuren nemen daarmee natuurlijk heel wat verantwoordelijkheid en dat is dan ook meteen de reden waarom het nog zo lang zal duren :p

berger
12 February 2019, 11:58
Naar het schijnt (ik weet de bron niet meer, misschien was het wel de automobielsector) zou zo'n systeem minder ongevallen veroorzaken. Gewoon omdat zo'n zelfrijdende auto niet verstrooid is, niet drinkt, niet met zijn gsm bezig is, niet te snel rijdt, ....En er zouden ook minder files zijn omdat zelfrijdende auto's niet steeds optrekken en afremmen, maar aan een constante snelheid kunnen rijden met een korte afstand met het voorliggend voortuig.
Het zal nog wel een tijdje bij testen blijven, maar de autolobby kan niet gestopt worden vrees ik.

berger
12 February 2019, 12:35
Kijk ook eens op tweakers.net, rubriek review, in de linkerkolom wat naar beneden scrollen, daar staat een artikel over zelfrijdende auto's.

kaisersoze
12 February 2019, 13:38
@berger,
In je #21 zitten inderdaad heel veel waarheden in.
Dacht ze al verder stonden in verband met ongelukken, het ongeluk in las Vegas is heel recent.
Uiteraard maken mensen ook ongelukken!


Ongelukken met zelfrijdende auto's leiden tot ingewikkelde vraagstukken, zoals wie verantwoordelijk was, en of het te voorkomen was geweest, wat weer leidt tot verbeteringen in de toekomst. Ook zal het onvermijdelijk leiden tot banenverlies. Immers, taxichauffeurs zijn op een gegeven moment niet meer nodig en ook de positie van bus- en vrachtwagenchauffeurs komt waarschijnlijk vroeg of laat onder druk te staan. De ontwikkeling is dus niet louter positief
Banen word ook probleem in de toekomst.
Kaiser

berger
12 February 2019, 16:13
Kijk ook eens op tweakers.net, rubriek review, in de linkerkolom wat naar beneden scrollen, daar staat een artikel over zelfrijdende auto's.

:damn: Oei, weer niet goed opgelet, dat stond al op 1. Misschien het bewijs dat het een goede link was.

kaisersoze
12 February 2019, 17:29
Oei, weer niet goed opgelet
Oesje dit word geen kus van de ...???:lol:

Misschien het bewijs dat het een goede link was.
Zo is het,maar door het nog eens in aandacht te brengen,ben die andere linken gaan lezen ;) :bow:
Kaiser

kaisersoze
14 February 2019, 19:41
Tesla heeft een modus speciaal voor honden gelanceerd in zijn nieuwe Model 3. De modus moet ervoor zorgen dat honden het niet te warm krijgen wanneer ze in de auto blijven wachten terwijl hun baasje naar de winkel gaat
Top is dit ook denken aan de hond :good::bow:
https://youtu.be/T2rbdMlmpYY

Kaiser

Spoorzoeker
14 February 2019, 23:00
Ik kijk er wel naar uit. We hebben speciaal om die reden een iewe auto gekocht:
Een Toyota RAV4. Met een andere auto die we eerst hadden , hadden we veel pech, elke vakantie wel schade.
Niet fijn voor de no-claim en de premie. Alles wat ik kan hebben om aanrijdingen te voorkomen, graag.

Enige bedenkingen: uitgeprobeerd: je rijdt op de spitsstrook (de vluchtstrook) en je passeert een invoegstrook. Aan het eind daarvan komt een witte lijn richting de rijbaan. De auto trekt zo naar links.

Iets anders bij auto's zonder chauffeur: er is iets gebeurt en er staat iemand op de rijbaan die je aangeeft, dat je over de middenberm moet gaan en terug moet rijden. Hoe vertel je dat een autonome auto ?

Obsessed
15 February 2019, 12:41
Zo zijn er wel (veel) meer situaties waarmee een automatisch systeem moeilijk rekening kan houden.
Daarom zei ik eerder ook al dat men het risico op ongevallen nooit tot 0% zal kunnen herleiden :(