Volledige versie bekijken : [Les Liesbeth] I became



Lies54
6 April 2019, 08:19
Dit gaan we maken.

https://vorming.minatica.be/psp/psples-lies/lesliesbeth.jpg

Benodigdheden
Een persoonstube 590 pixels hoog
Een bloemen/accentube 475 pixels breed
Een accent tube Flexify element
Een wordart I became
Een werkvel Les 134 met een alfa-selectie
De filters die we nodig hebben: VM Distortion, Toadies, Filter Factory F en kaleidoscoop

Alles zit in de zip, hier (https://vorming.minatica.be/psp/Psplesje Liesbeth.zip)te downloaden

Stap 1
Open je tubes en maak ze op maat. Verklein het liefst steeds met 85% dan blijft de tube het mooist.

Stap 2
Kies met je pipet een lichte voorgrond en een donkere achtergrondkleur uit.

Stap 3
Open het lege werkvel Les134 en klik op Shift D we werken verder op de kopie en sluit het origineel.

Stap 4
Maak van je voorgrondkleur een verloop - stijl lineair - hoek op 45 herhalingen op 2 omkeren uit gevinkt. En vul je transparante werkvel met je verloop.

Stap 5
Effecten - insteekfilters - Filter Factory F - Instant Tile - standaard.

Stap 6
Effecten - afbeeldingseffecten - naadloze herhaling zie screenshot.

https://vorming.minatica.be/psp/psples-lies/stap6.jpg

Stap 7
Effecten - insteekfilters - Toadies - Weaver zie screen.

https://vorming.minatica.be/psp/psples-lies/stap7.jpg

Stap 8
Effecten - insteekfilters - VM Distortion - Vision Impossible - standaard.

Stap 9
Effecten - rand effecten - accentueren

Stap 10
Effecten - insteekfilters - Unlimited - links &<Bkg kaleidoscoop - rechts - 4Q Flip UpperL.

Stap 11
Selecties - selectie laden/opslaan - uit alfakanaal en klik op laden bij selectie1.

Stap 12
Lagen - nieuwe rasterlaag.

Stap 13
En vul je selectie met een afwijkende kleur, ik heb voor wit gekozen.

Stap 14
Selecties - niets selecteren.

Stap 15
Lagen - dupliceren.
Afbeelding - omdraaien - of verticaal spiegelen.

Stap 16
Lagen - samenvoegen - omlaag samenvoegen.

Stap 17
Effecten - insteekfilters - Toadies - Weaver zie screen.

https://vorming.minatica.be/psp/psples-lies/stap7a.jpg

Stap 18
Effecten - insteekfilters - Unlimited - links &<Bkg kaleidoscoop - rechts - 4Q Flip UpperL.

Stap 19
Lagen - dupliceren.

Stap 20
Afbeelding - formaat wijzigen - 50% alle lagen UIT gevinkt.

Stap 21
Lagen - samenvoegen - omlaag samenvoegen. En zet de laagdekking rond 65 neer of kijk even wat mooi uitkomt bij jou.

Stap 22
Activeer je tube Flexify element - bewerken - kopiëren.

Stap 23
Terug naar je werkvel - bewerken - plakken als nieuwe laag.

Stap 24
Zet de mengmodus op zacht licht of kijk even wat mooi uitkomt bij jou kleur.

Stap 25
Activeer je persoonstube - bewerken - kopiëren.

Stap 26
Terug naar je werkvel - bewerken - plakken als nieuwe laag. En zet het op een leuke plek neer.

Stap 27
Effecten - 3D effecten - slagschaduw.
Horizontaal en verticaal op 0 - dekking op 100 - vervaging op 25 - de kleur is zwart.

Stap 28
Activeer je bloem/accent tube - bewerken - kopiëren.

Stap 29
Terug naar je werkvel - bewerken - plakken als nieuwe laag. En zet het op een leuke plek neer.

Stap 30
Effecten - 3D effecten - slagschaduw. Instellingen staan nog goed.

Stap 31
Activeer je wordart - bewerken - kopiëren.

Stap 32
Terug naar je werkvel - bewerken - plakken als nieuwe laag. En zet het op een leuke plek neer.

Stap 33
Lagen - nieuwe rasterlaag en zet hier je watermerk op.

Stap 34
Afbeelding - randen toevoegen - 10 pixels achtergrondkleur - symmetrisch aangevinkt.

Stap 35
Afbeelding - randen toevoegen - 1 pixel voorgrondkleur - symmetrisch aangevinkt.

Stap 36
Afbeelding - randen toevoegen - 10 pixels achtergrondkleur - symmetrisch aangevinkt.

Stap 37
Afbeelding - formaat wijzigen naar 650 pixels. Aanpassen - scherpte - onscherp masker - 1 - 64 - 6.

Stap 38
Bestand - exporteren - JPEG, geef je plaatje een naam en sla deze op. Plaats je uitwerking onder dit lesje.

Veel plezier met het maken!

Deze les is geschreven door Liesbeth op 17 augustus 2017. Deze les is en blijft eigendom van Liesbeth, het is verboden deze te kopieren of te verspreiden zonder mijn schriftelijke toestemming.
''Elke gelijkenis met een lesje op het net is zuiver toeval''

compuchrisje
7 April 2019, 18:41
Probleem met de filters, ik werk met PSP2019, kan kiezen tussen 64- en 32-bit. Met de 32-bit lukt het niet. Een tip?

Lies54
8 April 2019, 07:16
Nou ook als heb je een pc van 64 bit. Dan moet je altijd de Corel 32 bit instaleren want bij de 64bits werken juist de filters niet en in de 32 wel.

En de gewone filters kan je vaak zo uit pakken ook zijn er filters zoals mehdi en nog meer die je door de FMPatcher moe halen.
Kan hier helaas geen topic openen anders had ik ze er neer gezet welke.

compuchrisje
8 April 2019, 18:33
Die 32-bit staat hier hoor, maar op de gewone manier (met dll's in de systeemmappen) werkt het totaal niet. Ik ben dus op zoek geweest naar oplossingen en zo te zien had ik die al in mijn vorige PSP X2! Filters Unlimited importeert vele van die filters, helaas niet allemaal. Vandaar dus dat ik me beholpen heb met wat wel werkt. De uitwerking is dus lichtjes (hm) afwijkend van jouw resultaat.

https://i.postimg.cc/HkYx1nv7/Les-Lies.jpg

Lies54
8 April 2019, 20:47
En heb je wel sommige filters door de FMPatcher gehaald?
Want niet alles komt goed als je de filters in Unlimited zet kan het flink afwijkend zijn.

Maar ook de DLL's wel in de juiste mappen heb je een 64 bits pc dan moet het in de mappen wowsys64 en de map systeem32.
Heb je een 32bits pc dan moeten de DLL's in de map 32 en de map systeem maar nooit laten overschrijven.

compuchrisje
9 April 2019, 22:15
Het overgrote deel van de filters die ik nog had van vorige versies, wordt zelfs door FMPatcher niet meer herkend. Bij de aankoop van PSP 2019 kon ik wel een reeksje filters gratis ophalen, maar veel kun je daar niet mee doen. Daaruit besluit ik dus dat hoe hoger de versie, hoe lager de mogelijkheden. Die dll's zitten in zowel system32 als in wowsys.
Ik denk dat we zo'n beetje helemaal opnieuw kunnen beginnen met het samenstellen van lijstjes van bruikbare filters ed

Maar soit, het komt er hier eigenlijk op neer dat ook anderen dit lesje ook maken? Misschien brengen zij het er beter vanaf.

Lies54
10 April 2019, 09:26
Nou klopt niet ik heb toch een flinke lijst met filters die wel werken gewoon in de 2019, alleen in de 32bits. In de 64bits werken namelijk maar een paar filters. En het maakt niet uit wat je computer is. ik heb een 64bits computer maar ik heb van corel de 32bits en van de 2018 heb ik ook de 32bits. Ik heb in de map insteekfilters er 141 in staan en die werken gewoon. Want nu ben jij de eerste die de filters niet aan de praat krijgt. Dus ergens maak je een fout en klopt er zijn 13 filters tot nu toe bekend die je door de FMPatcher moet halen.

Typetje
10 April 2019, 18:19
Heb de bestandjes unzipt maar daar kan ik niks mee helaas, niet te lezen ook niet te openen in mijn psp heb ook 2019 ultimate ook (2versies hier), jammer alleen de 3 png bestanden uit je mapje waren te gebruiken maar de rest niet, dus ja voor mij niet bruikbaar.
Ik wil eerst even de juiste bestandjes hebben dan ga ik van start.

compuchrisje
10 April 2019, 19:31
Ik weet dat we vroeger werden verwend en dat alle nodige elementen in de zipjes werden verpakt. Lies heeft deze les in een text-document gestuurd en verwees daarin naar een site waar filters te downloaden waren. Ik geef je hier (https://www.valyscrappassion.com/mesfiltres/mesfiltres.html)even de link die erin stond. Daar zou je de nodige filters moeten kunnen vinden. De andere bestanden zijn hier (https://www.dropbox.com/s/3xvvmkjh1nou62m/Les75.zip?dl=0)te vinden. Mogelijk heb je daar een account nodig, maar ben niet zeker.
@Lies: in dat txt-dingetje stond bv dit bij de nodige filters: &<Bkg kaleidoscoop, wat wordt daarmee juist bedoeld?

Typetje
10 April 2019, 23:26
dankje de dropbox werkt, maar de link werkt niet, url not found.

compuchrisje
11 April 2019, 06:32
Ik had de extensie er niet bij gezet, is nu in orde. Veel plezier nu! :)

Typetje
11 April 2019, 07:34
Dank voor de link, maar dat is hetzelfde die zitten allemaal al in de download van Lies en daar zitten ook geen bruikbare filters in ik kan het ook nergens mee openen
het ziet er zo allemaal uit
https://i.postimg.cc/Hnpz7wkf/filters-psp-les.jpg

Lies54
11 April 2019, 09:03
De filters die ik verwees naar een filter site zitten in mappen. En die mappen zet je weer in de map insteekfilters in je documenten los van je corel. Want een bestandje downloaden is niks de gehele filter downloaden wel.
https://www.mupload.nl/img/aynte0pyxcw.png

En zo zie je ook de mappen BKG designer staan of BKG kaleidoscoop die je naar je unlimite importeerd. Want werken met losse bestandje is gewoon 10000000 keer niks.

Typetje
11 April 2019, 11:06
Ik kan er niks mee het zijn bestanden die niet openen op mijn pc ik heb een map genoemd insteekfilters in documenten maar de filters blijven deze niet bruikbaar, mijn pc herkent deze bestanden niet het ziet er nog steeds niet uit.
Dus ik geef t gevecht op.
Het lijkt of deze filters bij een ander programma horen ik denk dat ik toch niet de filters voor psp heb :shy:
Als ik t openmaak dan ziet het er nog steeds zo uit als in mijn vorige post
Ik doe t denk ik heel fout :damn:

Lies54
11 April 2019, 11:21
Nee hoor heb je wel de filters via bestandslocatie toegevoegd?? Want dat is wel nodig ook de 10DLL bestanden in de juiste mappen zetten. De filters horen wel bij Corel want die heb ik ook dus dat is het probleem niet. maar een bestandje alleen werkt gewoon weg niet de hele filter downloaden dus wel. Ook moet je instalatiefilters uitpakken als Administrator bij de gewone 8BF bestanden hoeft dat dus niet. Vaak doet men dingen die of niet nodig zijn of niet hoeft. En ja de filters is een hoofdstuk apart.

Lies54
11 April 2019, 11:22
Jammer dat ik hier niks kan zou hier anders eens een hoofdstuk aan willen wijden maar lukt dus niet.

compuchrisje
11 April 2019, 20:57
Oké Lies, weet je wat? Ga hier gewoon verder in dit topic en ik zal het verhuizen naar een apart topic. Best maak je je tekst vooraf al klaar en plak je hem.
Typetje zegt hier bv dat die 8bf-bestanden niet herkend worden door haar pc, hoe komt dat? Het zijn photoshop-filters, maar die moeten en kunnen geactiveerd worden in PSP.
Dus als het kan van begin af aan een duidelijke uitleg, met ook de verschillen tussen insteekfilters en andere filters en hoe die aan te pakken. Ook de instellingen voor PSP zijn van belang.
Ik lijk het hier allemaal wel te kunnen vertellen, maar het is bij mij al te lang geleden dat ik intensief meedeed met de PSP-lesjes en alles is wat verwaterd.

Typetje
11 April 2019, 22:48
Ja zou leuk zijn als ik dit zou kunnen klaren toch, met alles erop en eraan en dan ben ik ook wijzer, dus lets do this :good:

Lies54
12 April 2019, 07:46
Ik ga ermee aan de slag beetje voor beetje zit met een longontsteking de griep had me teveel in zijn greep. Dus een penicillinekuur moet zijn werk doen en de pufjes. Lig dus ook regelmatig op de bank tussen door maar zal het wel gaan oppakken. Zal beginnen met het verschil uitleggen tussen 8bf filters en FFX filters en instalatiefilters.

Adnilleke
12 April 2019, 15:39
Spoedig herstel Lies :good:

compuchrisje
12 April 2019, 18:42
Lies, je kan nu hier (https://www.minatica.be/threads/84321-Filters-voor-PaintShop-Pro?p=620455#post620455)verder je filtertips geven, wel in een nieuw bericht helaas. Ik ga daar aanvullen dat reacties niet in dat topic mogen gegeven worden om de continuïteit van je hoofdstukken niet te onderbreken.

Vandaag ook naar huisarts geweest omdat het hier al een maand aansleept, join the club dus :(

Lies54
12 April 2019, 19:38
Dank je en vul iedere keer wat bij en aan.
ook voor jou beterschap hopelijk knap je nu snel op.

Lies54
12 April 2019, 19:40
Dank je Adnilleke