Volledige versie bekijken : Een belangrijke functie van FastStone Image Viewer is momenteel niet bruikbaar.



Merel
11 August 2019, 18:40
In FastStone Image Viewer kan men de EXIF gegevens bekijken van een digitale foto. Alles staat in tabelvorm aan de rechterzijde van het beeldscherm. De tabel toont (onderaan) de GPS coördinaten.

In de linkse kolom staan icoontjes waarvan 1 verwijst naar Google Earth. Hierop klikken moet Earth openen en direct naar de locatie zoomen wnaar het punt waar de foto werd genomen en die GPS locatie op het scherm markeren.

In plaats van Earth te openen, zal FSIV echter Garmin BaseCamp openen. Dat is hier eerder nooit gebeurd. Klikken op dat icoontje onderaan de tabel heeft altijd Earth geopend in het verleden. Ik heb het nu getest op Windows 7 en daar werkt dit normaal.

Ik ga niet meteen FSIV opnieuw installeren (werkt wel als anders) maar trachten te achterhalen waarom dit gebeurt.

De vraag is al vertrokken naar Support van FSIV.
Maar indien iemand een vermoeden heeft over wat gebeurt is het welkom.
(Rechtsklikken op het icoontje geeft geen indicaties over een link.)

Bedankt

Merel
12 August 2019, 21:39
Met de ervaring dat Garmin altijd erg eigenzinnige praktijken er op nahoudt met de Windows regels en aldus meer dan eens storend interfereert, ben ik gaan denken BaseCamp verwijderen het beste was om mee te beginnen. Als je men dat doet met Revo Uninstaller, ziet men meteen al hoeveel leftovers BaseCamp dit programma achterlaat op het systeem.

FastStone toont nu de locatie van een foto rechtstreeks in Google Earth, zoals verwacht.
Van FastStone Viewer support kwam nog geen reactie.

compuchrisje
13 August 2019, 14:50
Ik heb blijkbaar een andere versie FastStone Viewer, want geen link naar locatie. Het titeltje GPS staat er wel bij. Er zal dus iets extra's voor nodig zijn, blijkbaar. Maar ik denk dat dit vooral interessant is voor wereldreizigers, die niet meer weten op welke dat ze in Shangri-la of Hong-Kong waren...

Merel
14 August 2019, 22:55
Ik heb blijkbaar een andere versie FastStone Viewer, want geen link naar locatie. Het titeltje GPS staat er wel bij. Er zal dus iets extra's voor nodig zijn, blijkbaar. Maar ik denk dat dit vooral interessant is voor wereldreizigers, die niet meer weten op welke dat ze in Shangri-la of Hong-Kong waren...Uiteraard moet in het toestel een GPS sensor ingebouwd zijn ! Maar zelfs wanneer niet, kan men altijd software gebruiken die Exif gegevens aan bestaande fotobestand manueel kan toevoegen en editeren.



Dus gewoon thuis achter je PC kan je zelfgemaakte Exif data maken, velden toevoegen en daar een waarde ingeven ; bijvoorbeeld 'Date Taken' of 'GPS Location'.

Waar was het ook alweer waar onze jonge kindjes 50 jaar geleden zo schattig op de schommel zaten in een park te .... tja waar waren we toen naartoe ?

Obsessed
15 August 2019, 22:41
Ikzelf gebruik de EXIF data (https://www.techpulse.be/article/145184/exif-data-verborgen-informatie-in-je-digitale-foto-s/) van (vakantie)foto's om deze mooi op tijdstip van de opname te sorteren.
Hiermee bedoel ik foto's die met verschillende toestellen werden genomen (Compactcamera, mijn vrouw haar smartphone en mijn eigen smartphone).
Zo hernoem ik alle foto's integraal met het tooltje NAMEXIF (https://www.digicamsoft.com/exifdatumnl.html).
Met de locatiegegevens, die inderdaad ook in de EXIF data zitten, doe ik echter niks.