Volledige versie bekijken : Windows 10 Het verwijderen van de NIEUWE Microsoft edge



khaemwaset
5 June 2020, 03:07
Op mijn desktop met besturingssysteem Windows 10 pro verscheen een update voor Windows edge.
Na het downloaden en installeren van de update kreeg ik op mijn PC de nieuwe edge,die gebaseerd is op Google chrome.
De nieuwe versie van Microsoft Edge is afschuwelijk slecht!!!
Is er een mogelijkheid van de 'oude' edge terug in te stellen?
Ik las in een artikel dat de nieuwe edge niet meer terug te draaien is wanneer de update,die de nieuwe Edge installeert, reeds op de PC staat.
Klopt dat ?
De geïnstalleerde update kan -in tegenstelling met andere geïnstalleerde updates NIET verwijderd worden.
Weet iemand van het forum een oplossing voor de nieuwe Microsoft edge alsnog te verwijderen en de vervangen door de edge-versie,die niet gebaseerd is op de Google chrome versie?

Obsessed
5 June 2020, 08:07
De nieuwe versie van Edge (Microsoft Chromium) vervangt momenteel nog niet de oude versie maar wordt gewoon als extra geïnstalleerd.
Inderdaad, je hebt dan dus DRIE officiële Microsoft browsers :damn: (Internet Explorer + Edge + Edge Chromium).

In principe moet je de oude versie nog steeds terugvinden in het startmenu.
U kunt Edge Chromium gewoon verwijderen via Add/Remove programs.

J.W.
5 June 2020, 12:57
De nieuwe versie van Edge (Microsoft Chromium) vervangt momenteel nog niet de oude versie maar wordt gewoon als extra geïnstalleerd.
Inderdaad, je hebt dan dus DRIE officiële Microsoft browsers :damn: (Internet Explorer + Edge + Edge Chromium).

In principe moet je de oude versie nog steeds terugvinden in het startmenu.
U kunt Edge Chromium gewoon verwijderen via Add/Remove programs.

En hebt u dan uw oude Edge terug??????????????

Die oude Edge staat NIET in de lijst van de apps.

Misschien dit eens proberen (weet niet of het echt werkt):

Instellingen - apps - apps en onderdelen - net onder Microsoft Edge staat "Microsoft Edge update"
Als u deze update verwijderd krijgt u MISSCHIEN uw oude Edge terug.

Internet Explorer is echt niet meer geschikt als browser. Heeft al jaren geen updates of upgrades meer ontvangen.

U moet er wel rekening mee houden dat u voor uw oude Edge GEEN updates of upgrades gaat ontvangen. Deze is net als Internet Explorer afgeschreven.

khaemwaset
5 June 2020, 13:47
Normaliter kan men bij WINDOWS 10 een update verwijderen.
Eens dat de update voor de Edge Chromium is geinstalleerd kan jij niet meer verwijderd worden.
Dit in tegenstelling met andere updates,die wel te verwijderen zijn.

Obsessed
5 June 2020, 15:08
Om van Edge Chromium af te geraken zou je de installatie moeten verwijderen waarna de "gewone" Edge (Legacy) automatisch terug zal geïnstalleerd worden.

Bron: https://answers.microsoft.com/en-us/microsoftedge/forum/all/how-do-i-uninstall-edge-chromium-and-reinstall/ab09ee71-7079-42f2-b823-4347f8952d00

Verwijderen via "Apps en onderdelen", te vinden via rechtsklikken op de startknop --> Apps en onderdelen helemaal bovenaan in het popup menu. Indien Engels: "Apps & Features".
Zoek "Microsoft Edge" en kies "Verwijderen" (of "Uninstall").

khaemwaset
5 June 2020, 23:33
@Obsessed
Ik heb gedaan wat je adviseerde.
Ik zie Microsoft Edge en daaronder Update voor Microsoft Edge staan maar ik kan die niet verwijderen.

Obsessed
7 June 2020, 12:52
@Obsessed
Ik heb gedaan wat je adviseerde.
Ik zie Microsoft Edge en daaronder Update voor Microsoft Edge staan maar ik kan die niet verwijderen.


Mmmm, ik lees HIER (https://mspoweruser.com/microsoft-disables-the-uninstall-option-for-the-stable-build-of-chromium-based-edge/) nu inderdaad dat Microsoft, sinds Edge Chromium geen Beta versie meer is, de "verwijderen" knop heeft uitgeschakeld :wall:

Ik kijk nog wel even wat verder welke mogelijkheden er zijn ;).
Wordt vervolgd dus.

strikerfox
7 June 2020, 13:31
in windows ga naar instellingen/APPS/EN ONDERDELEN/SCROL NAAR BENEDEN TOT AAN MISCROSOFT eDGE/OPEN EN KLIK OP GEAVANSEERDE OPTIES/DAAR KUN KIEZEN WAT JE WIL

met deze link hier onder lijk mij het eenvoudiger

strikerfox
7 June 2020, 13:38
https://winaero.com/blog/how-to-uninstall-and-remove-edge-browser-in-windows-10/

Obsessed
7 June 2020, 13:51
Ik lees juist dat die nog enkel kan via system restore (= systeem herstel).

At the moment, the only solution seems possible is using the system restore.
Bron: https://techdows.com/2019/10/you-cant-uninstall-chromium-based-microsoft-edge-stable-from-windows-10.html

Je kan dus eens proberen terug te gaan naar een vorig herstelpunt vóór de update.
(Als systeemherstel op uw systeem geactiveerd staat tenminste)

Dit doe je het beste via het klassieke configuratiescherm.
- Typ bij het vergrootglas "Con" en selecteer dan "Configuratiescherm.
- In het configuratiescherm kies je rechts bovenaan "Weergeven op: Grote pictogrammen"
- Klik vervolgens op de icoon "Systeem".
- Kies aan de linkerkant "Systeembeveiliging"
- Klik op de knop "Systeemherstel" en dan op "Volgende".
- Selecteer een datum vóór de bewuste update en klik op "Volgende" en "Voltooien".

Let op: Dit kan een tijdje duren en je kan best alles met rust laten tot het systeem klaar is.
Er zal gevraagd worden om een herstart waarna je de bevestiging krijgt dat het systeemherstel voltooid is.

Obsessed
7 June 2020, 13:57
https://winaero.com/blog/how-to-uninstall-and-remove-edge-browser-in-windows-10/
Als je Edge Chromium via third party software gaat verwijderen loop je het risico dat de Legacy versie ook weg zal zijn.

J.W.
7 June 2020, 14:53
Ik lees juist dat die nog enkel kan via system restore (= systeem herstel).

Bron: https://techdows.com/2019/10/you-cant-uninstall-chromium-based-microsoft-edge-stable-from-windows-10.html

Je kan dus eens proberen terug te gaan naar een vorig herstelpunt vóór de update.
(Als systeemherstel op uw systeem geactiveerd staat tenminste)

Dit doe je het beste via het klassieke configuratiescherm.
- Typ bij het vergrootglas "Con" en selecteer dan "Configuratiescherm.
- In het configuratiescherm kies je rechts bovenaan "Weergeven op: Grote pictogrammen"
- Klik vervolgens op de icoon "Systeem".
- Kies aan de linkerkant "Systeembeveiliging"
- Klik op de knop "Systeemherstel" en dan op "Volgende".
- Selecteer een datum vóór de bewuste update en klik op "Volgende" en "Voltooien".

Let op: Dit kan een tijdje duren en je kan best alles met rust laten tot het systeem klaar is.
Er zal gevraagd worden om een herstart waarna je de bevestiging krijgt dat het systeemherstel voltooid is.




Bij een systeemherstel hebt u ook andere updates, upgrades verwijderd!
Wat gaat er gebeuren bij de volgende update, upgrade????
Dan worden die updates opnieuw aangeboden... en waarschijnlijk automatisch geïnstalleerd.

Obsessed
7 June 2020, 17:28
Best mogelijk J.W.
Ook daar zal TS natuurlijk rekening mee moeten houden.
Ik had begrepen dat hij de update zelf had geïnstalleerd maar anderzijds zal die wel gauw opgedrongen worden ook.

Ikzelf blijf het bij Google Chrome houden.
Die heeft ook nadelen maar ik heb alvast helemaal geen last van deze update.

Typetje
14 June 2020, 10:07
Vandaag is Edge ook hier geupdate naar chromium maar ik gebruik het nooit, er staat dus nu een ander icoontje. Ik gebruik chrome en firefox.

Obsessed
14 June 2020, 13:46
Hier ook.
Hij mag blijven hoor.
Ik gebruik hem toch ook niet :p

Obsessed
16 June 2020, 17:04
Er is ondertussen een toolkit uitgebracht om de nieuwe browser van uw systeem weg te houden.
Lees er HIER (https://www.techzine.be/nieuws/workplace/50491/microsoft-rolt-nieuwe-edge-automatisch-uit-tenzij-je-dat-niet-wil/) meer over ;)