Volledige versie bekijken : Laptop reageert nogal traag



Bartmen
4 November 2020, 18:33
Hallo allemaal

Het stoort me al een tijdje dat wanneer ik bepaalde websites, programma's, ... open mijn computer precies wat slomer reageert dan dat zou moeten.

Om het wat duidelijk te kaderen: Wanneer ik bijvoorbeeld een webpagina (www.minatica.be (http://www.minatica.be)) open, duurt het vaak enkele seconden alvorens hij in actie schiet. Alsof hij precies met meerdere dingen tezamen bezig is, desondanks Google Chrome als enige programma (met slechts één tabblad) geopend is.

De laptop waar ik over beschik, is: HP, PAVILION 15-CS0038NB. Mijn inziens een stevig toestelletje dat toch minimum een aantal processen 'langs' elkaar moet aankunnen. Virusscan, Ad-aware scan, ... zijn gebeurd maar zonder succes.

Internetprovider is Scarlet - Is niet dé snelste maar dit lijkt me ook niet aan de basis van het probleem te liggen?

Wie kan me helpen?

Fakke_Berto
4 November 2020, 20:40
Heb je al eens gekeken bij taakbeheer welke processen er allemaal draaien en hoeveel cpu-power ze gebruiken?

Bartmen
5 November 2020, 07:40
Dat moet ik nog eens dubbelchecken, niet meer aan gedacht. Maar toen ik dit de afgelopen weken deed, was er niets terug te vinden.

Obsessed
5 November 2020, 09:32
Het is ergens wel normaal dat Windows geleidelijk aan steeds wat trager wordt.
Hoe "oud" is de installatie?

Dit is, mijns inzien, nog steeds een goed stappenplan om Windows terug los te krijgen:
https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/tips-voor-het-verbeteren-van-de-prestaties-van-de-pc-in-windows-10-b3b3ef5b-5953-fb6a-2528-4bbed82fba96

peterus
5 November 2020, 20:09
Je kan ook eens proberen met een flushdns.
Ga naar zoeken en typ: CMD dan enteren, rechtsklikken op CMD en uitvoeren als administrator.
Daar typ je ipconfig /flushdns (belangrijk dat er na ipconfig een spatie is) dan enter je en klaar is kees.

strikerfox
8 November 2020, 14:08
Wat obsesed schrijft is goed, windows vertraagd zowiezo na enkele jaren je mag alles controleren kuisen wat je wil windows up to date of niet. een clean instal en je bent terug gerust voor enkele jaren. windows opnieuw instaleren duurt hooguit 20 minutjes
maak wel eerst een copy naar usb of een externe schijf.van je fotos of muziek of bestanden die je niet verliezen.

Bartmen
10 November 2020, 22:47
Het is ergens wel normaal dat Windows geleidelijk aan steeds wat trager wordt.
Hoe "oud" is de installatie?

Dit is, mijns inzien, nog steeds een goed stappenplan om Windows terug los te krijgen:
https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/tips-voor-het-verbeteren-van-de-prestaties-van-de-pc-in-windows-10-b3b3ef5b-5953-fb6a-2528-4bbed82fba96

De laptop/het systeem is nu ruim een jaar oud. Ik heb het stappenplan uit je link (met uitzondering van de laatste stap, het systeemherstel doorlopen). Hier en daar wat aangepast maar vrees dat het niet echt gaat helpen aangezien er geen grote aanpassingen zijn gebeurd. Maar alle kleine beetjes helpen hopelijk?!

Bartmen
10 November 2020, 22:48
Je kan ook eens proberen met een flushdns.
Ga naar zoeken en typ: CMD dan enteren, rechtsklikken op CMD en uitvoeren als administrator.
Daar typ je ipconfig /flushdns (belangrijk dat er na ipconfig een spatie is) dan enter je en klaar is kees.

Done. Ik krijg vrijwel direct na de enter de terugmelding "succesfully flushed...". Wat houdt dit juist in? Want ik heb de indruk dat er niets gebeurd is... :wall::D