Volledige versie bekijken : Tijdelijk ledenstop



compuchrisje
9 March 2024, 14:49
Beste Minatiekers,
Uitzonderlijke omstandigheden vragen ook uitzonderlijke maatregelen.
Terwijl we in de afgelopen jaren echt plezier hadden in de groei van ons ledenbestand, moeten we daar nu toch even gaan ingrijpen.
U hebt als regelmatig bezoeker van ons forum gemerkt dat er hele reeksen vreemde namen als nieuwkomers werden gemeld. Bij nazicht bleken dat het personen/bots(?) uit regio's te zijn die niks met ons stukje land te maken hebben. Totnogtoe kwamen ze alleen maar 'kijken'. We veronderstellen dat omdat geen van onze leden melding heeft gemaakt dat hij of zij werd benaderd door die nieuwe namen. Ook zagen we geen berichten verschijnen in andere talen.

Zowel Obsessed als ikzelf losten elkaar af om regelmatig opruiming te houden, maar op die manier bezig blijven is verre van leuk. Daarom ineens het blok erop, het is nog nooit uitgeprobeerd, maar of een blokkering van nieuwe inschrijvingen wel degelijk werkt, zullen we na dit weekend merken.

Uzelf, als gekend lid van ons forum, zou daar geen probleem van ondervinden. Alles blijft voor u zoals voorheen.
En zoals ik al opmerkte tegen Obsessed in de teamroom: een geluk dat wij geen bier brouwen!!!!

Spoorzoeker
22 March 2024, 20:38
Tip: als je een bot detecteert, blok hem niet, maar stuur hem als reactie een bericht met als inhoud een SQL database crash.
Hopelijk markeert hij de site dan als onbereikbaar.

compuchrisje
23 March 2024, 00:47
Tja, je kan dit en je kan dat, maar het vraagt wel kennis van hoe je die database crash voor mekaar krijgt. Onze leden, waaronder ook jij dus ;), kunnen gewoon doen wat ze anders hier doen, of niet doen. Alleen bespaart het ons de moeite om elke keer die opruiming te doen en we hadden er onze handen aan vol hoor.

Spoorzoeker
23 March 2024, 02:09
O nee, dan heb je mij verkeerd begrepen. Je moet niet de database laten crashen, je moet gewoon een tekst terugsturen die net doet of de database gecrashed is.

Zoiets:
Error: 1006 SQLSTATE: HY000 (ER_CANT_CREATE_DB)
Message: SESSION['wachtwoord'], Time()+3600*24*7)
ERROR 1146 (42S02): Table 'passwords.no_such_table' doesn't exist

compuchrisje
23 March 2024, 21:38
Nee, toch niet hoor, ik snap je bedoeling wel. Maar dat betekent net zo goed dat we elke keer zouden moeten reageren. Een automatische boodschap gaat dan weer niet omdat mogelijk échte potentiële leden hetzelfde bericht zullen krijgen.
Dus hebben we het ons iets gemakkelijker gemaakt. We hebben niet zo'n bende crewleden meer als voorheen, spijtig genoeg moeten we het doen met de weinigen die er nog zijn.

Spoorzoeker
23 March 2024, 21:41
Ja dat is inderdaad makkelijker. Ik heb bij het inloggen/invullen een extra invulvak gemaakt en er bij gezet dat ze daar niks moeten invullen. Een bot doet dat wel, zo herken ik een bot.

compuchrisje
18 April 2024, 15:47
We hebben even getest of de stop kon opgeheven worden, maar op minder dan 24 uur zat heel de verkeerde kant van de wereld al aan te schuiven. De rem werd dus terug aangetrokken. Sorry voor degenen die wél goeie intenties hebben maar nu voor gesloten deuren staan.

Spoorzoeker
18 April 2024, 15:53
Kun je nagaan hoe populair jullie zijn !. :D

compuchrisje
26 August 2024, 13:07
Alweer een aanval op onze serverstek. Blijkbaar werd die overladen met data door één iemand, waardoor die persoon inclusief ons hele forum van het net werd gegooid. We hebben geen idee wie juist de verantwoordelijke is, mogelijk werd een account van iemand gehackt die al jaren niet meer actief is geweest.
Natuurlijk kan het ook via andere weg zijn gegaan. In elk geval heeft Ultddave ons weer uit de soep gehaald, waarvoor onze algemene dank.

Typetje
26 August 2024, 23:26
Ik ben blij dat we weer in de lucht zijn. Ik was gister op mijn pc en voelde me weer niet goed worden toen het forum niet bereikbaar was. Bedankt Ultdave voor de redding. :)

Sir_Gigabyte
27 August 2024, 10:34
Yep, good job Ultdave!

Mooi gedaan. Goed dat jullie terug zijn.

Wat me eigenlijk tot een andere vraag leid; als het forum word overstelpt met aanvragen van bots, die hier niets te zoeken hebben, hoe doen andere sites dat dan? Dit is het eerste forum dat ik weet dat openlijk een ledenstop aangeeft. Niks mis mee, als je zo het probleem oplost, maar hoe doen andere dat dan, vraag ik me af?

compuchrisje
27 August 2024, 13:39
Dave heeft eerder al een ledenstop ingevoerd om te voorkomen dat anderstaligen (? iets verder denken) hier komen binnenstromen. Het ging hier om een overwoekering van honderden tegelijk die zichzelf konden inschrijven, ook al hadden we zonebeperking toegepast. Hij gaat nu bijkomende maatregelen nemen op ons stukje server en duimen dat het werkt.
Maar er is daar een bende ondeugden (andere namen mag je zelf geven) die niks liever willen dan onze maatschappij uit evenwicht te halen en tegelijk zoveel mogelijk gegevens in te pikken. Voorbeelden zijn er ondertussen genoeg: de stad Antwerpen, CM, banken... niemand is veilig tegenwoordig. Mensen die algoritmes kunnen maken en omzeilen, daar kan je weinig tegen doen.
Vandaar dat ik er nogmaals nadruk op leg om hier geen persoonlijke dingen te laten rondslingeren. Heb je hier iemand die je beter kent dan forumsgewijs, zoek dan andere manieren om afspraken te maken of data uit te wisselen.
Heb je hier je woordje gezet op het forum en ga je weg, log uit en bewaar geen wachtwoorden in je browser, ook al lijkt dat makkelijk en zogenaamd veilig. Het is duidelijk al bewezen dat niks veilig is in de online wereld.

Sir_Gigabyte
28 August 2024, 10:56
Yep, data is het nieuwe goud tegenwoodig. Paswoorden in je browser? Dat is voor mij altijd een "no-no" geweest. Keepass(X) ftw!!
Data achterlaten, zeg je? Dat doet de modale internettende mens tegenwoodig vrijwillig. Die hebben niets liever dan afgeluisterd, gevolgd en geklasseerd te worden.
Hoeveel keer dat ik al gehoord heb van: "Goh, dat is toch straf he? Wij waren daarnet over (vul onderwerp zelf in) bezig en een paar minuten later staat onze inbox vol met reclame daarover. Hoe kan dat toch?".
En dan zucht ik eens diep....

Spoorzoeker
28 August 2024, 21:48
Waar ik ook heel erg moe van word: Een advertentie van bv Ford. Ja, die wil ik wel even beter bekijken. Maar nee, je moet al je gegevens invullen, dan gaan ze je bellen voor een mooi voorstel en voor een proefrit.
Dat wil ik helemaal niet !, ik wil die auto bekijken en neem dan zelf wel contact op.

Ik vul altijd maar wat in en als je dan op verzenden klikt, kom je pas op de website. Dat hebben helaas ALLE merken.

Ik zit er sterk aan te denken om eens in te gaan op al die proefritten en als ze dan vragen of ik hem kopen wil, gewoon antwoorden: totaal niet, maar anders kwam ik niet op jullie website. :lol:

compuchrisje
31 August 2024, 19:27
Proberen kan altijd he Spoor... laat maar horen hoe vaak je gratis op ronde kan.

J.W.
1 September 2024, 12:41
Als het de bedoeling is om met een "tijdelijk ledenstop" de acties van "bots" te stoppen kunt u er beter een "definitief ledenstop" van maken. Geen enkele "bot" komt van deze melding onder de indruk (:D) en zal, zolang deze geprogrammeerd blijft om contact te maken met Minatica, hiermee blijven doorgaan (als het moet jaren).

J.W.
1 September 2024, 12:45
Waar ik ook heel erg moe van word: Een advertentie van bv Ford. Ja, die wil ik wel even beter bekijken. Maar nee, je moet al je gegevens invullen, dan gaan ze je bellen voor een mooi voorstel en voor een proefrit.
Dat wil ik helemaal niet !, ik wil die auto bekijken en neem dan zelf wel contact op.

Ik vul altijd maar wat in en als je dan op verzenden klikt, kom je pas op de website. Dat hebben helaas ALLE merken.

Ik zit er sterk aan te denken om eens in te gaan op al die proefritten en als ze dan vragen of ik hem kopen wil, gewoon antwoorden: totaal niet, maar anders kwam ik niet op jullie website. :lol:

Je moet NIETS invullen, gewoon bij het openen kiezen voor "alle cookies wijgeren" en je hebt nergers nog last van.

salmax
1 September 2024, 15:53
Als het de bedoeling is om met een "tijdelijk ledenstop" de acties van "bots" te stoppen kunt u er beter een "definitief ledenstop" van maken. Geen enkele "bot" komt van deze melding onder de indruk (:D) en zal, zolang deze geprogrammeerd blijft om contact te maken met Minatica, hiermee blijven doorgaan (als het moet jaren).

Wat werkt dan wel ?

J.W.
1 September 2024, 16:31
Wat werkt dan wel ?

Er voor zorgen dat een NIET lid enkel kan berichten lezen maar geen toelating heeft om iets te posten.

En er ook voor zorgen dat een eventueel kandidaat lid een formulier kan invullen met zijn gegevens die enkel zichtbaar zijn voor de bestuurders van de site.

compuchrisje
2 September 2024, 20:08
Iemand die wil inbreken, zàl inbreken. Dat geldt zowel voor de realiteit als voor de virtuele wereld. In onze gemeente alleen al was augustus een zwarte maand. En wees maar zeker, niemand ziet of hoort iets of wil niks zien of horen.
En dan gaat het om lijfelijke gebeurtenissen, die blijven dan meestal nog beperkt. Online kan je massaal terreur zaaien en wees gerust, er zijn er die daar high van worden.

Sir_Gigabyte
4 September 2024, 08:58
Da's waar, maar je wil ook niet de baby met het badwater weggooien, niet?
Ik ken er niets van, maar de optie dat @J.W. daar aangeeft, is dat niet iets dat werkbaar kan zijn?

Obsessed
4 September 2024, 11:00
Er voor zorgen dat een NIET lid enkel kan berichten lezen maar geen toelating heeft om iets te posten. Dat is volgens mij zo.


En er ook voor zorgen dat een eventueel kandidaat lid een formulier kan invullen met zijn gegevens die enkel zichtbaar zijn voor de bestuurders van de site. Ik weet niet of VBulletin die mogelijkheid bied :damn:
Een nieuw lid moet al enkele gegevens invullen, zoals een bestaand mailadres enz.., maar blijkbaar is dat allemaal makkelijk te misbruiken.

compuchrisje
4 September 2024, 17:02
Het probleem zit niet altijd in nieuwkomers. In de loop van het bestaan van ons forum zijn er alles bij mekaar al zo'n 30 000 leden gepasseerd. Velen deden het omdat ze één of ander probleem hadden met hun systeem, of vanwege een infectie om geholpen te worden. Vragen omtrent allerlei informatica-problemen, om dan nooit meer op te duiken, en vaak ook vergeten terdege uit te loggen.
Er is een periode geweest dat dergelijke accounts werden gerecycleerd door onbekenden, vandaar dat er tussendoor al es een schoonmaak is geweest. Mensen die niet meer verschenen zijn sinds een bepaalde datum werden gewoon uit de database verwijderd.
Dat is in feite recent eigenlijk ook gebeurd, toevallig en eigenlijk ongewild, omdat de serverhost ervandoor was en ons forum met veel moeite terug in de ether werd geholpen door Ultddave.
Voorlopig doen we zoals we nu bezig zijn, er is teveel rondom gaande waar we totaal geen vat op hebben. Spijtig genoeg.