De amusementsindustrie roept al jaren moord en brand over de onwettige verspreiding van media-materiaal.
Hierbij wordt met kwade ogen gekeken naar de grootste zoekmachine van internet, Google, die lange tijd geen acties ondernam om zijn zoekresultaten te filteren.
Google's verweer was dat het gewoon de inhoud van websites indexeert, afhankelijk van de zoekresultaten van gebruikers en het aantal weergaven van de pagina's.
Google kwam de media-magnaten een stapje tegemoet door die index eens van naderbij te bekijken en hierbij werden meer dan 4 miljoen internetadressen verwijderd, als zijnde illegaal.
Toch zijn de media-makers nog niet tevreden en is Google bijna verplicht om nu het aantal overtredingen per domein te bekijken. Maar het gaat pas tot verwijdering van de webpagina's over als ze een geldige klacht hebben gekregen van de maker van de webcontent. Eerst wordt die website uit de index gehaald, zodat deze nagenoeg niet meer in de zoekresultaten zal verschijnen.
Iemand die zelden iets zoekt dat illegaal is, zal zich verder niet meer vermoeien als er niets te vinden is, zo wordt geredeneerd. En mettertijd sterven die sites een stille dood.
Hiermee lijkt de entertainment-industrie toch wat gelukkiger te zijn.
Anderzijds roept dit toch vragen op over de klassering in de Google-index, want vanaf nu krijgen we een gemanipuleerd zoekresultaat voorgeschoteld. Men vraagt zich af of er in de toekomst misschien ook nog wel wat voordeel te rapen valt voor bepaalde merken of bedrijven.
Bron
Systeembericht