• Laat u Facebook meekijken in uw portefeuille?

    18 juni 2019 20:53 door
    Een volgende stap om nog dieper in je leven te kruipen: de libra

    Zuckerberg vindt het vreselijk dat er nog zoveel mensen zijn die geen bank ter beschikking hebben. Daarom presenteerde hij een digitale munt , de libra, waarmee wereldwijd mobiel en internationaal zal kunnen betaald worden voor aankopen of overschrijvingen.

    De libra zal worden beheerd door de Calibra, een digitale portefeuille die als aparte app, maar ook in Messenger en Whatsapp kan gebruikt worden. Calibra zou apart staan van het moeder- pardon, vaderbedrijf Facebook.
    De service kan je vergelijken met het bestaande Bancontact, maar zou zich beperken tot diensten waar het zelf ook een commissie van kan halen.

    Zuckerberg speelt het sterk, want heeft al een resem bedrijven ingelijfd in wat de Libra Association heet, met hoofdkwartier in Zwitserland. Hier vinden we onder andere Visa en Mastercard terug en ook Spotify, maar geen van de leden is een bankbedrijf. Nieuwe leden kunnen zich aanbieden met 10 miljoen dollar in de hand, waarvoor ze op termijn een rente krijgen. Zuckerberg mikt op 100 leden om voldoende sterk te starten.

    Blijven nog de banken, die nog niet tegen het plafond plakken van angst, want Zuckerberg kan inderdaad een nieuwe munt invoeren. Maar hij zal nog heel wat uit te leggen hebben tegen de centrale banken van Groot-Brittanië, de VS en Europa. Iedereen kent de nonchalance van Facebook waar het gaat om de privacy van de klanten. Voor Ierland zou het al in kannen en kruiken zijn, maar in Europa moet Zuckerberg eerst afrekenen met de Nationale Bank.
    De banken dreigen een zwaar klantenverlies te ondergaan als de libra op de markt komt, vooral omdat de libra niet vergelijkbaar is met de bitcoin, maar een munt die gekoppeld wordt aan de dollar en de euro en zal een eigen koers krijgen die stabieler is dan de bitcoin.
    Wat betreft privacy, sust Zuckerberg met het gegeven dat de libra onder het beheer van een aparte Libra Association blijft en de data niet worden samengehusseld met andere gegevens van gebruikers.

    Facebook kruipt dus niet alleen mee achter je pc, laptop of smartphone, maar gaat nu ook nog je winkelkarretje duwen.
    De vier miljard dollar boete die nog te betalen zijn in de VS voor de heisa met Cambridge Analytica en nog andere privacy-perikelen zouden eens een grote struikelblok kunnen zijn voor de happige Zuckerberg.
    Facebook weet al zoveel van zijn gebruikers: contacten, voorkeuren qua vrienden en politiek, reizen, voeding, kleding, gezondheidsproblemen. Komt daarboven nog de portemonnee dan is de overname bijna compleet.
    Ik vergelijk het met de invasie van de Chinese wolhandkrab. Waar ze opduiken, vreten ze alles weg wat ze tegenkomen. Hopelijk veroorzaakt de libra geen kaalslag in ons bestaande bankwezen.

    Bron: De Tijd
    Reacties 2 Reacties
    1. Merel's schermafbeelding
      Merel -
      Mijn bank ziet sowieso toch reeds alles. Ik moet er dan bovendien veel te duur voor betalen. Als het anders kan, mij goed
      Meekijken is niet het meest essentiële probleem.

      Elke munt dient gewoon om transacties te verrichten. De fundamentele vereiste is dat de munt een stabiele (koop)waarde behoudt.
      Dat geldt bij nationale munten het allerminst en werd bij introductie van de euro wel meteen bewezen en die trend zet zich zichtbaar voort. (behalve voor wie euro's uitgeeft welke niet vanuit eigen zak zijn)

      Zoals op een debat "Op de afspraak" reeds gezegd, is het ongelukkig dat Facebook als spreekbuis werd gebruikt voor een onverwachte geboorte ("project ?") waaraan méér grote jongens aan de basis liggen. Facebook heeft dit aangekondigd, slechts vanwege het feit dat het als participant en initiatiefnemer de hoogste communicatiekracht heeft.

      Nog gehoord tijdens het debat dat deze nieuwe munt veel hoger vertrouwen krijgt dan de bitcoin.
      Men is niet over een nacht gegaan. Wait and see ?
    1. compuchrisje's schermafbeelding
      compuchrisje -
      Het is misschien een goeie drijfveer voor banken om in te zien dat ze zonder klanten niks betekenen en dat ze maatregelen nemen die de klanten gelukkiger maken en niet de CEO's.