Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 32

Discussie: overklocken

  1. #11
    Gevorderd   gwenn's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 May 2005
    Locatie
    houthalen oost
    Berichten
    142
    Bedankjes
    17
    Bedankt
    0 keer in 0 posts

    Re: overklocken

    ik heb een proggy afgehaald en heb hem latenn testen op warmte en mijn procesor gaat niet hoger dan 40*c als mijn cpu op 100% staat

  2. #12
    Erelid  
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Berichten
    6.659
    Bedankjes
    1.286
    Bedankt
    6.674 keer in 2.663 posts

    Re: overklocken

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gwenn
    ik heb een proggy afgehaald en heb hem latenn testen op warmte en mijn procesor gaat niet hoger dan 40*c als mijn cpu op 100% staat
    Welke progje mag dat zijn? En hoelang op load gemeten? Op standaard BIOS instellingen?
    Laatst gewijzigd door g_man; 4 November 2005 om 14:14
    Beter ten halve gekeerd dan helemaal verkeerd.

  3. #13
    Gevorderd   gwenn's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 May 2005
    Locatie
    houthalen oost
    Berichten
    142
    Bedankjes
    17
    Bedankt
    0 keer in 0 posts

    Re: overklocken

    sisoftware sandra 10 keer en die gaat niet hoger dan 40*c
    ik heb de cpu een beetje overkockt tot 896mhz ma ik wil die tot 1gig overkklocken
    en dan herstart die de heletijd

  4. #14
    Erelid   Heezy's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Berichten
    1.476
    Bedankjes
    252
    Bedankt
    175 keer in 128 posts

    Re: overklocken

    Beste progje om te testen dat ik ken is S&M. Die vindt het snelst fouten en jaagt de temperatuut de hoogte in.

    Mja, en willen, ik zou ook willen dat dat men CPU op 3Ghz liep, maar als het niet gaat, dan gaat het niet. Vergeet ook niet dat je ook al met een oude cpu zit hé.

  5. #15
    Gevorderd   gwenn's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 May 2005
    Locatie
    houthalen oost
    Berichten
    142
    Bedankjes
    17
    Bedankt
    0 keer in 0 posts

    Re: overklocken

    ik weet het maar in mijn zus haar pc kan ik die op 1 gig zetten en bij mij gaat da nie en er zit even veel geheugen in mijne koelt beter en allebij de zelfde hd

  6. #16
    Erelid  
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Berichten
    6.659
    Bedankjes
    1.286
    Bedankt
    6.674 keer in 2.663 posts

    Re: overklocken

    Niet alle CPU's zijn dezelfde! Bij AMD weet ik dat ze verschillende steppings hebben (bij elke nieuwe stepping zijn er verbeteringen aangebracht). Zodus in de regel OC'en latere steppings beter. Zal zo bij Intel ook wel ergens zijn.
    Beter ten halve gekeerd dan helemaal verkeerd.

  7. #17
    Erelid   Heezy's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Berichten
    1.476
    Bedankjes
    252
    Bedankt
    175 keer in 128 posts

    Post Re: overklocken

    Ja maar dat wil niets zeggen hoor (op gwenn, ge waart te snel G :-)). Ten eerste clockt niet elke CPU even hoog hé. 1 ding dat je moet begrijpen is dat niet voor elke cpu-reeks een aparte productie wordt gedaan. Voorbeeld:

    Met de AMD Athlon XP reeks (Barton core) vroeger kwam de wafer uit de bakoven. Een wafer is een grote ronde plaat met allemaal aparte vakjes waarin Silicium wordt gegoten. Als ze eruit komen worden ze dus getest op 100% stabiliteit op de snelste snelheid met een klein beetje headroom. Diegenen die 100% stabiel zijn komen dus terecht in de mand voor de 3200+ cpu's.
    Schijnen er nu cpu's niet stabiel te zijn, testen ze op welke clocksnelheid ze wel stabiel zijn, en komen ze in de mand met die bepaalde snelheid. Zo maken ze dus verschillende cpu-reeksen van hetzelfde productieproces. Waarom ze dit doen is omdat dit veel goedkoper is dan voor elke reeks een eigen productie op te zetten.
    Waar het interessant wordt, is als er een tekort is aan cpu's van een lagere snelheid. Dan zullen cpu's gebruikt worden die op hogere clocksnelheden stabiel lopen, en veranderen ze gewoon de multiplier of geven ze een andere FSB aan. De multiplier is niet altijd te unlocken, maar de FSB is dus wel altijd op te krikken.
    Hiermee was dus bv. de AMD Athlon XP 2500+ makkelijk tot een 3200+ te brengen door simpel de FSB op 200Mhz ipv. 166Mhz te zetten.

    Zo zie je dus dat de overclockmogelijkheden van verschillende factoren afhangen. Plus, als je via de FSB of HTT (voor de nieuwste mobo's) overclockt, overclock je heel je systeem. Dus moet ten eerste de FSB zelf al meekunnen, maar als je geen PCI/AGP lock hebt, moeten apparaten op deze verbindgen ook meekunnen, harde schijf en videokaart inclusief.

    Dus je kan best eens alles doornemen, zodat je weet waarmee je bezig bent. Niet zozeer om gevaar te vermijden, want zo heel groot is dat niet met een beetje gezond verstand, maar wel om je slaagkansen op een grote oc te verhogen ;-).
    Laatst gewijzigd door Heezy; 5 November 2005 om 00:08

  8. #18
    Gevorderd   gwenn's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 May 2005
    Locatie
    houthalen oost
    Berichten
    142
    Bedankjes
    17
    Bedankt
    0 keer in 0 posts

    Re: overklocken

    De multiplier is niet altijd te unlocken hoe moet dit ik had mijn fsd op 100 staan heb hem nu op 133 gezet
    multiplier wat is dat voor iets en hoe moet ik da unlocken

  9. #19
    Erelid   Heezy's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Berichten
    1.476
    Bedankjes
    252
    Bedankt
    175 keer in 128 posts

    Re: overklocken

    Uw multiplier is terug te vinden in het BIOS. Uw uiteindelijke CPU frequency is uw multiplier x uw FSB speed.
    Als de multiplier locked is, dan zal je eens je cpu moeten opzoeken met de juiste gegevens en kijken of er een mod bestaat. Soms lukt het met een potlood of lijm om bepaalde resistors te verbinden.

  10. #20
    Gevorderd   gwenn's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 May 2005
    Locatie
    houthalen oost
    Berichten
    142
    Bedankjes
    17
    Bedankt
    0 keer in 0 posts

    Re: overklocken

    ah dat heb ik die staat op 8 ma kan hem nog niet op 133 zetten staat nog op 112

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •