Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 30
  1. #11
    PC-Freak   Krikkie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 November 2005
    Locatie
    Mortsel
    Berichten
    995
    Bedankjes
    503
    Bedankt
    835 keer in 614 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door filip Bekijk bericht
    ik het anders wel aanpassen hoor, maar best probeer je zelf eens zodat je wat leert..
    Bedankt voor het tweede exeletje filip.
    Ik ga zeker eerst eens even zelf proberen, daar leer je het meeste bij.
    En ja, ik zal nog hier en daar wat moeten/willen wijzigen, daarvoor zal ik zeker een handje nodig hebben!

    Groetjes Krikkie
    Het mooiste geschenk is een lach!!!
    Tenzij je de "bedank"-knop wil aktiveren

  2. #12
    PC-Freak   Krikkie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 November 2005
    Locatie
    Mortsel
    Berichten
    995
    Bedankjes
    503
    Bedankt
    835 keer in 614 posts
    Hoi manne,

    Ik heb een oplossing gevonden...

    De oplossingen aangeboden door filip voldeed aan de opdracht, praktisch was ik niet onderlegd genoeg in exel om dit even te verwezenlijken + grafisch (voor het oog dus) vond ik het niet alles en niet erg praktisch om mee te werken (ben dan ook maar amateuristisch bezig met exel en geen opleiding opleiding of cursus genoten) .
    Toch bedank voor de moeite, filip en ja als ik een exelletje had doorgestuurd had je er vast iets beters van gemaakt, zonder twijfel.

    Ik had dus een exelblad met een rij met kolom en daarnaast van verschillende item's verschillende data per dag.
    Van elk item wordt een grafiek gemaakt en onderaan in telkens een ander tabblad weergegeven.
    Op het rekenblad gaat niet, er is te veel data en er zijn te veel grafieken, daardoor zou het onoverzichtelijk worden.

    Probleem na verloop van tijd was dat het tijdsbereik van de grafiek veel te groot werd en de grafiek niet nauwkeurig genoeg nauwkeurig gevolgd te kunnen worden.
    De grafiek moest dus groter worden dan de grafiek in het tabblad, maar het laatste + 90 dagen zouden slechts zichtbaar hoeven zijn, de grafiek zou d.m.v. bv. een schuifbalk, scrollknop volledig gedeeltelijk getoond kunnen worden.
    Dit gaat echter bij mijn weten niet op een grafischtabblad, men kan de grafiek niet uitrekken groter dan het blad.

    Volgende oplossing reeds gevonden:
    I.p.v. de grafieken onderaan in een tabblad te plaatsen, open ik een ander rekenblad en kopiëerde hierin mijn tabel.
    In een rekenblad kan ik mijn grafiek uitrekken zo breed zoals in kolommen heb (tot kolom IV), de kolomen kan ik nog verbreden zodat het bereik van de grafiek nog veel groter wordt en makkelijk aan te passen.

    Echter ik ben mijn titel kwijt die in het midden van de grafiek staat en de rechter waarde as (deze kan ik ook links zetten, maar als men terugschuift in tijd met de schuifbalk verdwijnd deze ook). Dit zijn de eerste nadelen die mij direct opvielen.
    Er moet dus nog aan gewerkt worden...

    Hierbij gevoegd een voorbeeld van een selectie beurskoersen.

    - Blad 1 is het rekenblad, hierop komen dagelijks de datum en de koersen
    - BASF grafiekblad is de grafiek zoals het bij aanvang is gemaakt.
    - BASF rekenblad is de voorlopig aangepaste versie.

    Verbeteringen steeds welkom...

    Met speciale dank aan filip en Jule!

    Groetjes Krikkie
    Laatst gewijzigd door Krikkie; 25 December 2007 om 02:16
    Het mooiste geschenk is een lach!!!
    Tenzij je de "bedank"-knop wil aktiveren

  3. #13
    Jule
    Gast
    Ik heb uw bijlage gedownload, maar ik kan ze niet bekijken (openen). Toch lijkt het mij verstandig om dit specifiek in acces aan te maken. Een aandeel krijgt per dag een aantal koerswijzigingen. Als u al deze koerswijzigingen wil bijhouden gedurende een tiental jaar ... (ik zeg maar wat), komt u niet toe met de 65.536 rijen die excel rijk is. In acces vormt dit geen probleem.
    Uw grafieken daarentegen ... Vormen ook geen probleem voor iemand die met acces vertrouwd is. Het is beslist mogelijk om de gegevens standaard in een grafiek van slechts 90 dagen weer te geven. Ook aanpassingen naar langere periodes zijn mogelijk. Alleen, ik heb dit gezien bij mensen die beroepsmatig veel in acces werken (ook in vba) en het gaat mijn petje ver te boven.

    Maar als u de gewenste grafieken kan aanmaken in excel, is het ook mogelijk om acces en excel te laten samenwerken. Door bijvoorbeeld een macro aan te maken die de gegevens van de laatste 5 jaar exporteert naar een excelwerkblad. Ik speel hier enkel met ideeën. Als u tevreden bent met hetgeen u heeft in excel, mag u beslist het hier bij houden. Het is niet de bedoeling dat het één soepje wordt.

  4. #14
    PC-Freak   Krikkie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 November 2005
    Locatie
    Mortsel
    Berichten
    995
    Bedankjes
    503
    Bedankt
    835 keer in 614 posts
    Oké bedankt Jule,

    We nemen aan dat je inderdaad gelijk hebt!
    Ik heb echter geen ervaring met Acces, hoe pak ik dit aan... ik wil best leren!
    Hierbij zal ik mijn kleinste excelletje als bijlage invoegen... Ik hoop dat je dit kan openen.
    Zoals je hebt gelezen is mijn kennis van Office (excel) te beperkt om zelfs de richtlijnen van filip correct te kunnen volgen...
    Normaal zou ik een database van exel zonder probleem kunnen invoegen naar acces...
    Maar zoals ik reeds zij, 'k heb nog geen ervaring met acces en weinig met excel!
    Tot voor een paar jaar was mijn excelletje nog voldoende, maar recent wordt men database te groot om overzicht te hebben om op korte termijn beslissingen te nemen (dit louter uit interesse).
    Indien je meerwaarde kan geven, graag, ik ben vragende partij, zo kan ik voor de toekomst bijleren.
    Kan jij mij begeleiden of een handleiding bezorgen betreffende hoe ik dit aanpak, stap voor stap?

    Al vast bedank voor de volharding die je toont in dit forum, petje af voor jullie inzet!

    Petje af voor jullie kennis!

    Kerstgroetjes van Krikkie

    P.s.: Dit heeft zeker geen haast, zoals ik reeds zei, dit is louter uit interesse, geniet maar eerst van de kerst- en eindejaarsperikkelen! THX
    Bijgevoegde bestanden Bijgevoegde bestanden
    Het mooiste geschenk is een lach!!!
    Tenzij je de "bedank"-knop wil aktiveren

  5. #15
    Jule
    Gast
    Ik heb dit eens bekeken. U heeft teveel waarden in uw grafieken om een mooi overzicht te bewaren. In acces kan u in een totaal querry het gemiddelde van een dag nemen en vervolgens deze waarde gebruiken in een grafiek. Ik heb zojuist in een minuutje tijd een voorbeeld tabel aangemaakt. Ik zou per aandeel dat u volgt een andere tabel aanmaken. De gegevens kan u later altijd samenvoegen indien u dit wenst. Bekijk de tabel, ook in ontwerpfase, zie hoe het werkt. Het is geen excel ...
    Bijgevoegde bestanden Bijgevoegde bestanden

  6. De volgende gebruiker bedankt Jule voor deze nuttige post:

    Krikkie (26 December 2007)

  7. #16
    Jule
    Gast
    Nu nog een beetje meer uitleg. Alle waarden worden in acces opgeslagen in tabellen. Een database begint altijd met de aanmaak van één of meerdere tabellen. In uw geval bestaat uw tabel uit drie kolommen.
    1: ID: De primaire sleutel. Hier is deze niet interessant maar is wel in zowat elke database onmisbaar. Bij u ... ????? Let op: deze heeft een autonummering. Daardoor bestaan er geen identieke records. Een record is een rij in de tabel.
    2: Datum: Hier is de standaardwaarde gelijk aan NOW() (Zie ontwerp) Dit maakt dat u niks hoeft in te vullen als u een courante waarde noteert. Door NOW() te wissen bij de standaard waarde, staat er niks en bent u gemakkelijker om zelf in te vullen.
    3: De beurswaarde. De essentie van uw database.
    Deze bestaande tabel kan u kopiëren en plakken. Er zal u gevraagd worden om deze tabel van een andere naam te voorzien. Ik zou deze tabel dan de naam van het aandeel geven gevolgd door een underscore met de beurs waar het genoteerd staat. Op deze manier weet u direct welke tabel u nodig heeft.
    Laatst gewijzigd door Jule; 26 December 2007 om 09:45 Reden: Toevoegen info.

  8. De volgende gebruiker bedankt Jule voor deze nuttige post:

    Krikkie (26 December 2007)

  9. #17
    Jule
    Gast
    Goed, we gaan een stap verder. Op basis van de tabel heb ik enkele formulieren aangemaakt. Ik heb als voorbeeld Distrigas geïmporteerd uit uw excel bestand.
    U zal zien dat er knopjes worden gebruikt. Daarvoor zijn er macro's aangemaakt. Deze zijn niet geschreven in VBA zoals in excel, maar u kan ze gewoon bekijken onder macro's in de ontwerpmodus. En ja, u kan ze ook oproepen in VBA.
    Er is één speciaal formulier. Dit heet 'menu'. Het is mogelijk eens uw database volledig is opgebouwd, dit vooraan te plaatsen bij het opstarten van uw database. U kan natuurlijk ook verschillende submenu's aanmaken alnaargelang hoe uitgebreid uw database wordt. Het is de bedoeling eens uw database perfect is afgewerkt, dat ze perfect te bedienen is, vanuit het menu en bijhorende submenu's en formulieren. Maar dat is voor later.
    U zal ook zien dat ik ook niet kan wat u vraagt. Mijn kennis is daarvoor te beperkt.
    Bijgevoegde bestanden Bijgevoegde bestanden

  10. De volgende gebruiker bedankt Jule voor deze nuttige post:

    Krikkie (27 December 2007)

  11. #18
    PC-Freak   Krikkie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 November 2005
    Locatie
    Mortsel
    Berichten
    995
    Bedankjes
    503
    Bedankt
    835 keer in 614 posts
    Thx Jule,

    Ik ben nu eerst op zoek naar hoe access juist ineen zit, 'k ga mij eerst verdiepen in wat access juist is en wat ik er mee ka doen, het vraagt wat tijd...
    Bedankt voor de vastberadenheid, maar ik moet hier voor eerst wat zelfstudie doen.
    We gaan hier eerst wat werk van maken!!!
    't Ziet er alvast interessant uit!
    Je bestandje ziet er veelbelovend uit, nu is 't aan mij om me meer te verdiepen!
    Ik ben nu bezig met online, beginners handleidingen na te pluizen voor access.
    Hiermee hoop ik bij te raken met jouw intenties, zodat we op dezelfde lijn komen te staan en al je moeite tot iets leid.

    THX krikkie!!!

    P.s.: geef me a.u.b. de tijd om bij te benen, ik ga er zeker werk van maken!
    Het mooiste geschenk is een lach!!!
    Tenzij je de "bedank"-knop wil aktiveren

  12. #19
    PC-Freak   Krikkie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 November 2005
    Locatie
    Mortsel
    Berichten
    995
    Bedankjes
    503
    Bedankt
    835 keer in 614 posts
    Oké, bedankt Jule


    'k Kan al een beetje volgen (klein lesje gevolgd bij Microsoft), ik heb zelf een klein database gemaakt (ni meer dan dat), dus les 1.

    Ik heb jouw Accessbestand geopend en even bekeken (ik wist nu ongeveer waar wat stond).
    Daar zijn best wel voordelen aan het programma Access.
    Je hebt in je voorbeeld slechts één variabele koers gebonden aan de datum, hoe zit dat met meerdere variabele koersen moet ingeven (uiteraard in verschillende kolommen), bij Excel kon ik alles op één blad invullen (dat was makkelijk) gewoon pijltoets opzij... en de grafieken kon ik onderaan oproepen.

    Ik heb ook gemerkt dat het probleem met de grafiek (te veel data en ik kon de grafiek niet meer vergroten) terug de kop heeft opgestoken... Deze kreeg ik ook niet groter.

    Ben wel benieuwd wat het gaat worden. ( nu stilletjes zwijgen en terug luisteren naar de leermeester...)

    Ben benieuwd hoe het verder gaat Jule...

    'k Moet nu een nachtje gaan werken (mijne laatste nacht...), morgen verder spelen met den access.

    Bedankt Jule, ik heb al heel wat bijgeleerd...

    Groetjes Krikkie
    Het mooiste geschenk is een lach!!!
    Tenzij je de "bedank"-knop wil aktiveren

  13. #20
    Jule
    Gast
    OK, we zetten nu een grote stap vooruit. We gaan query's aanmaken. Query's zijn het rekenkundige hart van uw database. Er bestaan totaalquery's (heb ik gebruikt om gemiddelden te berekenen), selectiequery's (heb ik gebruikt om de gevens van één bepaald jaar te verkrijgen), verwijder query's (daarmee kan u alle lege beurswaarden uit de tabel verwijderen), toevoegquery's, samenvoegquery's (Deze moet u aanmaken in SQL-taal). In query's kan je ook gebruik maken van expressies. Om een expressie te maken voor de eerste maal, klikt u met de rechtermuisknop waar de expressie dient te komen en kiest u voor opbouwen. Ik zou zeggen: zoek maar uit. Ik heb expressies gebruikt.
    Uw taak: Pas een verwijder query toe op de bestaande tabel tenzij u denkt dat de lege beurswaarden interessant zijn.
    Maak mij een nieuwe tabel aan en maak van deze tabel een query die het daggemiddelde berekent. (Heb ik u voor gedaan) Ik ga dan voor u deze query's met daggemiddelden koppelen. Ziet u hoe zoiets moet. Enneuh ... In de uitleg die u heeft gelezen staat er iets over relaties tussen tabellen? Wel, wij gaan qyery's van daggemiddelden koppelen op query niveau. Van hetgeen dat daaruit geboren wordt, kan u een grafiek aanmaken.
    Bijgevoegde bestanden Bijgevoegde bestanden
    Laatst gewijzigd door Jule; 28 December 2007 om 00:33

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Draadloze beveiliging werkt maar gedeeltelijk
    Door beekiemans in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 26 October 2006, 18:28
  2. 5 laatste topics tonen
    Door zodiac in forum Webdevelopment & Programming
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 30 July 2006, 11:30
  3. kan cd slechts gedeeltelijk openen ?
    Door dikkeveertiger in forum Audiovisueel
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 30 March 2006, 10:05

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •