Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: Lord of the rings.

  1. #1
    Erelid   carl's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 June 2006
    Locatie
    Halle/Gent
    Berichten
    2.409
    Bedankjes
    1.846
    Bedankt
    1.827 keer in 1.102 posts

    Lord of the rings.

    Hey,
    Nu ik eindelijk tijd heb ben ik is begonnen aan LotR/in de ban van de ring van JRR Tolkien. Ik heb me de nederlandse vertaling aangekocht. Nu op sommige punten merk ik heeeel duidelijk dat het personage dat iets zegt iemand anders is dan diegene die het in de film zegt, is dit door de vertaling of de verfilming ? Vinden jullie trouwens de originele versie veel beter dan de vertaling ? (het probleem is dat je in zo een boek perfect moet begrijpen wat er staat, en er is nogal wat poezie enz :s). Ik hou in elk geval al van het boek, de opbouw en verhaallijn zijn in elk geval beter dan die van de films qua uitwerking.

  2. #2
    Minatica Moderator   Obsessed's schermafbeelding
    Geregistreerd
    14 June 2005
    Locatie
    Hagenland
    Berichten
    3.185
    Bedankjes
    16.877
    Bedankt
    17.678 keer in 7.888 posts
    Het boek is zoveel beter dan de verfilming.
    Er zijn idd een massa verschillen met de filmversie, maar ik heb nog nooit geweten dat een film identiek is aan het voorafgaande boek.
    Zo'n boek (mijn gebundelde versie van die trilogie telt 1400 blz in kleine druk) tot op de letter verfilmen is onmogelijk, omdat er veel meer detail in tekst kan worden gezet dan men kan tonen op een scherm tijdens het normale verloop van een verhaallijn.
    * NIL VOLENTIBUS ARDUUM *

  3. #3
    Geek  
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Hulshout (Antwerpen)
    Berichten
    3.028
    Bedankjes
    59
    Bedankt
    3.145 keer in 2.294 posts
    Ik heb de eerste druk in herziene vertaling, deze is van 1997, verschillende jaren vooraleer de film werd uitgebracht.
    J.W.
    Google is uw vriend

  4. #4
    Gevorderd   Iced Dragon's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 November 2007
    Locatie
    Gent
    Berichten
    438
    Bedankjes
    281
    Bedankt
    248 keer in 182 posts
    Het boek is uiteraard veel beter dan de film. En natuurlijk ligt het niet aan de vertaling ... Tolkien maakte al veel problemen om de naam Baggings in Balings te veranderen voor het Nederlands, laat staan dat hij de vertaler, Max Schuchart, het boek zou laten aanpassen ... Trouwens niet echt de bedopeling van een vertaling.

    De film is eventjes leuk maar de boeken zijn zoveel beter. De opgesmukte rol van Arwen en zo ipv. Glorfindel.

    Heb je de Hobbit al gelezen? (Niet dat het veel uit doet, ik heb ook eerst 'In de ban van..' gelezen).
    De Silmarillion is wel een harde noot.
    Extinctie door geen ethische drift

    "It is far better to grasp the universe as it really is, than to persist in delusion, however satisfying and reassuring." - Carl Sagan

  5. #5
    Erelid   carl's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 June 2006
    Locatie
    Halle/Gent
    Berichten
    2.409
    Bedankjes
    1.846
    Bedankt
    1.827 keer in 1.102 posts
    Ik heb de hobbit nog niet gelezen nee, maar er staat een kleine samenvatting ofzo van in het begin van het boek. De verschillen zijn eigenlijk totnogtoe het meest op te merken in de eerste film. Wat ik nu ook gruwelijk vind is dat in de film het precies een hoop dolle kinderen zijn die op weg gaan, maar dat is helemaal niet zo. Wat ik het verassendst vind is dat Gandalf erin slaagt (in de film) om in 2 dagen van de gouw naar minas tirith en terug en dan naar isengard te rijden. Straffe toebak hoor
    Frodo & the gang komen ook dezelfde nacht nog aan in breeg, terwijl dit in het boek een week ofzo duurt

  6. #6
    Gevorderd   Iced Dragon's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 November 2007
    Locatie
    Gent
    Berichten
    438
    Bedankjes
    281
    Bedankt
    248 keer in 182 posts
    het is al enkele jaren geleden dat ik het boek nog eens volledig heb gelezen (pre-film era )
    En ik denk dat van film 3 een groot deel nieuw verzonnen is en niet overeenstemt met het boek.


    Als je dergelijke literatuur op prijs stelt kan ik je ten zeerste (o.a.) Raymond E. Feist en Robin Hobb aanraden als auteurs.
    Extinctie door geen ethische drift

    "It is far better to grasp the universe as it really is, than to persist in delusion, however satisfying and reassuring." - Carl Sagan

  7. De volgende 2 gebruikers bedanken Iced Dragon voor deze nuttige post:

    carl (27 July 2008), Obsessed (27 July 2008)

  8. #7
    Minatica Moderator   Obsessed's schermafbeelding
    Geregistreerd
    14 June 2005
    Locatie
    Hagenland
    Berichten
    3.185
    Bedankjes
    16.877
    Bedankt
    17.678 keer in 7.888 posts
    @ Iced Dragon

    Van de week ga ik toch met de kids naar de bib.
    Ik zal eens een paar boeken zoeken van die 2 auteurs .
    * NIL VOLENTIBUS ARDUUM *

  9. #8
    Erelid   carl's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 June 2006
    Locatie
    Halle/Gent
    Berichten
    2.409
    Bedankjes
    1.846
    Bedankt
    1.827 keer in 1.102 posts
    Bedankt voor de tip, maar ik ben voorlopig nog even zoet (nog 600 paginas te gaan de eerste 600 in 4 dagen tijd, vind ik niet slecht )
    Ik heb nog iets vreemd opgemerkt:
    Als Elrond de vader van Arwen is, en Galadriel diens moeder, hoe zit het dan met galadriel & celeborn ? Overspel bij de elfen ?

  10. #9
    Gevorderd   Iced Dragon's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 November 2007
    Locatie
    Gent
    Berichten
    438
    Bedankjes
    281
    Bedankt
    248 keer in 182 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Obsessed Bekijk bericht
    @ Iced Dragon

    Van de week ga ik toch met de kids naar de bib.
    Ik zal eens een paar boeken zoeken van die 2 auteurs .


    Magiër is het startersboek van Feist, hierop worden alle verdere boeken gebaseerd (een kleine 30-tal ). Leest veel vlotter dan Tolkien. Magiër heeft duidelijke invloeden van Tolkien, maar na 2, 3 boeken krijgt hij zijn eigen stijl, en persoonlijk lees ik ze liever dan Tolkien. De verhaallijnen ontwikkelen zich enorm, waarbij op een bepaald moment je verschillende boeken eiegnlijk onafhankelijk en naast elkaar kunt lezen, maar toch verweven zijn. Feist is echt de moeite waard!
    Binnen de totale serie kan je boeken in verschillende volgorde lezen, maar je moet wel starten met Magiër.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Raymond_E_Feist
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Raymond_Feist

    Robin Hobb heeft 2 series waarmee je kan beginnen en die los van elkaar staan (resp. De boeken van de Zieners en De boeken van de levende schepen). Een derde reeks borduurt verder op de eerste. Deze 3 reeksen spelen zich op dezelfde wereld af. Daarnaast heeft ze boeken over andere werelden.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Robin_Hobb
    http://en.wikipedia.org/wiki/Robin_Hobb


    uiteraard zijn er nog vele (bekende en erg goede) fantasy/horror-auteurs.
    O.a. Jaqueline Carey (Kushiëls saga), Philip Pullman (Noorderlicht trilogie), Laurell K. Hamilton (Merry Gentry reeks) en Lynn Flewelling (de boeken van de Tamir), Terry Pratchett, Terry Brooks, Anne Rice, ... om de bekendste te noemen.
    Extinctie door geen ethische drift

    "It is far better to grasp the universe as it really is, than to persist in delusion, however satisfying and reassuring." - Carl Sagan

  11. De volgende gebruiker bedankt Iced Dragon voor deze nuttige post:

    Obsessed (28 July 2008)

  12. #10
    Erelid   carl's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 June 2006
    Locatie
    Halle/Gent
    Berichten
    2.409
    Bedankjes
    1.846
    Bedankt
    1.827 keer in 1.102 posts
    uiteraard zijn er nog vele (bekende en erg goede) fantasy/horror-auteurs.
    Stephen king ?

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •