Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: Apple Imac

  1. #1
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    14 December 2006
    Locatie
    Boom
    Berichten
    26
    Bedankjes
    5
    Bedankt
    4 keer in 4 posts

    Glimlach Apple Imac

    Graag had ik van Apple-gebruikers geweten of zij het nodig vinden om een antivirus programma te installeren en welk? Ik heb een Imac 20inch met het nieuwe Leopard besturingssysteem.

  2. #2
    Jule
    Gast
    De laatste 5 jaar is er welgeteld één virus geweest voor Mac gebruikers? Het staat hier ergens op het forum, ik denk dat Eventure het heeft aangebracht ... Alleen mensen die naar dingen voor volwassenen zochten, waren slachtoffer. Het zou mij niet verwonderen mocht Apple hun software hebben aangepast zodat ook deze malware geen kans maakt? Dit maakt een AV overbodig?

  3. De volgende gebruiker bedankt Jule voor deze nuttige post:

    eddyready (27 November 2008)

  4. #3
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    14 December 2006
    Locatie
    Boom
    Berichten
    26
    Bedankjes
    5
    Bedankt
    4 keer in 4 posts
    Bedank Jule voor de informatie.

  5. #4
    Geek   eventure's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Vrasene
    Berichten
    2.291
    Bedankjes
    540
    Bedankt
    1.100 keer in 526 posts
    Een antivirus is zeker en vast overbodig. Momenteel zijn er geen virussen actief voor Mac en Windows-virussen hebben geen invloed op uw systeem.

    De antivirussoftware die je bij de Apple verdelers vindt (zoals Norton) zoeken eigenlijk alleen actief naar Windowsvirussen (die u eventueel binnengehaald heeft, of uit uw oude documenten), zodat u deze niet doorstuurt. Maar zoals eerder gezegd, deze virussen kunnen hoe dan ook geen invloed hebben op de werking van uw systeem.

    Groeten
    Robbe

  6. De volgende gebruiker bedankt eventure voor deze nuttige post:

    eddyready (28 November 2008)

  7. #5
    Erelid  
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Roeselare, België
    Berichten
    1.623
    Bedankjes
    774
    Bedankt
    818 keer in 492 posts
    Ook al is het op dit moment betwistbaar of je al dan niet een antivirusprogramma nodig hebt (hangt eerlijk gezegd af van situatie tot situatie)
    Het standaard beveiligingsbeleid van OSX is naar mijn mening wel wat belabberd. Zo zal na de installatie de standaard aangemaakte gebruiker steeds automatisch ingelogd worden, zelfs al stel je een wachtwoord in tijdens de installatie. Ook na een hibernate/suspend wordt er niet naar een wachtwoord gevraagd. Zeker in bedrijfsomgevingen vind ik dit een kritiek punt.
    Wat nog een groot minpunt is, is dat de firewall standaard uitstaat.
    Dit zijn belangrijke fabrieksinstellingen die nog aangepast moeten worden en uit ervaring weet ik dat veel gebruikers dit niet eens aanpassen.

  8. #6
    Jule
    Gast
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Snakey Bekijk bericht
    Wat nog een groot minpunt is, is dat de firewall standaard uitstaat.
    Dit zijn belangrijke fabrieksinstellingen die nog aangepast moeten worden en uit ervaring weet ik dat veel gebruikers dit niet eens aanpassen.
    Ben ik verkeerd ingelicht als ik denk dat OSX een Linuxbasis heeft? Bijgevolg is het niet mogelijk om iets aan te spreken, als u erin slaagt om binnen te geraken? Dat is toch hetgene dat ik lees op Linuxfora. Maar echt begrijpen doe ik helaas niet.

  9. #7
    Expert   Jaaanskeh's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 March 2007
    Locatie
    Lier
    Berichten
    494
    Bedankjes
    45
    Bedankt
    148 keer in 121 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jule Bekijk bericht
    Ben ik verkeerd ingelicht als ik denk dat OSX een Linuxbasis heeft? Bijgevolg is het niet mogelijk om iets aan te spreken, als u erin slaagt om binnen te geraken? Dat is toch hetgene dat ik lees op Linuxfora. Maar echt begrijpen doe ik helaas niet.
    Het core OS van een mac bestaat uit een mach microkernel en een FreeBSD. De BSD draait op de microkernel samen met KEXTs ( dit zijn Kernel extentions, drivers worden geinstalleerd als een KEXT!)

    Er zit dus weldegelijk een Unix-basis in maar er wordt anders mee omgegaan in OS X

    De grootste verschillen tussen OS X en BSD zijn KEXTs draaien enkel op MAC OSX, andere afhandeling van de verwijderebare media (zoals USB-sticks), er is GEEN remote display (!) en er zijn wat commandline afwijkingen.
    Sociaal leven ... Lijkt me wel leuk! maar eeeuh, waar kan ik het downloaden ??

  10. #8
    Erelid   carl's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 June 2006
    Locatie
    Halle/Gent
    Berichten
    2.409
    Bedankjes
    1.846
    Bedankt
    1.827 keer in 1.102 posts
    OSX een linux basis ........ (kuch-kuch-slik). Beiden zijn inderdaad verre familie; ze zijn beiden UNIX- based systemen, maar de uitwerking is helemaal anders (zoals al gezegd werd). Ik heb het ook al een paar keer gelezen en gehoord, en dat kwam dan van blinde linux fans die denken dat linux heilig is en de moeder van alles.

    Over het feit van de firewall, is dit een probleem dan ? Naar mijn weten kan je amper iets doen zonder een wachtwoord te beschikken. En je kan wel degelijk instellen dat hij een wachtwoord opvraagt bij het ontwaken uit slaapstand, en je kan automatisch aanmelden uitschakelen.

    En wat maakt het uit ? Als je een linux live CD boot, of de osx installatie kan je netjes de bestanden kopieren, dat geld voor zowel windows als linux als osx

  11. #9
    Beginner  
    Geregistreerd
    18 February 2009
    Locatie
    Antwarpe
    Berichten
    2
    Bedankjes
    0
    Bedankt
    0 keer in 0 posts
    Enkel om te bevestigen, op dit tijdstip is virussoftware overbodig in de OSX omgeving.

    Als je natuurlijk gaat dualbooten, dus Windows als tweede systeem... maar dat spreekt voor zichzelf vermoed ik.

  12. #10
    Erelid  
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Roeselare, België
    Berichten
    1.623
    Bedankjes
    774
    Bedankt
    818 keer in 492 posts
    Een beetje voorbarig om dit te zeggen, gezien er momenteel versies van iWork '09 rondcirkelen op het net met malware. Apple krijgt een steeds groter marktaandeel en de tijd dat men enkel proof-of-concepts tonen is voorbij. Naar de toekomst toe zal het zeker nodig zijn om meer beveiliging in te bouwen in OSX. Maar ook nu, zeker als je een netwerkomgeving hebt die verzadigd is met verschillende besturingssystemen, is het geen overbodige luxe om je al voor te bereiden, al is het maar louter om het netwerk zelf (andere computers) te beschermen.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Apple Imac
    Door eddyready in forum Malware
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 26 November 2008, 19:20
  2. Imac
    Door LASA in forum Volledige systemen, laptops en netbooks
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 1 July 2007, 13:33

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •