Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 34
  1. #21
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.748
    Bedankjes
    7.527
    Bedankt
    12.497 keer in 4.822 posts
    Men overdrijft ook altijd Zelf zijn we ook verantwoordelijk voor deze gegevens vrij te geven.

    Mijn naam is gekent, mijn adres staat ook wel ergens op het net, foto staat in mijn profiel. Hobby's etc zijn zo te vinden. Een telefoon erbij zoeken is niet moeilijk en voor diegene die graag financiele gegevens heeft:
    Gelieve uw bijdrage te storten op rekening nummer

    Argenta reknr: 979-2242012-56
    Op naam van Peter Nysten

    EDIT: voor onze nederlandse vrienden:
    IBAN : BE20 9792 2420 1256
    BIC : ARSPBE22
    Dit is de rekening nummer van Minatica. Uw bijdrage is altijd welkom

    Hoevaak worden deze gegevens wel ergens doorgegeven. Niks mis mee zolang je uw paswoorden geheim houdt en zorgt dat uw pc niet vol malware en andere rotzooi zit.

    Btw, wie wakker zou liggen bij welke mutaliteit ik ben.. de christelijke. Ik zal er allesinds niet van wakker liggen dat iedereen dat weet

  2. De volgende gebruiker bedankt PeterN voor deze nuttige post:

    ultddave (15 December 2008)

  3. #22
    Sarana
    Gast
    Bij die man ging het wel om alle uitgaven van januaris 2007 tot april 2008 tot in detail weergegeven met adressen van winkels en al dus dezelfe bankuittreksels die je normaal krijgt.


    Heb intussen al actie ondernomen. Ik heb helpdesk internetbankieren gebeld. Die waren deze keer bijzonder boers en ik hoorde die vent konstant fluisteren: "Zo zaaaaaaagen."
    Die nummer was wel van Electrabel zei hij , een soort scharnierrekening zodat Electrabel geen 2 dagen renteverlies zou hebben.
    Ik vroeg waarom er dan geen enkel waarschuwingsvenstertje of mededeling kwam dat dit nummer ook van Electrabel was en veilig kon gebruikt worden?
    Dan vroeg ik ook hoe dan komt dat ik in Google vindt dat dit de oude bankrekeningnr is van een man uit GentBrugge?
    "Google liegt zei hij Zo een dingen zoek je toch niet op het net?" Die man zal ongetwijfeld zelf als zijn afschriften op het net gezet hebben"
    Ik zei hem toen dat er nochthans al eerder persoonlijke gegevens van mensen op het net werden gezet "per vergissing" en dat die man zelf enorm geschrokken was dat dit allemaal op het net stond!


    Wat een grove dingen hoor je toch allemaal vandaag de dag? Ik snap het niet meer hoor?

    Toen naar Electrabel gebeld. Daar zeiden ze eerst: overschrijving meteen stopzetten, dat nummer kennen we niet!
    Na de tweede keer bellen was het: Ja hoor dat is de scharnierrekening van Electrabel. Dat is een afspraak tussen alle grote bedrijven en Dexia dat we vanaf nu met scharnierrekeningen werken om geen intrest meer te verliezen.
    Dus mijn geld staat wel goed maar ik vind het ongepast dat de klant hier niks van weet en maar moet geloven dat dit het juiste nummer is. O,ja en voor de duidelijkheid kan het zijn dat de volgende keer toch weer naar het oude Electrabelnr. wordt overgeschreven dat wisselt willekeurig

    Die mens van GentBrugge is er intussen in geslaagd die websites ontoegankelijk te maken. Enkel de link staat nog zichtbaar. Ben blij dat ik dat toch voor hem heb kunnen doen.

    O en nog een hint van die internetbankieren vent: Enkel Kaspersky en NOD 32 kunnen het nieuwe virus dat nu online banking bedreigt herkennen en onschadelijk maken!
    Laatst gewijzigd door Sarana; 15 December 2008 om 12:24

  4. De volgende 3 gebruikers bedanken Sarana voor deze nuttige post:

    compuchrisje (15 December 2008), Obsessed (15 December 2008), ultddave (15 December 2008)

  5. #23
    Gevorderd  
    Geregistreerd
    3 November 2007
    Berichten
    244
    Bedankjes
    25
    Bedankt
    69 keer in 48 posts

    Licht

    Men overdrijft ook altijd Zelf zijn we ook verantwoordelijk voor deze gegevens vrij te geven.
    Natuurlijk zijn we op de eerste plaats zelf verantwoordelijk, maar in de bepaalde gevallen gaat het niet om 'vrij geven', maar om ontfutselen of hoe je dit ook wilt noemen of de aan derden verstrekte gegevens niet goed bewaken, zodat ze in handen van malverserende figuren vallen. Je kunt je gegevens gebruiken, maar ook misbruiken en daar hebben we het hier over.

    Dan komt er ook nog een argument bij wat hier helemaal niet aan de orde geweest is. Wat heb ik überhaupt met iemands privé of andere gegevens te maken. Helemaal niets. Het is een kwestie van fatsoen, respect t.o.v. anderen.

    Ik denk dat jouw verhaal PeterN veel te eenvoudig is en als je iets zou hebben meegemaakt dat jouw privacy zou aantasten of iemand in je naaste omgeving misbruik zou maken van jouw gegevens of omstandigheden in de persoonlijk levenssfeer, dat zou je diep kunnen kwetsen en dat kan diepe wonden slaan.

    Ik zeg, respecteer iemands privacy, ik heb niets met je persoonlijke gegevens te maken.

  6. De volgende gebruiker bedankt De Hulk voor deze nuttige post:

    ultddave (15 December 2008)

  7. #24
    Administrator   ultddave's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 June 2006
    Locatie
    Genk
    Berichten
    1.492
    Bedankjes
    4.895
    Bedankt
    2.330 keer in 1.175 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door De Hulk Bekijk bericht
    Natuurlijk zijn we op de eerste plaats zelf verantwoordelijk, maar in de bepaalde gevallen gaat het niet om 'vrij geven', maar om ontfutselen of hoe je dit ook wilt noemen of de aan derden verstrekte gegevens niet goed bewaken, zodat ze in handen van malverserende figuren vallen. Je kunt je gegevens gebruiken, maar ook misbruiken en daar hebben we het hier over.
    Het is gewoon opzich al dom om persoonlijke/informatie te geven via enquetes (want ze zijn niet verplicht). En deze gebeuren zeker niet anoniem :P (Ze hebben je emailadress + IP adress)

    Bewaken? jaaa.... wat ga je een beveiligingsteam inhuren ofzo? :P
    Er kan altijd wel iemand aan die gegevens, als die persoon wat corrupt is,, nja pech zeker? Hij wordt toch ontslagen en vervolgd.
    Met een passwoord beveiligen maakt ook niets uit, aangezien misschien de personen die in bezit zijn van het passwoord, corrupt zijn.


    Als bijvoorbeeld een vriend van mij (die werkt bij de boekhoeding) corrupt zou zijn en stiekem op zijn werk copies brande op CD's van de boekhouding en die later op de zwarte markt verkocht. Dat kan je niet vermijden, tenzij je een volledige fouilering inlast bij het verlaten van het bedrijf.

    Het is onvermijdbaar dat dit kan gebeuren. Daarom vind ik dat ze zware straffen moeten invoeren hierop.

    Dan komt er ook nog een argument bij wat hier helemaal niet aan de orde geweest is. Wat heb ik überhaupt met iemands privé of andere gegevens te maken. Helemaal niets. Het is een kwestie van fatsoen, respect t.o.v. anderen.
    Klopt 100%. En fatsoen of niet, het is strafbaar En de meeste doen het uit winstbejag. Want die CD's in omloop zullen ook wel wat waard zijn.

    ----------------------------

    Stel nu bijvoorbeeld dit forum; Hoeveel mensen hebben hier hun persoonlijke informatie niet opgezet? Als het verspreid wordt door een corrupte persoon, is het dan strafbaar? Aangezien iedereen het maar publiekelijk op een forum gooit?

    Wat kan je makkelijk vinden als mensen het ingevuld hebben;
    - Geslacht
    - woonplaats
    - naam
    - leeftijd
    - pconfiguratie
    - hobbies?
    - aantal kinderen
    - getrouwd of niet getrouwd
    - ...

    Voorbeeld over mij;
    http://www.minatica.be/showthread.php?t=58369

    Hier vind je men echte naam + als je naar facebook surft heb je men foto + achternaam ook.

    Op mijn profiel staat mijn leeftijd, hobbies, pcconfig, emailadres, geslacht, welke richting ik studeer op school. En mijn land.

    Omdat je men naam hebt, kan je ook men telefoonnummer en straat vinden

    Voila, zo snel is het... :P Allemaal omdat ik en anderen kiezen om het publiekelijk op het forum, direct/indirect te zetten. Als mensen daar nu misbruik van maken is het inderdaad een grote teleurstelling maar ook deels mijn eigen fout.
    ------------------------------------

    Als je het hebt over ZEER persoonlijke informatie;
    - Dan vraag ik mij af waarom mensen die dan toch vrijgeven via enquetes en dergelijke.
    - En waarom worden alle bedrijven direct over 1 kam geschoren.(want die gegevens komen niet ineens op de zwarte markt). Dit is meestal de daad van 1 - 2 personen die dit illegaal met voorbedachte raden hebben gedaan. En ze moeten gestraft worden (zware straffen moesten ze krijgen vind ik).

    Dat is mijn mening alleszins,

    - Dave -
    "Friendship. It's the hardest thing in the world to explain. It's not something you learn in school. But if you haven't learned the meaning of friendship, you really haven't learned anything." ~ Muhammad Ali

  8. #25
    PC-Freak   Merel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 June 2006
    Locatie
    Meise
    Berichten
    1.980
    Bedankjes
    960
    Bedankt
    1.266 keer in 827 posts
    Sarana,
    Een overschrijving naar Electrabel welke wordt gemaakt op nummer 000-3254483-36 komt steeds terecht bij het rekeningnummer 733-0264174-73.

    Op het rekeningafschrift van de bank moet wel een tekst staan als
    " met akkoord begunstigde geboekt op zijn rekening 733... "
    Stond dit niet op je rekening afschrift vermeld ?

    Dat is wat overschijvingen naar dat nummer van Electrabel betreft.
    Alleen verschijnt het "juiste" banknummer niet op Electrabel fakturen, maar ondertussen had je dit al zelf uitgepluisd.

    Daarom is het belangrijk te weten of het proces van nummerverandering automatisch gebeurt bij die bank, ofwel met de hand ingevoerd.

    Is het verkeerde nummer van die andere klant een beetje gelijkend op de nummer 733-0264174-73 ? Dan is de uitleg al gevonden. Het zou kunnen dat die mensen dan bij de bank 733 zijn aangesloten, welke een banknummer is van KBC (denk ik). In die zin zou het eerder verbazend zijn omdat KBC weinig last blijkt te ondervinden van dat soort.


    Ten tweede : Electrabel is weeral zo een hooghartige maatschappij welke voor mijn part al haar klanten mag verliezen. Je mag al tevreden zijn als die maatschappij op je vragen en bezwaren met neerbuigende bewoordingen zou antwoorden. Woorden als "verontschuldiging aanbieden" staan niet in hun woordenboek.


    Een héél straf verhaal Sarana !
    We zijn benieuwd naar de verdere afloop. Bedankt
    Laatst gewijzigd door Merel; 15 December 2008 om 16:09
    Oplossing vinden gaat soms sneller dan een vraag stellen.

  9. De volgende gebruiker bedankt Merel voor deze nuttige post:

    ultddave (15 December 2008)

  10. #26
    PC-Freak   Merel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 June 2006
    Locatie
    Meise
    Berichten
    1.980
    Bedankjes
    960
    Bedankt
    1.266 keer in 827 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sarana Bekijk bericht
    .../...
    O en nog een hint van die internetbankieren vent: Enkel Kaspersky en NOD 32 kunnen het nieuwe virus dat nu online banking bedreigt herkennen en onschadelijk maken!
    Nogal straffe taal. Hoe is men daar zo zeker van ?
    Kan men niet veronderstellen dat zoiets ondertussen tamelijk vlug werd geupdated bij alle AV software huizen ?
    Oplossing vinden gaat soms sneller dan een vraag stellen.

  11. De volgende gebruiker bedankt Merel voor deze nuttige post:

    ultddave (15 December 2008)

  12. #27
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.744
    Bedankjes
    13.677
    Bedankt
    33.662 keer in 13.881 posts
    Ben al blij dat het voor Sarana toch nog in enige 'normale' omstandigheden is opgelost, nu ja, opgelost...
    Ik moet Peter en Dave hier toch even bijsturen: je geeft je gegevens niet aan eender wie, en ook niet alles. Facebook is een verdomd slecht voorbeeld omdat iedereen daar in jouw naam een account kan aanmaken, inclusief privé zaken van jou (vraag het aan Frank Deboosere).
    Je ziekteverzekering bv, bezit een stapel gegevens van bij je geboorte tot nu, inclusief kinderziekten, geslachtsziekten, etc... wil je dat echt zomaar rondgestrooid zien?
    Je bank heeft gegevens over je spaarboekje, beleggingen, kasbons, je winkels waar je heen gaat... wil je dat echt aan iedereen laten zien?
    Dergelijke instellingen genieten van een ultieme vertrouwenspositie, nog maar één onbetrouwbare medewerker is genoeg om dat vertrouwen te schenden. En zeg niet dat het niet gebeurt, want onlangs zijn tienduizenden gegevens verloren gegaan in Groot Brittanie en nog heel recent ook in Duitsland. Zeg ook niet, in België gebeurt dat niet, het gebeurt wél, alleen gaat het in de doofpot, tot het van pas komt voor een politiek iemand.
    De Hulk wil hier dus dergelijk misbruik aankaarten. Het online bankieren is iets dat ze ons in de strot hebben geduwd, zogenaamd voor ons gemak, maar het gaat hen om besparingen (alias hogere winsten) op personeel, filialen, etc. Als ze daar nog maar een deel van investeren in veiliger lijnen, oké, maar dat doen ze net niet. De gebruiker moet zelf voor zijn beveiliging zorgen. Was dat zo maar in de rest van het privé leven ook, ieder zijn wapen ter zelfverdediging..

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  13. De volgende gebruiker bedankt compuchrisje voor deze nuttige post:

    ultddave (15 December 2008)

  14. #28
    Administrator   ultddave's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 June 2006
    Locatie
    Genk
    Berichten
    1.492
    Bedankjes
    4.895
    Bedankt
    2.330 keer in 1.175 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door compuchrisje Bekijk bericht
    Ben al blij dat het voor Sarana toch nog in enige 'normale' omstandigheden is opgelost, nu ja, opgelost...
    Ik moet Peter en Dave hier toch even bijsturen: je geeft je gegevens niet aan eender wie, en ook niet alles. Facebook is een verdomd slecht voorbeeld omdat iedereen daar in jouw naam een account kan aanmaken, inclusief privé zaken van jou (vraag het aan Frank Deboosere).
    Je ziekteverzekering bv, bezit een stapel gegevens van bij je geboorte tot nu, inclusief kinderziekten, geslachtsziekten, etc... wil je dat echt zomaar rondgestrooid zien?
    Je bank heeft gegevens over je spaarboekje, beleggingen, kasbons, je winkels waar je heen gaat... wil je dat echt aan iedereen laten zien?
    Dergelijke instellingen genieten van een ultieme vertrouwenspositie, nog maar één onbetrouwbare medewerker is genoeg om dat vertrouwen te schenden. En zeg niet dat het niet gebeurt, want onlangs zijn tienduizenden gegevens verloren gegaan in Groot Brittanie en nog heel recent ook in Duitsland. Zeg ook niet, in België gebeurt dat niet, het gebeurt wél, alleen gaat het in de doofpot, tot het van pas komt voor een politiek iemand.
    De Hulk wil hier dus dergelijk misbruik aankaarten. Het online bankieren is iets dat ze ons in de strot hebben geduwd, zogenaamd voor ons gemak, maar het gaat hen om besparingen (alias hogere winsten) op personeel, filialen, etc. Als ze daar nog maar een deel van investeren in veiliger lijnen, oké, maar dat doen ze net niet. De gebruiker moet zelf voor zijn beveiliging zorgen. Was dat zo maar in de rest van het privé leven ook, ieder zijn wapen ter zelfverdediging..
    Dat klopt wat je zegt. Maar ik bedoel dat je dat 'instellingen' niet mag veroordelen op zaken waarin je zelf ook invloed hebt: Als je een keylogger bijvoorbeeld hebt waardoor iemand je bankinformatie kan opvragen en misbruiken. Dan kan je (vind ik) de bank moeilijk de schuld geven daarvan. Want ze kunnen niet controleren aan wie je je passwoorden geeft (al dan niet opzettelijk en legaal).
    En ook niet mag veroordelen op daden van het personeel; als bedrijf vertrouw je je personeel. Als deze dan uiteindelijk betrokken blijkt te zijn bij een soortgelijke situatie dan zal ook de verslagenheid bij het bedrijf groot zijn. En zoals je vaak op het nieuws ziet, kunnen mensen zich heel anders voor doen dan dat ze zijn. (Voorbeeld: gezinsdrama's waarvan de buren en vrienden dachten dat het gezin een goede relatie had).
    ---------------------------

    + Ik vraag me nog steeds af; welke last ondervindt je ervan? Stel dat je slachtoffer was geweest van de zaak van het artikel van de Hulk. En je gegevens stonden op vss CD's die in omloop waren op de zwarte markt. Welke last ondervindt je daarvan (als we ervan uitgaan dat het enkel informatie bevat - geen paswoorden (anders zouden ze ook die passwoorden bijhouden ipv te verkopen))?

    Wat zijn mensen trouwens met die informatie over bv geslachtziektes, kassabonnen en dergelijke? Daar ben je toch niets mee?

    - Dave -
    "Friendship. It's the hardest thing in the world to explain. It's not something you learn in school. But if you haven't learned the meaning of friendship, you really haven't learned anything." ~ Muhammad Ali

  15. #29
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.748
    Bedankjes
    7.527
    Bedankt
    12.497 keer in 4.822 posts
    Gegevens zijn vertrouwelijk en moeten dat ook blijven. Maar zoals reeds aangehaald zijn we daar ook zelf voor een groot deel verantwoordelijk voor.
    Daarnaast hebben idd bepaalde instellingen een vertrouwens functie. Maar helemaal veilig ben je nooit, denk maar aan corupte medewerker ..enz.

    Mij hebben ze Pc banking niet door de strot geduwd. Voor mij is het wel gekomen want als werkende mens zijn er niet veel banken open als ik thuis kom. Het is een comfort voor mij en wil het zeker niet kwijt.

    Naar mijn mening is bv pc banking wel veilig met een digipass. Mocht dit niet zijn was er al veel meer miserie geweest. Het voorval van serana heeft ook niks met pc banking te maken, het ging over gegevens op het internet.

    Als laatste sluit ik mij aan bij De hulk: respecteer de anderen. Maar waar vind je het nog als er geld bij komt kijken? Triest maar realiteit :s

  16. De volgende gebruiker bedankt PeterN voor deze nuttige post:

    ultddave (15 December 2008)

  17. #30
    Sarana
    Gast
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Merel Bekijk bericht
    Sarana,
    Een overschrijving naar Electrabel welke wordt gemaakt op nummer 000-3254483-36 komt steeds terecht bij het rekeningnummer 733-0264174-73.

    Op het rekeningafschrift van de bank moet wel een tekst staan als
    " met akkoord begunstigde geboekt op zijn rekening 733... "
    Stond dit niet op je rekening afschrift vermeld ?
    Neen, die rekeningnummer klopt ook niet. Ik moet overschrijven naar een rekeningnummer van Bank van De Post een 000- rekening.
    Vervolgens wordt die automatisch omgezet naar die scharnierrekening 096-...
    Dit zou steeds gebeuren ook al zou je je overschrijving doen aan de selfbanks in de bank zelf.
    Wat ik niet goed vind is dat er nergens een meldingsvenster komt dat het rekeningnummer zal veranderd worden naar 096-...
    Als je dat niet weet lijkt er spyware mee gemoeid en is dit zeer verontrustend.
    In de bank zeiden ze me dat het heel moeilijk is om in een overschrijvingstransactie een venster te laten verschijnen telkens een rekeningnummer spontaan wijzigt. Zou heel ingewikkelde bewerkingen vragen. Dat vind ik wel bullsh... Iemand die iet of wat kan programmeren moet daar toch een mouw kunnen aanpassen dat per spontaan gewijzigd rekeningnummer een melding geeft dat het om een scharnierrekening gaat en er niks aan de hand is?
    Niet dus
    Ik zag bovendien dat de bedrijven zelf een hele webpagina uitleg krijgen dat zij gebruik kunnen maken van scharnierrekeningen om meer intresten te krijgen. Maar klanten moeten dat dus maar zelf uitzoeken.

    Dat enkel Kaspersky en NOD32 het nu in omloop zijnde virus, dat nu nog altijd vrolijk verderwerkt trouwens, kan verwijderen zeiden ze me op de helpdesk van netbanking. Waarschijnlijk weten ze dat van reeds gedupeerde klanten.

    Het netbankieren is wel nog te gebruiken op voorwaarde dat je nooit op vensters ingaat die je eerder nooit op je online bankingsite zag. Het virus doet namelijk een venster verschijnen dat je gegevens moet invullen om iets na te gaan of iets dergelijks. Het lijkt echt of het hier om een vraag van je bank gaat en daarom vullen de meeste mensen toch codes in. Wanneer die dan het saldo van hun zichtrekening vlak daarna controlleren slaat het virus toe en is er met geld vandoor!
    Het gaat ook om een virus dat zich niet in de online bankingsite bevindt maar om één die op je eigen pc is binnengedrongen b.v. via e-mail of gedownload programma.

    Ik blijf nog even internetbankieren omdat het niet om een virus van het banksysteem gaat. Ook werd me beloofd dat je meestal vergoed wordt tenzij je je pc flagrant onderbeveiligd hebt. Dus ik hou ze scherp in het oog en bij de volgende spookgebeurtenis stop ik ermee.

  18. De volgende 2 gebruikers bedanken Sarana voor deze nuttige post:

    Merel (16 December 2008), ultddave (15 December 2008)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •