Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21

Discussie: copyright plagiaat

  1. #1
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    29 January 2009
    Locatie
    Boxmeer
    Berichten
    74
    Bedankjes
    3
    Bedankt
    47 keer in 35 posts

    copyright plagiaat

    Vele jaren loop ik al mee op de digitale snelweg wat betreft het computer
    gebeuren.
    Het klakkeloos kopieren van andermans antwoorden op allerlei forums schijnt schering en inslag te zijn.
    Maar wat ook aantoonbaar gebeurd in toon aangevende computer forums.
    Dat men zonder blikken of blozen teksten van anderen in "beslag nemen" en het onder hun eigen copyright plaatsen en anderen die dit dan overnemen betichten van plagiaat.
    Het is mij zelf eens overkomen dat ik een handleiding had geschreven voor een forum, die ze van mij ook mochten plaatsen.
    Een ander forum neemt dit klakkeloos over en toen ik mijn eigen geschreven handleiding ergens anders op een site plaatste werd mij door die website verweten dat ik plagiaat pleegde.
    Toen waren de rapen gaar, een brand brief naar dat forum mocht niet baten.
    Het was hun stuk zeiden ze en daar stond ik met mijn goed gedrag.

    Heb dit eens juridisch laten toetsen

    Inbreuk maken op iemands auteursrecht is niet hetzelfde als diefstal of plagiaat. De vergelijking met diefstal wordt vaak gemaakt. Diefstal heeft echter tot gevolg dat de eigenaar geen toegang meer tot zijn bezit heeft; in het geval van werken is dat moeilijk te beweren. Diefstal leidt tot directe schade in het vermogen van het slachtoffer, auteursrechteninbreuk tot indirecte schade (misgelopen winst).
    Een opzettelijke schending van auteursrecht is niettemin een misdrijf waar een geldboete dan wel vrijheidsstraf op staat. Een slachtoffer van auteursrechteninbreuk kan aangifte doen bij de politie. Alleen bij inbreuken met grote economische schade gaat de Officier van Justitie tot vervolging over.

    In feite bereik je er niets mee maar het doet me zeer dat men met andermans veren gaat pronken.
    Ik kreeg zelfs te horen toon maar aan dat het jouw tekst is.
    Ik draaide de zaak om en daar is nooit meer op gereageerd.

    Trijntje

  2. De volgende 4 gebruikers bedanken Trijntje voor deze nuttige post:

    minQkel (26 February 2009), strikerfox (23 February 2009), Stuntman Phil (25 March 2009), ultddave (23 February 2009)

  3. #2
    Erelid   Jelle's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 April 2005
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    3.061
    Bedankjes
    248
    Bedankt
    4.982 keer in 1.801 posts
    En over welk bericht ofzo heb je het specifiek? Je komt nogal uit de lucht gevallen voor mij

    In België hebben we trouwens geen officier van justitie. Onze site valt onder de Belgische wetgeving, niet de Nederlandse.

    Voor klachten rond copyrightschendingen ben je altijd welkom op ons mailformulier.

  4. De volgende gebruiker bedankt Jelle voor deze nuttige post:

    ultddave (23 February 2009)

  5. #3
    Administrator   ultddave's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 June 2006
    Locatie
    Genk
    Berichten
    1.527
    Bedankjes
    5.391
    Bedankt
    2.577 keer in 1.271 posts
    Ye inderdaad, trijntje het is zeer frustrerend. Zeker als je zeer lang bezig bent met opzoeken, schrijven en eventueel nog vertalen. (laat staan videos maken en foto's toevoegen). En dan komen ze jouw werk als hunne claimen.

    Om dit te vermijden, trek ik meestal een screenshot van men bestand met de datum & tijd op de achtergrond (meestal de dag voor het posten). (Geen idee of het ooit nut zal hebben :P) Maar dan hebk tenminste 'iets' om te zeggen van "laten jullie dan maar eens zien dat je het bestand voor de post datum had"



    Misschien ook eens de tijd, om te vragen wat dit betekent in de forumregels van MT:
    1. Auteursrechten
      • Als auteur van welk bericht ook, maak je nooit aanspraak op een vergoeding hiervoor en kan je je ook nooit beroepen op het auteursrecht.
    Je hebt dus geen copyright op je eigen berichten of hoe moetk dit eigenlijk begrijpen?

    EDIT: Heb het antwoord zelf al (vermoed ik):
    Alle berichten die men post op deze site zijn eigendom van de site.


    - Dave -
    Laatst gewijzigd door ultddave; 23 February 2009 om 17:16
    "Friendship. It's the hardest thing in the world to explain. It's not something you learn in school. But if you haven't learned the meaning of friendship, you really haven't learned anything." ~ Muhammad Ali

  6. De volgende gebruiker bedankt ultddave voor deze nuttige post:

    Breskuz (23 February 2009)

  7. #4
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ultddave Bekijk bericht

    Misschien ook eens de tijd, om te vragen wat dit betekent in de forumregels van MT:
    1. Auteursrechten
      • Als auteur van welk bericht ook, maak je nooit aanspraak op een vergoeding hiervoor en kan je je ook nooit beroepen op het auteursrecht.
    Je hebt dus geen copyright op je eigen berichten of hoe moetk dit eigenlijk begrijpen?

    EDIT: Heb het antwoord zelf al (vermoed ik):
    Alle berichten die men post op deze site zijn eigendom van de site.
    Daar komt het op neer. Alles wat men niet wil op deze site moet men er niet op posten. Het gaat hier vooral om dat als mensen de site verlaten ze niet kunnen eisen dat wij onze site helemaal moeten gaan verbouwen omwille van hetgene ze hier gepost hebben.
    Een praktisch vb: jij verzorgt het game nieuws momenteel. Mocht je ineens zeggen dat we al je nieuwsberichten moeten verwijderen of moeten betalen per nieuwsbericht op de site, omdat jij de auteur bent en het auteursrecht hebt, zal dit dus niet gaan

    Dit is een algemene regel op alle sites om deze problemen te vermijden.

  8. De volgende 2 gebruikers bedanken PeterN voor deze nuttige post:

    Breskuz (23 February 2009), ultddave (23 February 2009)

  9. #5
    Erelid   Jelle's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 April 2005
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    3.061
    Bedankjes
    248
    Bedankt
    4.982 keer in 1.801 posts
    Dat van het auteursrecht is nogal grof geformuleerd en is door de Belgische wetgeving te nuanceren. Je zal altijd eigenaar blijven van de "morele rechten", maar niet van de "vermogensrechten". Zoals Peter zegt kan je geen vergoeding eisen voor je berichten, wat we nog eens uitdrukkelijk in de forumregels hebben gezet.

    Dit staat ook nog eens in onze algemene voorwaarden:
    Berichten en andere inhoud ingezonden door gebruikers worden niet verwijderd indien dit integraal deel uitmaakt van de inhoud van Minatica.be.
    We verwijderen dus alleen pure persoonsgegevens zoals je e-mailadres, leeftijd, ... als je eist dat we je account verwijderen.

    In onze voorwaarden staat ook duidelijk dat we geen persoonsgegevens doorgeven aan derden. We beschermen je privacy dus.
    Hier zit je ook weer met een grijze zone die we in ons privacybeleid duidelijk proberen maken: we houden basic site statistieken bij via Google Analytics (hoeveel bezoekers hebben we, van welk land komen ze, welke browser gebruiken ze, ...). Ook tonen we advertenties van Google Adsense zoals veel sites doen.

  10. De volgende 2 gebruikers bedanken Jelle voor deze nuttige post:

    Breskuz (23 February 2009), ultddave (23 February 2009)

  11. #6
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    29 January 2009
    Locatie
    Boxmeer
    Berichten
    74
    Bedankjes
    3
    Bedankt
    47 keer in 35 posts
    Berichten en andere inhoud ingezonden door gebruikers worden niet verwijderd indien dit integraal deel uitmaakt van de inhoud van Minatica.be.
    Dit is ook logisch want als je laat registreren op dit forum ga je akkoord met de forum regels.
    Maar het is van de zotte dat vooral de grotere forums denken dat wat er geplaatst wordt dat het dan hun eigendom is.
    Als ik of ultddave een eigen artikel of wat dan ook b.v. op Breekpunt plaats dan is het mijn keuze of ik dit mag gebruiken bij minatica.
    En als Peter dan een mailtje krijgt dat het hun artikel is zit Peter in een dilemma.

  12. De volgende 2 gebruikers bedanken Trijntje voor deze nuttige post:

    compuchrisje (24 February 2009), ultddave (23 February 2009)

  13. #7
    Erelid   Jelle's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 April 2005
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    3.061
    Bedankjes
    248
    Bedankt
    4.982 keer in 1.801 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Trijntje Bekijk bericht
    Dit is ook logisch want als je laat registreren op dit forum ga je akkoord met de forum regels.
    Maar het is van de zotte dat vooral de grotere forums denken dat wat er geplaatst wordt dat het dan hun eigendom is.
    Als ik of ultddave een eigen artikel of wat dan ook b.v. op Breekpunt plaats dan is het mijn keuze of ik dit mag gebruiken bij minatica.
    En als Peter dan een mailtje krijgt dat het hun artikel is zit Peter in een dilemma.
    Eigendom niet nee, alleen de vermogensrechten.

    In die hypothese zal volgens mij de site, waar je het bericht het eerst plaatste, aan het langste eind trekken. Anderzijds schend je dan ook zelf de afgestane vermogensrechten.

    Een leuke examenvraag

    Ten slotte is er wel het citaatrecht. Stukken (geen hele artikels) citeren mits bronvermelding mag altijd. Maar ook daar kan je dus eventueel wel botsen op die morele rechten.
    Zo heeft een model eens een proces tegen het Vlaams Belang aangespannen omdat haar foto in het partijkrantje stond. Ook al had ze de vermogensrechten verkocht, dan nog bezat ze de morele rechten en wou ze dus niet met die partij geassocieerd worden. Hoe dat is afgelopen weet ik niet.

  14. De volgende 2 gebruikers bedanken Jelle voor deze nuttige post:

    compuchrisje (24 February 2009), ultddave (23 February 2009)

  15. #8
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    29 January 2009
    Locatie
    Boxmeer
    Berichten
    74
    Bedankjes
    3
    Bedankt
    47 keer in 35 posts
    En over welk bericht ofzo heb je het specifiek? Je komt nogal uit de lucht gevallen voor mij

    In België hebben we trouwens geen officier van justitie. Onze site valt onder de Belgische wetgeving, niet de Nederlandse.

    Voor klachten rond copyrightschendingen ben je altijd welkom op ons mailformulier.
    Uit de lucht vallen Jelle, of je hier twee weken of vijf jaar rondhuppeld maakt toch niet.
    Is toch niet verkeerd om een discussie aan te zwengelen.
    Eventuele copyright schendingen op dit forum staan bij niet ter discussie.
    Het lijkt me zinvol om hier over eens van gedachten te wisselen omdat dit onderwerp vaak wordt aangeroerd op internet.

  16. De volgende gebruiker bedankt Trijntje voor deze nuttige post:

    ultddave (23 February 2009)

  17. #9
    Administrator   ultddave's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 June 2006
    Locatie
    Genk
    Berichten
    1.527
    Bedankjes
    5.391
    Bedankt
    2.577 keer in 1.271 posts
    Ow ok handig om te weten :P. Thanks

    Maar ik vraag me af of het gerecht wel degelijk tussenkomt tussen die problemen?
    Zoals Trijntje zei: "Alleen bij inbreuken met grote economische schade gaat de Officier van Justitie tot vervolging over.".

    Stel nu:

    Ik krijg gamenieuws in het Engels opgestuurd van EA (via pers email), en ik zou dit vrij vertalen en zelf wat dingen erbij schrijven in het Nederlands.

    En ik zie op een gegeven ogenblik dat 100% hetzelfde bericht (de Nederlandse versie - door mij vertaald) op een andere website zou staan.

    - Kan IK (als persoon) eisen dat ze het bericht verwijderen?
    ------ Of gaat dat alleen in naam van Minatica?
    - Stel dat ze moeilijk doen, en ik wil het bericht echt van hun website hebben. Kan ik dan aangifte doen?
    ------ Heeft dat wel zin? (gaat er dan contact opgenomen worden met die site voor het verwijderen van het bericht of iets dergelijks?)
    EDIT: ye idd trijntje, lijkt me ook wel zinvol . (Was eigenlijk misschien beter om het niet bij de feedback te posten aangezien sommigen zoals Jelle dan het probleem koppelen aan minatica, terwijl je het hier hoogstwaarschijnlijk hebt over een andere site ofzo. ) Maar ik vroeg het me ook allemaal eigenlijk af, hoe de wetgeving met deze problemen omgaat. Of ontwijkt ;P

    Mvg
    - Dave -
    Laatst gewijzigd door ultddave; 23 February 2009 om 18:26
    "Friendship. It's the hardest thing in the world to explain. It's not something you learn in school. But if you haven't learned the meaning of friendship, you really haven't learned anything." ~ Muhammad Ali

  18. #10
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    29 January 2009
    Locatie
    Boxmeer
    Berichten
    74
    Bedankjes
    3
    Bedankt
    47 keer in 35 posts
    Was eigenlijk misschien beter om het niet bij de feedback te posten aangezien sommigen zoals Jelle dan het probleem koppelen aan minatica, terwijl je het hier hoogstwaarschijnlijk hebt over een andere site ofzo.
    Was blijkbaar niet zo"n strak plan ultddave het gaat helemaal niet over minatica.
    Sorry als ik voor verwarring heb bezorgd

  19. De volgende 2 gebruikers bedanken Trijntje voor deze nuttige post:

    compuchrisje (24 February 2009), ultddave (23 February 2009)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. [Tip 03] Copyright in je foto's zetten
    Door Nostradamus in forum Fotografie lessen
    Reacties: 11
    Laatste bericht: 8 August 2012, 16:26
  2. Vermelding copyright
    Door lidy in forum Paint Shop Pro & Animation Shop
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 8 February 2009, 15:51
  3. copyright
    Door TDSimon in forum Grafisch algemeen
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 23 July 2007, 12:26
  4. copyright
    Door stefa in forum Grafisch algemeen
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 10 January 2007, 21:49

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •