Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Gevorderd   Euroke0's schermafbeelding
    Geregistreerd
    17 September 2005
    Berichten
    173
    Bedankjes
    54
    Bedankt
    11 keer in 7 posts

    Post Maximum vulling harde schijf en hulp bij zoeken nieuwe schijf

    Hallo iedereen,

    Zoals je leest in de titel heb ik dus een dubbele vraag:

    - Hoeveel % mag een harde schijf gevuld zijn, voor de pc echt begint te vertragen?

    - Ik heb een laptop met momenteel 250 gb harde schijf, ik zou de interne graag vervangen door een groter exemplaar, bij voorkeur meteen een wat vluggere. Er zit momenteel een 2,5" sata schijf type Wd2500Bevs in.

    Ik hoor het graag

    Mvg

  2. #2
    Administrator   ultddave's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 June 2006
    Locatie
    Genk
    Berichten
    1.527
    Bedankjes
    5.389
    Bedankt
    2.577 keer in 1.271 posts
    In % kan je dat moeilijk uitdrukken. Omdat 90% bij een harde schijf van 1 Terrabyte een ander resultaat geeft dan bijvoorbeeld 90% van een harde schijf van 20Gb.

    Vanwege het virtueel geheugen wordt meestal aangenomen dat men 1.5 x de grootte van het RAM moet vrijhouden.

    Dus als je 4Gb RAM hebt. Moet je ongeveer 1.5x4 = 6Gb harde schijf ruimte vrijhouden, dan zit je veilig. Ook regelmatig defragmenteren als je schijf vol begint te lopen, kan helpen.

    Van hardware ken ik niet zoveel, dus ik kan niet echt antwoorden op je 2e vraag.

    Greetz,
    Dave
    "Friendship. It's the hardest thing in the world to explain. It's not something you learn in school. But if you haven't learned the meaning of friendship, you really haven't learned anything." ~ Muhammad Ali

  3. #3
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Als ik mij niet vergis moet je ook nog minimum 4% van je hd schijf overhouden om te defragmenteren. Bij minder vrije plaats zal windows niet meer kunnen defragmenteren.

    Kwa hd snelheid hangt alles af van het type hd dat je hebt en van de defragmentatie van uw bestanden. Hoe vol je hd staat maakt niet uit.
    Is een programma volledig gefragmenteerd zal ieder stukje een zoektijd inhouden voor de leeskop van je hd en duurt het laden van een programma langer. Wanneer ieder stukje programma mooi achter elkaar staat moet de leeskop bijna niet verplaatsen en gaat alles sneller.
    De snelheid van je hd: een 5400rpm schijf is trager dan bv een raptor van 10000tpm. De leeskop moet immers telkens wachten totdat het stukje dat gelezen moet worden weer voorbij komt.
    De cache: een stuk geheugen waar snel data opgeslagen en terug afgevraagd kan worden. Hoe groter hoe beter doorgaans.

    Laptops hebben een 2"5 inch schijf. Deze zijn doorgaans slechts 5400rpm. Een snellere schijf is dus beter. Een andere oplossing is mss een ssd. Ssd's zijn nog duur op het moment, maar Kingston heeft een betaalbare oplossing. Je moet dan wel de plaats hebben om twee schijfjes te monteren, 1 met windows en 1 data schijf.

    Is de traagheid van de laptop ook niet te wijten aan andere dingen zoals dichtslippen windows, teveel residentiële programma's die lopen, malware, beveiliging programma's die zitten te scannen op de achtergrond, defragmentatie die in de achtergrond loopt, updates die in de achtergrond lopen etc. ?

  4. De volgende gebruiker bedankt PeterN voor deze nuttige post:

    roeba123 (12 November 2009)

  5. #4
    Up-to-date   wdv's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 October 2006
    Locatie
    sint-gilles waas
    Berichten
    38
    Bedankjes
    7
    Bedankt
    25 keer in 9 posts
    of een andere mogelijkheid is een externe harde schijf de grote in gigabite bepaal je zelf volgens jou behoefte

    groetjes wdv
    oud maar niet versleten

  6. #5
    Geek   salmax's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 February 2008
    Locatie
    Absurdistan en beschamend om te zeggen waar ik vandaan kom
    Berichten
    2.000
    Bedankjes
    9.579
    Bedankt
    3.160 keer in 1.923 posts
    peter n ik dacht 4% verkeerd is en minium 15% moet zijn om te defragmenteren
    ale toch met windows xp de windows tool zelf met o en o defrag kun je lagere procenten ook nog defragmenteren

  7. De volgende gebruiker bedankt salmax voor deze nuttige post:

    PeterN (13 November 2009)

  8. #6
    Erelid   carl's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 June 2006
    Locatie
    Halle/Gent
    Berichten
    2.409
    Bedankjes
    1.846
    Bedankt
    1.827 keer in 1.102 posts
    Ik dacht inderdaad ook dat het meer was dan 4% maar ik ben er niet zeker van
    Je kan eender welke 2.5 inch sata harde schijf in je laptop stoppen. Als je een snellere schijf wil zou ik uitkijken naar iets met 7200rpm, of een SSD. Nadelen aan een hoge rpm schijf zijn dan weer dat hij feller trilt, iets meer stroom verbruikt en gevoeliger is voor schokken. SSD is daarentegen heel snel, schokken maken niet veel uit, maar ze zijn duur

  9. De volgende gebruiker bedankt carl voor deze nuttige post:

    PeterN (13 November 2009)

  10. #7
    Administrator   ultddave's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 June 2006
    Locatie
    Genk
    Berichten
    1.527
    Bedankjes
    5.389
    Bedankt
    2.577 keer in 1.271 posts
    Ik geloof niks van die procenten ze.
    15%? Gij gaat dus bijvoorbeeld 150Gb vrije ruimte houden op een harde schijf van 1 terrabyte als ge die wilt defragmenteren?

    4% op zo een grote schijf is al 40Gb (wat me behoorlijk veel lijkt voor te kunnen defragmenteren).

    Volgens mij kunt ge dat niet echt uitdrukken in %-en allemaal. Vroeger ging dat nog, toen ze nog niet echt grote schijven hadden.

    Greetz,
    Dave
    Laatst gewijzigd door ultddave; 13 November 2009 om 13:20
    "Friendship. It's the hardest thing in the world to explain. It's not something you learn in school. But if you haven't learned the meaning of friendship, you really haven't learned anything." ~ Muhammad Ali

  11. #8
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Bij discussie altijd even opzoeken Er wordt idd melding gemaakt van 15% bij XP
    Microsoft citaat:
    A volume must have at least 15% free space for defrag to completely and adequately defragment it. Defrag uses this space as a sorting area for file fragments. If a volume has less than 15% free space, defrag will only partially defragment it. To increase the free space on a volume, delete unneeded files or move them to another disk.

  12. De volgende gebruiker bedankt PeterN voor deze nuttige post:

    peenif (13 November 2009)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. nieuwe harde schijf
    Door gabriel in forum Fun
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 1 July 2009, 23:59
  2. Maximum grote harde schijf
    Door Castellane in forum Opslagmedia
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 24 December 2006, 19:47
  3. graag uw hulp ,harde schijf
    Door mamsie754 in forum Opslagmedia
    Reacties: 16
    Laatste bericht: 23 July 2006, 16:43
  4. Nieuwe harde schijf
    Door NickB in forum Processoren, moederborden en geheugen
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 16 August 2005, 18:02

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •