Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1
    Erelid   peenif's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 December 2005
    Locatie
    De mooiste stad van Vlaanderen : Brugge
    Berichten
    5.084
    Bedankjes
    26.621
    Bedankt
    15.012 keer in 5.620 posts

    Inzendingen PrisonerOfToday

    PrisonerOfToday, hier kan je uw eigen foto's plaatsen en eventueel even vertellen met welk materieel je uw hobby beoefent.

  2. De volgende 3 gebruikers bedanken peenif voor deze nuttige post:

    Adnilleke (23 January 2011), eplerra (11 February 2011), Phil O'Sophe (28 January 2011)

  3. #2
    Up-to-date   PrisonerOfToday's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 June 2005
    Locatie
    Grote-Brogel (Peer)
    Berichten
    81
    Bedankjes
    9
    Bedankt
    30 keer in 7 posts
    Ik heb pas een nieuw fototoestel aangeschaft de canon 550d. Aangezien ik niets van fotografie ken heb ik eerst de lessen op minatica gelezen en ben ik met de handleiding van de camera in de hand thuis aan de slag gegaan. Hieronder zie je wat dit heeft opgeleverd. Graag heb ik wat reacties en tips zodat ik veel kan leren.












    Ben ook aan de slag gegaan met een programma om de foto's te bewerken. Vind het alleen moeilijk om te bepalen of het een verbetering is of niet.


    niet bewerkt:



    Bewerkt:


  4. De volgende 7 gebruikers bedanken PrisonerOfToday voor deze nuttige post:

    Adnilleke ( 5 February 2011), Baki ( 5 February 2011), chira (23 January 2011), eplerra (11 February 2011), peenif (28 January 2011), Phil O'Sophe (28 January 2011), wizaron ( 5 February 2011)

  5. #3
    PC-Freak  
    Geregistreerd
    31 December 2007
    Locatie
    huis
    Berichten
    1.877
    Bedankjes
    10.410
    Bedankt
    7.317 keer in 2.565 posts
    Prachtige foto's en gefeliciteerd met het nieuwe toestel.

  6. De volgende 2 gebruikers bedanken Vincent voor deze nuttige post:

    peenif (28 January 2011), Phil O'Sophe (28 January 2011)

  7. #4
    PC-Freak   Koshke's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 January 2006
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.577
    Bedankjes
    2.973
    Bedankt
    3.629 keer in 1.209 posts
    helemaal eens met Vincent, wat de bewerking betreft kan ik eigenlijk niet antwoorden omdat ik niet weet wat je met de bewerking wil bereiken.
    Liefs, Koshke

  8. De volgende 2 gebruikers bedanken Koshke voor deze nuttige post:

    peenif (28 January 2011), Phil O'Sophe (28 January 2011)

  9. #5
    Entertainer   Phil O'Sophe's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 December 2005
    Locatie
    Temse
    Berichten
    5.348
    Bedankjes
    28.147
    Bedankt
    21.632 keer in 9.254 posts
    In elk geval originele foto's hoor !
    Het waarom van de dingen zijn de dingen zelf

  10. De volgende gebruiker bedankt Phil O'Sophe voor deze nuttige post:

    peenif (28 January 2011)

  11. #6
    Expert   wizaron's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 May 2005
    Locatie
    Deerlijk
    Berichten
    501
    Bedankjes
    2.958
    Bedankt
    1.771 keer in 445 posts
    Proficiat met je aankoop, heel geslaagde opnames je hebt je les goed geleerd
    En bewerken maak je eigenlijk voor jezelf uit, smaken verschillen nu eenmaal en hier op het forum is men niet zo kieskeurig.
    “Boek ik vooruitgang?” is een veel betere vraag dan “Lijkt dit wel ergens op?”

  12. De volgende gebruiker bedankt wizaron voor deze nuttige post:

    Phil O'Sophe ( 5 February 2011)

  13. #7
    Erelid   peenif's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 December 2005
    Locatie
    De mooiste stad van Vlaanderen : Brugge
    Berichten
    5.084
    Bedankjes
    26.621
    Bedankt
    15.012 keer in 5.620 posts
    Door omstandigheden ben ik er nog niet toe gekomen maar nu wil ik toch mijn ei kwijt en hier wat reacties en tips geven om aan je vraag te voldoen.

    Foto 1, 2 en 4 zijn geflitst, flitsen is een techniek op zich en een specialiteit eigenlijk, een ingebouwde flitser van een toestel gebruik je dan ook best enkel voor het klassieke point and shoot plaatje, niet om mooie dingen te doen - vergeet dan ook niet bij witbalans voor flits te kiezen want dit stond nu op 'daylight' en dit scheelt heel wat, wat de kleurechtheid betreft dan.

    De vier foto's zijn genomen met F/5 diafragma-opening en ISO 400, het diafragma iets wijder open (kleiner F-getal) en een hogere ISO keuze (tot 800 kan uw toestel dit zonder echt storende ruis, eventueel zelfs tot 1600) zouden je wellicht toelaten dezelfde foto's te nemen zonder flits, met een beter resultaat.

    De eerste foto is mooi scherp in ieder geval maar heeft wat last van een overbelichte achtergrond, dit als gevolg van de flits en de omstandigheden (voor een venster wellicht). In tegenlicht kan je dan beter opteren voor wat belichtingscompensatie van -1/3 tot - 1 EV, eens je uw camera goed kent kan je dit later dan aanvullen met wat invulflits. Tip hierbij is de plant met bloem beter te verplaatsen naar een setting waar de lichtomstandigheden beter zijn en het zo wat makkelijker te fotograferen is, in de natuur is dit natuurlijk niet mogelijk maar daar kan de fotograaf zich natuurlijk verplaatsen met hetzelfde resultaat.

    De tweede foto vindt ik de beste waarbij de gouden snede of 1/3 regel niet van toepassing is, scherp ook, echt jammer van de flitsvlek boven de beertjes.

    De derde foto is eveneens scherp, mooi van kleur en door de geringe scherptediepte ook mooi omkadert, uw kom/vaas staat echter schuin en dit is storend. Normaal kan je dit corrigeren in een fotobewerkingsprogramma maar door de wat krappe omkadering is dit nu niet meer mogelijk vermits je dan een stuk van de onderkant van de kom/vaas zou verliezen. Beter kies je dus voor wat meer ruimte rond je voorwerp, bijsnijden kan altijd, pixels heb je toch genoeg, bijplakken is heel wat moeilijker zo niet onmogelijk.

    Bij uw bewerking van de paspop vind ik dat je van een goed belichte foto een onderbelichte foto hebt gemaakt, iets meer contrast zou voldoende geweest zijn, de compositie op zich oogt ook minder goed door de 1/3 regel, de paspop staat teveel rechts op de foto dus en de vlekken op de muur zijn storend, nu je toch aan het bewerken bent kan je die beter wegstempelen (klonen) en de foto aan de linkerkant wat bijknippen, zoals op het bijgevoegde voorbeeld:



    Al bij al heb je een dijk van een camera en nog veel tijd en ruimte om te experimenteren waarbij je niet bang hoeft te zijn bij mislukkingen, oefening baart kunst, ik hoop nog veel van je foto's hier te mogen zien, en je zal dan zelf de evolutie wel kunnen merken.
    Laatst gewijzigd door peenif; 5 February 2011 om 12:42

  14. De volgende 6 gebruikers bedanken peenif voor deze nuttige post:

    chira ( 5 February 2011), Koshke ( 5 February 2011), Obsessed ( 7 February 2011), Phil O'Sophe ( 5 February 2011), PrisonerOfToday ( 6 February 2011), Vincent ( 5 February 2011)

  15. #8
    Up-to-date   PrisonerOfToday's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 June 2005
    Locatie
    Grote-Brogel (Peer)
    Berichten
    81
    Bedankjes
    9
    Bedankt
    30 keer in 7 posts
    Ok thx voor de tips ik zal ze zeker gebruiken.
    Ben ook al boeken aan het lezen dus hoop dat er snel verbetering komt.
    Nil Volentibus Arduum

  16. De volgende 3 gebruikers bedanken PrisonerOfToday voor deze nuttige post:

    chira (11 February 2011), Obsessed ( 7 February 2011), peenif ( 6 February 2011)

  17. #9
    Up-to-date   PrisonerOfToday's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 June 2005
    Locatie
    Grote-Brogel (Peer)
    Berichten
    81
    Bedankjes
    9
    Bedankt
    30 keer in 7 posts
    Ik geef al enkele jaren tennisles en heb nu mijn fototoestel eens meegenomen wat op enkele leuke foto's opbracht. Wat ik wel moeilijk vond was deze foto's te maken terwijl ze in beweging waren waardoor ik moeilijk kon voorspellen waar ze naartoe gingen.










    Graag heb ik jullie mening over deze foto's en tips zijn altijd welkom
    Laatst gewijzigd door peenif; 27 March 2011 om 14:22 Reden: Resolutie foto's aangepast
    Nil Volentibus Arduum

  18. De volgende 2 gebruikers bedanken PrisonerOfToday voor deze nuttige post:

    Phil O'Sophe (28 March 2011), wizaron (31 March 2011)

  19. #10
    Erelid   peenif's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 December 2005
    Locatie
    De mooiste stad van Vlaanderen : Brugge
    Berichten
    5.084
    Bedankjes
    26.621
    Bedankt
    15.012 keer in 5.620 posts
    Buiten de eerste bespeur ik bewegingsonscherpte, sluitervoorkeur kiezen en de kortst mogelijke kiezen, zo nodig de ISO omhoog. Ik mis ook wat contrast, mogelijks kan je die opschroeven in de voorinstellingen van je camera (maar weet niet met welk apparaat je fotografeert).
    Probeer de afspraak van het forum ook te respecteren, dwz. langste zijde 640 pixels.
    Laatst gewijzigd door peenif; 26 March 2011 om 21:41

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Inzendingen Yol
    Door woepi in forum Uitwerkingen leden
    Reacties: 501
    Laatste bericht: 19 November 2023, 11:39
  2. Inzendingen @dr!
    Door Nostradamus in forum Uitwerkingen leden
    Reacties: 11
    Laatste bericht: 16 April 2011, 11:36
  3. [Ani] Inzendingen Rap
    Door rap in forum Uitwerkingen leden
    Reacties: 25
    Laatste bericht: 15 May 2007, 22:54
  4. Inzendingen TAW
    Door TaW in forum Uitwerkingen leden
    Reacties: 20
    Laatste bericht: 4 May 2006, 23:55

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •