Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1
    Up-to-date   bmwsauber's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 December 2007
    Locatie
    Uustakker
    Berichten
    33
    Bedankjes
    30
    Bedankt
    8 keer in 8 posts

    Game PC samenstellen

    Ik wil graag een game pc samenstellen en laten (of zelf?) assembleren. Ik hecht vooral veel belang aan grafische prestaties in max mode. Daarnaast moet de pc moeiteloos overweg kunnen met videobewerkingssoftware en vlot meerdere progamma's tegelijk kunnen draaien. Graag had ik ook de mogelijkheid om in de toekomst vlot geheugen te kunnen uitbreiden of grafische kaarten te vervangen (zodat hij na een viertal jaar nog vlot meekan met de 'concurrentie'), upgrade-mogelijkheden dus.

    Voor te overklokken beschik ik niet over voldoende kennis. Van kant-en-klare systemen viel mij vooral de MEDION ERAZER PC X5705 D op maar ik heb geen benul van de kwaliteit van de onderdelen en zaken als voorgeïnstalleerde OS en blu-ray brander/lezer heb ik niet nodig.

    Budget: 2000-2500 €, bedankt voor de tips bij de keuze van de juist (op elkaar afgestemde) onderdelen.
    Hippies.They're everywhere. They wanna save the earth, but all they do is smoke pot and smell bad.

  2. #2
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Met zo'n budget kan je vele kanten op. Toch zou ik het niet te gek maken. Om de laatste 5 á 10 procentjes snelheidswinst te behalen betaal je evenveel als voor de eerste 90 á 95 procent

    Eerst heb je de behuizing. Koop een behuizing zonder voeding, dat is een onderdeel apart. Een behuizing mag er leuk uitzien maar moet vooral een goede koeling voorzien. Let dus op voldoende ventilatie mogelijkheden, koop eventueel een extra fan bij voor extra koeling en let op dat grote grafische kaarten erin passen. Piepkleine behuizingen zijn uit den boze voor een echte prestatie PC. Let ook op geluid. Drie kleine fan's van 1900 tpm maken een hels lawaai, 2 grote tegen een lagere snelheid minder.
    De voeding is een heel belangrijk onderdeel, dus daar bespaar je niet op. Velen doen dit wel daar het niet je snelheid bepaald.
    Eén van de betere voedingen vind ik de Corsair AX serie, ze zijn wat duurder maar ook beter, modulair en stil. Niet verschieten als de ventilator niet draait: deze slaat enkel aan als de belasting groot is en er warmte moet afgevoerd worden. Zoniet, blijft hij stilstaan en dus is de voeding geruisloos. De wattage hangt af van wat de samenstelling is van je pc. Een 650Watt is minimum voor een gewone pc met 1 serieuze grafische kaart. Ben je van plan direct of naderhand te overclocken of twee grafische kaarten in Crosfire of SLI opstelling te steken, kan je beter nu al een 850 watt voeding te nemen. Reken voor een corsair AX650 op een 125 euro, een AX850 zal een 160 euro kosten. Je kan ook nog andere bekende merken nemen,; ik beweer niet dat enkel corsair goed is
    Als CPU neem je nog steeds op dit moment Intel. Best pak je niet de verouderde 'extreme' processoren hoewel ze nog steeds de snelste zijn maar ook de duurste. Neem de nieuwste architectuur, de Intel Sandy Bridge i7 2600 CPU. Deze quad core draait aan 3,4GHz, gaat in turbo tot 3,8GHz en heeft hyperthreading, dus 8 threads tegelijkertijd. Deze cpu is betaalbaar en snel en staat op een LGA1155 voet. Ik zou de 'k' versie nemen die slechts 10 euro duurder is maar unlocked is. Je kan deze dus overclocken. Voor een i7 2600K moet je rekenen op een 250 euro.
    De standaard koelers meegeleverd bij de cpu zijn echt niet veel waard. Ik gooi ze direct in de vuilbak Voor een 35 euro heb je een Mugen 2 of 3. De Mugen 3 is compacter maar ik weet niet als hij even goed is? De Mugen 2 is nog steeds prijs/kwaliteit één van de betere voor normaal gebruik.
    Als moederbord is er veel keuze. Eerst en vooral moet hij dus een LGA1155 socket hebben. Kies eentje met de laatste nieuwe chipset, de Z68. Deze heeft wat voordelen zoals Virtu (het gebruik van de interne grafische chip in de cpu bij lage load) en Smart Response Technology waarbij cache geheugen op een snelle SSD wordt gemaakt voor een grote trage traditionele harde schijf. Het combineert dus het beste van beiden, een deel van de snelheid van een ssd en de goedkope capaciteit van een hd.
    Let op dat je een moederbord neemt met USB 3.0 en Sata 600 aansluiting. Een goede audio onboard maakt een aparte audiokaart overbodig. Zorg voor voldoende PCIe 2.0 sloten zodat je eventueel twee grafische kaarten kan steken. Ga je voor NVidia moet het SLI compatibel zijn, voor ATI CrossfireX. Er zijn verschillende merken beschikbaar, Gigabyte, MSI, ASUS,... Tel voor een goed moederbord zonder snufjes die je nooit gebruikt toch op een 150 euro.
    Als geheugen neem kan je gerust starten met 4GB en later eventueel uitbreiden. Neem DDR3 geheugen. De CPU kan maximaal communiceren aan 1333MHz met het geheugen maar ik zou iets hoger nemen, de kost is niet veel verschil en je hebt extra ruimte voor eventueel overclocken. Neem bv 1600MHz en CL8 of CL9 geheugen. CL8 heeft iets strakkere timings. Headspreaders op geheugen zijn altijd goed om de warmte af te voeren, maar wel zien dat ze niet in de weg staan voor een grote cpu koeler. Kijk bv eens naar kingston HyperX T1 geheugen, CL8 2x2GB, maar wel met hoge headspreader (kan problemen geven met de mugen 2 koeler). Zo'n geheugen kost een 70 euro.
    Met bovenstaan de heb je een basis. Daarnaast komt dan mss het belangrijkste, de keuze van grafische kaart. Dan nog een SSD samen met een traditionele HD. Deze componenten hangen ook veel af van persoonlijke voorkeur.

  3. De volgende 2 gebruikers bedanken PeterN voor deze nuttige post:

    bmwsauber (25 August 2011), butskristof (26 August 2011)

  4. #3
    Up-to-date   bmwsauber's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 December 2007
    Locatie
    Uustakker
    Berichten
    33
    Bedankjes
    30
    Bedankt
    8 keer in 8 posts
    Super! Hier kan ik mee aan de slag, ik zal een componentenlijstje opmaken en hier even posten, dan kunnen er nog 'blunders' of slechte combinaties uitgehaald worden...
    Hippies.They're everywhere. They wanna save the earth, but all they do is smoke pot and smell bad.

  5. #4
    Gevorderd   Krotec's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 March 2011
    Locatie
    De kempen
    Berichten
    140
    Bedankjes
    262
    Bedankt
    329 keer in 99 posts
    Hardware.info stellen meestal een vrij compleet systeem samen waar ik mezelf ook in kan vinden.
    Deze maand stelden zij het volgende voor:
    • Processor - Intel Core i5 2500K
    • Geheugenmodule - Corsair Vengeance LP 8GB DDR3-1600 CL9 kit
    • CPU-koeler - Scythe Mugen 2 Rev. B
    • Moederbord - Gigabyte GA-Z68X-UD3H
    • Videokaart - 2x AMD Radeon HD 6950 1 GB
    • Harde schijf/SSD - Intel SSD 311 20GB (SATA)
    • Harde schijf/SSD - Western Digital Caviar Black 1TB (SATA3)
    • Optische drive - Lite-On iHAS324
    • Behuizing - Cooler Master CM 690 II Advanced
    • Voeding - OCZ ZX Series 850W

    Zoals PeterN ook al aangeeft is je budget zeker ruim genoeg.
    Je kan beter iets minder uitgeven en na één of twee jaar je pc upgraden met het resterende budget.

  6. De volgende gebruiker bedankt Krotec voor deze nuttige post:

    bmwsauber (25 August 2011)

  7. #5
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    De configuratie is mooi maar voor een echte game pc zou ik ze iets veranderen
    Eerst en vooral de snellere i7 2600K nemen die wel een 70 euro duurder is dan de i5.
    Geheugen en cpu koeler zijn ok. Moederbord kan je alle kanten op. Dit gigabyte bord is prima: z68 chipset en 2 PCIe x16 sloten voor je graka's en SLI/crossfire ondersteuning. Voor de rest alles aanwezig en niet overdreven duur.
    Ook de grfische kaarten zijn prima. De HD6950 (die je kan flashen naar een HD6970, voorheen toch?) met twee keer 1GB is prima en betaalbaar. Je kan zelfs gerust met 1 kaart beginnen en naderhand een tweede bijkopen.
    Als SSD zou ik wel uitkijken naar een grotere. Wel opletten en eens nakijken met welke SSD's de Smart Response Technology werkt. Ik zou gaan voor een 128GB waar je 100GB gebruikt voor je OS en een heel deel games/programma's. Ongeveer 20GB hou je voor Smart Response Technology als je dat kan opsplitsen op 1 SSD?
    Voor de rest ziet het er prima uit

  8. De volgende gebruiker bedankt PeterN voor deze nuttige post:

    bmwsauber (26 August 2011)

  9. #6
    Gevorderd   Krotec's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 March 2011
    Locatie
    De kempen
    Berichten
    140
    Bedankjes
    262
    Bedankt
    329 keer in 99 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PeterN Bekijk bericht
    De configuratie is mooi maar voor een echte game pc zou ik ze iets veranderen
    Eerst en vooral de snellere i7 2600K nemen die wel een 70 euro duurder is dan de i5.
    Geheugen en cpu koeler zijn ok. Moederbord kan je alle kanten op. Dit gigabyte bord is prima: z68 chipset en 2 PCIe x16 sloten voor je graka's en SLI/crossfire ondersteuning. Voor de rest alles aanwezig en niet overdreven duur.
    Ook de grfische kaarten zijn prima. De HD6950 (die je kan flashen naar een HD6970, voorheen toch?) met twee keer 1GB is prima en betaalbaar. Je kan zelfs gerust met 1 kaart beginnen en naderhand een tweede bijkopen.
    Als SSD zou ik wel uitkijken naar een grotere. Wel opletten en eens nakijken met welke SSD's de Smart Response Technology werkt. Ik zou gaan voor een 128GB waar je 100GB gebruikt voor je OS en een heel deel games/programma's. Ongeveer 20GB hou je voor Smart Response Technology als je dat kan opsplitsen op 1 SSD?
    Voor de rest ziet het er prima uit
    Dat klopt PeterN.

    Voorlopig halen games nog geen voordeel uit de hyper-threading van de i7.
    Punt is wel dat de i5 deze technologie niet ondersteund en dus 'minder' voorbereid is op de toekomst.

    Een HD6950 kan je inderdaad flashen naar een HD6970 al zouden de snelheidswinsten marginaal zijn tegenover de kaart gewoon licht overclocken en het 9650 bios behouden.
    Ook in het achterhoofd houden dat de 1gig versie niet beschikt over een dubbel bios. Wanneer er iets mis zou lopen is je grafische kaart klaar voor de vuilbak. De 2gig variant heeft een reserve bios aan boord waarnaar met een fysieke switch gewisseld kan worden voor wanneer er problemen zijn.

  10. De volgende gebruiker bedankt Krotec voor deze nuttige post:

    bmwsauber (26 August 2011)

  11. #7
    Gevorderd   robkeke junior's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 March 2006
    Locatie
    houthalen-oost
    Berichten
    108
    Bedankjes
    50
    Bedankt
    6 keer in 5 posts
    Toen ik mijn pc in elkaar heb gestoken is deze gids zeer goed van pas gekomen(dit is wel een nieuwere versie)
    http://be.hardware.info/reviews/2194...c!-2011-editie

  12. De volgende gebruiker bedankt robkeke junior voor deze nuttige post:

    bmwsauber (26 August 2011)

  13. #8
    Up-to-date   bmwsauber's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 December 2007
    Locatie
    Uustakker
    Berichten
    33
    Bedankjes
    30
    Bedankt
    8 keer in 8 posts
    Ik stelde voorlopig het volgende samen:

    Behuizing: Lian Li PC-7FNWX
    Moederbord:
    ASUS P8Z68-V PRO
    Processor: Intel® Core™ i7-2600K
    CPU-koeler: Scythe Mugen 3 SCMG-3000
    Voeding: Corsair CMPSU-850AX
    Geheugen: Corsair 8 GB DDR3-1600 Kit
    Videokaart: ASUS EAH6950 DCII/2DI4S/1GD5 (passen er twee ex. op bovenstaand moederbord?)
    Optische drive: ASUS DRW-24B3ST

    Ik heb nog een OCZ Vertex 2 SSD liggen en WD Caviar Blue 1 TB - 32 MB - 7200rpm

    Bijkomende casefans moet ik nog bekijken...

    Reeds bedankt voor de feedback op deze eerste keuzeronde...
    Hippies.They're everywhere. They wanna save the earth, but all they do is smoke pot and smell bad.

  14. #9
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Op het mobo passen zelfs drie exemplaren. Best gebruik je de twee bovenste, de onderste deelt bandbreedte met het eerste slot.
    Voor review zie: http://www.anandtech.com/show/4330/asus-p8z68v-review.
    Ziet er allemaal goed uit. Enkel moet je eens opzoeken wat de vereiste specificaties zijn voor de SSD om de Smart Response Technology te gebruiken (SSD als cache voor de HDD).

    Ook interessant om te lezen: http://www.anandtech.com/show/4329/
    Laatst gewijzigd door PeterN; 26 August 2011 om 23:53

  15. De volgende gebruiker bedankt PeterN voor deze nuttige post:

    bmwsauber (27 August 2011)

  16. #10
    Up-to-date   bmwsauber's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 December 2007
    Locatie
    Uustakker
    Berichten
    33
    Bedankjes
    30
    Bedankt
    8 keer in 8 posts
    Volgende wijzigingen aangebracht:

    Behuizing: corsair obsidian 650d, ik vond geen review van de Lian-Li in tegenstelling tot deze kast (ziet er gebruiksvriendelijk uit)
    Cooler cpu: corsair h80
    Hippies.They're everywhere. They wanna save the earth, but all they do is smoke pot and smell bad.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. low-mid budget gaming pc samenstellen
    Door ricokim0611 in forum Volledige systemen, laptops en netbooks
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 16 February 2011, 19:54
  2. nieuwe game pc samenstellen
    Door klaasb03 in forum Volledige systemen, laptops en netbooks
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 5 June 2010, 11:27

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •