Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Bolanimatie in GIMP

  1. #1
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.822
    Bedankjes
    15.634
    Bedankt
    36.995 keer in 15.331 posts

    Bolanimatie in GIMP

    Tussen onze downloads is ook de nieuwste versie van GIMP gekomen. Het opensource bewerkingsprogramma voor afbeeldingen geeft onderdak aan zoveel functies die de meesten nauwelijks kennen. Onbekend is onbemind, maar dit kan veranderen.

    In de les powerpoint heb ik geprobeerd een animatie te maken van een draaiende bol. Het blijft echter bij een weergave in 2D, er zit niet echt een diepte in en de bol draait niet echt zoals dat zou moeten.
    Wil je een draaiende bol met een wereldkaart, een kerstbal, of een ander mooi plaatje, dan kan dat zonder veel gedoe in GIMP, dank zij de ingebouwde tools die Photoshop naar de kroon steken.

    Wat je ervoor nodig hebt: een afbeelding van heel goede kwaliteit. Ik ga dezelfde gebruiken als die van de powerpoint, maar dan zonder spiegelbeeld erbij.
    Omdat de afbeelding zal geprojecteerd worden op de bol, zal er boven en onderaan een zekere vervorming ontstaan. Om rare effecten te vermijden is het nodig om de afbeelding te resizen en wel tot het zowat een vierkant is.
    Je foto ziet er dan verschrikkelijk raar uit, maar dat wordt beter, wees gerust.

    !Zorg ervoor dat er geen andere geheugenvretende programma's actief zijn, want je pc zal al zijn rekenkracht nodig hebben.

    Open je pas geïnstalleerde GIMP. De eerste maal duurt het even voor je aan de slag kan, omdat alle elementen worden geladen. Een volgende keer zal het sneller gaan.



    Je merkt dat het losse boxen systeem nog steeds standaard staat, maar vermits we nu alles in één venster willen hebben, gaan we dit aanpassen via het menu.



    Onder de titel Windows klik je op 'Single-Window Mode' en floep! alles staat nu netjes in één scherm.
    Sleep je afbeelding in het venster of ga via het menu File - Open om je plaatje te zoeken.
    Om te herschalen moet je in het menu Image zijn, Afbeelding Schalen/Scale Image. Je ziet een slotje naast de maten, dat is om de verhoudingen te bewaren maar dit moet deze keer juist niet. Klik erop om het te 'openen'.



    Je ziet dat de breedte van mijn afbeelding de moeite is, om het op het juiste formaat te krijgen is het even uitzoeken welke verhouding het beste is. Ik zet bij beide 1000, nog steeds een flinke afbeelding. Je krijgt nu dit:



    En hiermee heb jij nu het meeste werk al gedaan, de rest is voor GIMP.
    In het menu Filters - Animation kies je voor draaiende bol/spinning globe.



    Achter Frames kan je een getal instellen, hoe hoger dit is, hoe meer rekenwerk er gevraagd wordt en hoe langer het duurt eer je projecties gebeurd zijn. Je zal dan een gelijk aantal lagen te zien krijgen in het lagenvenster. Ik gok nogal hoog: 50. Dat is in dit venster het enige wat je moet aanpassen.



    Klik op OK en meteen begint GIMP zijn projecties, het aantal keer dat je hebt ingesteld bij Frames. Laat alles rustig zijn gang gaan, even geduld.
    In je lagenpaneel zie je telkens een frame bijkomen.



    Onderaan in je venster zie je hoe groot het bestand is waarmee nu gewerkt wordt, niet schrikken!



    Bij elke laag komt er een aantal MB's bij.
    Om je animatie te bekijken klik je terug onder Filters - Animation en kies je voor Afspelen.



    Vind je het in orde, ga je ietsje naar beneden en klik je op 'Optimaliseren voor GIF'.
    In orde? Dan gaan we het exporteren, via het menu File - Export to.



    In het nieuwe venster zie je links onderaan 'Selecteer bestandstype', klik op het plusje om het submenu te openen en pik daaruit: GIF-afbeelding.



    Bovenaan geef je het een naam en zorg je ervoor dat je in de juiste map terecht komt.
    Klik nu op Export.
    Weer een venstertje, waar je aan moet vinken 'As animation' waardoor de onderstaande opties ook zichtbaar worden.




    Nog eens op Exporteren drukken en je bent klaar!
    De animatie van enkele honderden MB's is nu geslonken naar enkele MB's en het draait heerlijk!
    MB's en het draait heerlijk!


    (c) 2012 compuchrisje voor minatica.be

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  2. De volgende 6 gebruikers bedanken compuchrisje voor deze nuttige post:

    Baloeke (15 May 2012), Merel (15 May 2012), peenif (15 May 2012), Phil O'Sophe (15 May 2012), rakhini (16 May 2012), Vincent (15 May 2012)

  3. #2
    PC-Freak   Merel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 June 2006
    Locatie
    Meise
    Berichten
    1.985
    Bedankjes
    961
    Bedankt
    1.287 keer in 833 posts

    Amaai !

    En wij maar ons best doen ... met een zware statieven naar de bergen ! Dit lijkt wel een helicopter in zware moeilijkheden !
    Oplossing vinden gaat soms sneller dan een vraag stellen.

  4. De volgende 3 gebruikers bedanken Merel voor deze nuttige post:

    compuchrisje (15 May 2012), Phil O'Sophe (15 May 2012), salmax (15 May 2012)

  5. #3
    Entertainer   Phil O'Sophe's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 December 2005
    Locatie
    Temse
    Berichten
    5.348
    Bedankjes
    28.147
    Bedankt
    21.632 keer in 9.254 posts
    Dat belooft weer, zo'n animatiemogelijkheid !
    Het waarom van de dingen zijn de dingen zelf

  6. De volgende gebruiker bedankt Phil O'Sophe voor deze nuttige post:

    salmax (15 May 2012)

  7. #4
    Erelid   Baloeke's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Beverst
    Berichten
    8.375
    Bedankjes
    19.867
    Bedankt
    14.256 keer in 6.986 posts
    Zal toch eens moeten gaan experimenteren met Gimp.
    Groetjes Baloeke
    De beste manier om een probleem op te lossen, is de humor ervan te ontdekken.

  8. De volgende gebruiker bedankt Baloeke voor deze nuttige post:

    salmax (15 May 2012)

  9. #5
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.822
    Bedankjes
    15.634
    Bedankt
    36.995 keer in 15.331 posts
    Ik ben er toevallig over gestruikeld, nadat ik het had geïnstalleerd en alles in één venster had gekregen. Beetje snuffelen in het menu en daar was die verrekte bolanimatie waarvoor ik zo had zitten sukkelen in powerpoint. Mooi is hij niet, want ik had misschien toch beter het spiegelbeeld bijgeplakt om de overgang berg-bos mooier te maken.
    Sorry Merel dat je moest jodelen om dat plaatje te maken voor mij

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  10. De volgende 2 gebruikers bedanken compuchrisje voor deze nuttige post:

    Koshke (18 May 2012), peenif (16 May 2012)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. GIMP in een Photoshop jasje
    Door peenif in forum Fotografie
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 1 November 2011, 00:06
  2. Sterretjes maken in The GIMP
    Door yvansoftware in forum Grafisch algemeen
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 13 December 2006, 21:29
  3. The GIMP
    Door guillaume520 in forum Grafisch algemeen
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 9 October 2006, 13:48

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •