Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1
    Gevorderd  
    Geregistreerd
    15 February 2014
    Berichten
    216
    Bedankjes
    27
    Bedankt
    15 keer in 12 posts

    Netgear ReadyNAS NV+ v2 gebruiken als backup toestel

    Hallo,

    ik dacht aan het kopen van Netgear ReadyNAS NV+ v2 .
    In het eerste opzicht leek me dit een handig stuk hardware om centraal backups te maken van mijn interne harddisk van mijn computers.
    Na wat lezen en youtube video's bekeken te hebben blijkt dit niet het geval te zijn om bepaald deze redenen:

    Bij RAID 0 – Striping loop je het gevaar wanneer één harddisk crasht dat ál je data onbruikbaar is.
    Ook mag je niet vergeten dat de kans op een crash bij gebruik van drie harddisks, drie keer zo groot is als de kans dat één losse harddisk crasht. RAID 0 is dus ideaal als je de allerbeste prestaties wenst, maar als je belangrijke data op zo’n array zet, zijn goede backups een must.
    RAID 1 – Mirroring
    Het nadeel is uiteraard dat je veel opslagcapaciteit ‘verspilt’: een RAID 1 array van twee 1TB harddisks biedt slechts 1 TB capaciteit, ofwel slechts 50% van het geheel. Daarnaast is een mirror géén back-up; meer daarover lees je in het kader elders op deze pagina’s.
    RAID is geen backup!
    Dankzij RAID 1 en andere RAID-vormen is je data beschermd wanneer een harde schijf het begeeft. Let echter op: bescherming heeft beperkingen, RAID is géén back-up. Wanneer je bijvoorbeeld per ongeluk een bestand wist van een RAID 1-array, is het ook op beide schijven echt weg. RAID helpt ook niet wanneer een virus je data verminkt. Alleen met echte back-ups kun je in geval van nood altijd terugvallen op een oudere versie van z’n bestanden.

    Misschien begrijp ik het geheel nog niet goed en is deze hardware toch handig voor mij om backups te maken ?
    Ik heb thuis 4 computers en in elke computer zit een interne harddisk van 2TB.
    Nu wil ik dat iedere week een backup gemaakt wordt van deze interne harddisks van de 4 computers op afzonderlijk harddisks van 2TB die zich in Netgear ReadyNAS NV+ v2 bevinden.Ik zou hiervoor de 4 computers verbinden via de router met de Netgear ReadyNAS NV+ v2 met daarin 4 harddisks van 2TB.

    Mijn vraag is dit mogelijk met Netgear ReadyNAS NV+ v2. en de software die erbij geleverd wordt, en is de data ook bereikbaar op elke computer dan ?

    bedankt alvast.

  2. #2
    carfran
    Gast
    Een NAS is een netwerkschijf . Vergelijk een NAS als een Datacenter met servers , maar dan in mini formaat voor thuisgebruik .
    Mijn vraag is dit mogelijk met Netgear ReadyNAS NV+ v2. en de software die erbij geleverd wordt, en is de data ook bereikbaar op elke computer dan ?
    Let hierbij wel op welke machtigingen (toegangsrechten voor de gebruikers) je gaat instellen .

    http://computertotaal.nl/overige-ele...je-ermee-66915

    Een NAS is ook 24/24 uur in gebruik , de data kan dus 24/24 uur benadert worden .



    Lees hier meer over RAID
    http://www.nascenter.be/advies/raid.html

  3. #3
    carfran
    Gast
    Nota want ik zie dat dit bij nascenter.be niet vermeld word
    Bij RAID 1 moet je 2 schijven van zelfde capaticiteit gebruiken . Ga je een schijf plaatsen van 1 TB en een schijf van 2 TB , zal bij RAID 1 maar 1 TB kunnen benut worden bij de schijf van 2 TB .

  4. #4
    PC-Freak   Merel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 June 2006
    Locatie
    Meise
    Berichten
    1.985
    Bedankjes
    961
    Bedankt
    1.287 keer in 833 posts

    Licht NAS = Niet Aan Sleutelen !!

    Kijk HIER.
    Tenzij ik mij miskeken heb zou het product Netgear ReadyNAS NV+ v2 al niet meer te verkrijgen zijn.
    Naar mijn oordeel zal U al (te)veel geld kosten voor een product dat men ofwel 24/7 moet laten draaien ofwel telkens zal moeten aan/uit zetten.

    Een NAS zal altijd verkocht worden met het argument "Het is toch zo gemakkelijk in gebruik" tot wanneer puntje bij paaltje komt. Een hele hoop kopzorgen méér met de software, de instellingen, niet te vergeten met de hardware.

    Daarenboven worden uw NAS schijven (zogezegd voor de veiligheid !) gecodeerd encrypted opgeslagen. Als uw NAS wat ouder is en je wil geen kosten aan een kapotte schijf maken, kan men ook niks meer lezen op de nog goed gebleven schijven; die mag je dan voor 99/100 kans her-formatteren, om ze te kunnen herbruiken in een andere behuizing. Als het kot afbranden zou , blijft er uiteindelijk van "de veiligheid" absoluut niets meer over.

    Iedere gebruiker heeft zowat een eigen strategie (of dat zou toch moeten)
    Voor backups moet men vooraf goed beoordelen hoeveel GB werkelijk moet worden opgeslagen. Het is niet omdat men 4 PC's heeft met elk 1 enkele interne HDD van 2TB, dat men 8 TB zal hoeven te voorzien voor backup opslag.

    Elk van de PC's heeft een OS, waarvan best backups worden bewaard op spiegelcopies (images)
    Als uw gegevens bestanden niet op de systeempartitie staan (maar op een aparte partitie ofwel op een andere schijf, wat zinniger is) dan is het OS voldoende clean om spiegelcopies te maken. Die hou je best direct bij de hand. Ik veronderstel dat uw 4 PC's bij machte zijn om roterende spiegelcopies bij te houden van elkaars besturing systeem. Daar bestaat software die de gemaakte image zal plaatsen op een doelmap van uw huisnetwerk, of een portable disk.

    Spiegelcopies naar een wolkje sturen zou ik afraden. Is geen goede strategie want de hoeveelheid is te groot
    Ze kunnen meestal slechts dienen in geval van een complete systeemcrash.

    Daarnaast heeft elke PC (al dan niet op de zelfde HDD ?) een aantal Gigabytes aan persoonlijke bestanden.
    Deze bestanden meteen in real time opslaan naar de wolkjes geeft nooit kopzorgen.
    Mijn gegevens gaan in real time naar Dropbox terwijl ik werk. Ik merk dat niet eens meer. Allen de éérste uploads zijn langdurig vanwege de starthoeveelheid. Met uw NAS budget kan ik daar nog jaren mee voort.

    Een informatie TIP (Engelstalig)
    http://pcsupport.about.com/od/mainte...p_services.htm
    Tim zijn nummer 1 is Blackblaze maar daaarmee heeft men bijna geen controle over wat precies moet worden bijgehouden. Met Crashplan kiest men heel precies wat moet worden opgeladen.
    Vergelijk maar met proefversies en kijk voor licentievoorwaarden (aantal PC's).
    Oplossing vinden gaat soms sneller dan een vraag stellen.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. HDD gebruiken als RAM
    Door Shrink in forum Opslagmedia
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 20 October 2008, 18:37
  2. Kan ik een gateway gebruiken als accespoint?
    Door pfrenken in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 26 July 2007, 11:10
  3. Ipod nano gebruiken als usb stick
    Door firefreak in forum Opslagmedia
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 20 November 2006, 18:57
  4. server op het werk gebruiken als pc
    Door sniffer in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 21 September 2006, 07:09

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •