Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 28

Discussie: Rooten Smartphone

  1. #1
    Gevorderd   Torro124's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 February 2008
    Locatie
    Kinrooi
    Berichten
    125
    Bedankjes
    39
    Bedankt
    38 keer in 29 posts

    Rooten Smartphone

    Heeft iemand goede of slechte ervaringen met het rooten van een smartphone?

    Ik heb een Acer Z530 Duo en dat ding zit al bijna helemaal vol met Apps die er door Acer opgezet zijn en dus niet te verwijderen zijn. Mijn Sonos controller kan al niet meer updaten omdat het geheugen vol is.
    Alle opslag van bestanden zit al op mijn sd-kaartje dus dat zit niet in de weg.
    De enige mogelijkheid schijnt rooten te zijn, maar daar lees je zoveel afschrikwekkende dingen over dat ik er niet aan durf te beginnen.
    Ik ben een absolute nit-wit op het gebied van Android en ik kan het me niet veroorloven om zonder smartphone te vallen want in het 2e simslot zit een simkaart van het werk en die moet altijd in lucht blijven, anders kan ik niet inloggen op de VPN. Als ik zonder telefoon val ben ik absoluut de klos.
    Het rooten moet dus 100% veilig zijn, of er moet een gegarandeerde weg terug zijn in het geval dat het mis is gegaan.
    Groet,
    Torro124

    Een gezonde mens heeft soms wel honderden wensen, een zieke meestal maar één.

  2. #2
    Teamlid   vdhee's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 January 2008
    Berichten
    485
    Bedankjes
    485
    Bedankt
    348 keer in 219 posts
    Ert is absoluut geen reden om het rooten van je smartphone te wantrouwen - de fabrikant zegt zelf hoe het moet en heeft de nodige software ingebouwd.
    Neem uiteraard de standaard voorzorgen : maak een backup en zorg ervoor dat de batterij minstens 50% opgeladen is vooraleer je eraan begint.
    Heb zelf alleen maar goede ervaringen (Samsung Phone + tablet).
    Laatst gewijzigd door vdhee; 29 October 2017 om 10:14

  3. #3
    Gevorderd   Torro124's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 February 2008
    Locatie
    Kinrooi
    Berichten
    125
    Bedankjes
    39
    Bedankt
    38 keer in 29 posts
    Dat een fabrikant zegt hoe het moet en de nodige software heeft ingebouwd lijkt mij een beetje overdreven.
    Van Acer kom ik dat in ieder geval niet tegen. Als nadeel wordt toch altijd genoemd dat je geen systeemupdates meer krijgt als je geroot bent? Dus wordt rooten niet ondersteund, maar als je al die fabrieksrommel niet nodig hebt en met de rest niet meer vooruit kan dan moet je wel.
    Ik zie van allerlei beschrijving en Root Apps op internet voorbij komen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
    Iedereen heeft weer een andere mening over het een en dan weer over het ander. Ik kom nergens een unaniem positief oordeel tegen.
    Een backup maken bijvoorbeeld: Hoe doe ik dat? Waar wordt die weggeschreven? Op de SD-kaart? Want mijn intern geheugen zit barstens vol. Als je geroot bent en het is mis gegaan hoe zet je zo'n backup dan terug? Moet je dan eerst terug naar de fabrieksinstellingen en van daaruit de backup zien terug te plaatsen?
    Van mijn PC maak ik images op een externe HD die gemakkelijk terug te plaatsen zijn, maar bij een smartphone lijkt me dat een heel ander verhaal.
    Het grote probleem is dat ik de smartphone absoluut nodig heb voor mijn werk. Ik heb nog wel een oude liggen, maar die heeft een micro-sim nodig terwijl ik nu met een nano-sim zit, dus daar kan ik in geval van nood niet op terug grijpen.
    Het liefst zou ik een adres hebben als het zou kunnen hier in Limburg die dat rooten "even" voor mij doet, want als je het allemaal zo leest is het zo gebeurd.
    Groet,
    Torro124

    Een gezonde mens heeft soms wel honderden wensen, een zieke meestal maar één.

  4. #4
    Teamlid   vdhee's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 January 2008
    Berichten
    485
    Bedankjes
    485
    Bedankt
    348 keer in 219 posts
    Beste Torro, gezien je antwoord kan ik je helaas niet verder helpen.

  5. #5
    Erelid   peenif's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 December 2005
    Locatie
    De mooiste stad van Vlaanderen : Brugge
    Berichten
    5.084
    Bedankjes
    26.621
    Bedankt
    15.012 keer in 5.620 posts
    'die heeft een micro-sim nodig terwijl ik nu met een nano-sim zit'.
    Schaf een simkaart adapter Nano Micro Sim aan en uw probleem is opgelost. Zo blijft u bereikbaar en kunt u zonder risico uw systeem rooten.

  6. De volgende gebruiker bedankt peenif voor deze nuttige post:

    Torro124 ( 5 November 2017)

  7. #6
    carfran
    Gast
    Android is gebaseerd op de kernel van opensource besturingssysteem Linux. De term root komt ook in Linux voor, waarbij de ‘rootgebruiker’ alle rechten heeft om acties uit te voeren. Dit geldt ook voor Android: met root heb je alle macht over jouw Android-toestel. Normaliter krijgt een Android-gebruiker niet alle rechten. Dit biedt meer veiligheid binnen het mobiele besturingssysteem, omdat de gebruiker minder ‘schade’ aan kan richten.

  8. #7
    carfran
    Gast
    Nota : Rooten kan alleen door de fabrikant van het toestel .
    Recoveren of terugzetten naar fabrieksinstellingen kan uitgevoerd worden door de gebruiker . Raadpleeg de handleiding van je toestel !

  9. #8
    Gevorderd   Torro124's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 February 2008
    Locatie
    Kinrooi
    Berichten
    125
    Bedankjes
    39
    Bedankt
    38 keer in 29 posts
    @Peenif
    Bedankt voor de tip van de simkaart adapter. Deze kende ik niet. Ga er meteen achteraan dan ben ik wat er ook gebeurt in ieder geval verzekerd van de mogelijkheid om voor de firma door te werken.
    Groet,
    Torro124

    Een gezonde mens heeft soms wel honderden wensen, een zieke meestal maar één.

  10. De volgende gebruiker bedankt Torro124 voor deze nuttige post:

    peenif ( 6 November 2017)

  11. #9
    carfran
    Gast
    @Torro124

    Heb jij geen USB kabeltje om je toestel aan te sluiten op een PC/Laptop
    Kun je jouw smartphone verkennen zoals je een externe HD verkent en zo de rommel verwijderen .
    Als je toestel beveiligd is met een pincode ga je die eerst moeten invoeren om je toestel te gaan verkennen .

    In uw toestel is toch ook plaats voor een micro sd cardje
    https://www.androidauthority.com/bes...-cards-707519/
    Laatst gewijzigd door carfran; 5 November 2017 om 15:10

  12. #10
    Gevorderd   Torro124's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 February 2008
    Locatie
    Kinrooi
    Berichten
    125
    Bedankjes
    39
    Bedankt
    38 keer in 29 posts
    Zo gemakkelijk is het niet helaas.
    Ik kan dan inderdaad verkennen, maar er zijn waarschijnlijk een heleboel verborgen mappen en bestanden waar ik niet bij kan, laat staan machtiging heb om ze ter verwijderen. Daarvoor moet mijn toestel geroot zijn lijkt mij.
    Ik heb inderdaad een geheugenkaartje er in zitten. Het probleem is dat het merendeel van de apps dit kaartje niet kunnen gebruiken en alleen maar draaien vanaf het interne geheugen. Ook daarvoor moet het toestel geroot zijn.
    Rooten is dus absoluut noodzakelijk, alleen voor een kluns als ik gaat dat niet meevallen denk ik.
    Groet,
    Torro124

    Een gezonde mens heeft soms wel honderden wensen, een zieke meestal maar één.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •