Al veel eerder dan verwacht ben ik er uit.
Ik ga NIET overstappen naar Linux.
Ik vind het jammer, want ondanks alles vind ik het een mooi besturingssysteem. Het ziet er leuk uit en zelfs een doorgewinterde klungel als ik zou het kunnen leren, maar er zijn teveel programma’s die niet onder Linux kunnen draaien en waar ik niet zonder kan omdat er geen alternatieven zijn (Sonos Desktopcontroller en ProShow Producer) of geen volwaardige alternatieven (Photoshop en Excel).
Het is dus niet alleen dat je in Linux je weg moet gaan leren vinden, daarnaast geldt dat ook al die programma’s waar wel redelijke alternatieven voor zijn en dat zijn er in mijn geval toch ruim een tiental. Dat ik me daar te oud voor voel wil ik nog niet direct zeggen, maar ik heb er gewoon geen zin meer in en bovendien wil ik dat mijn vrouw ook niet aandoen.
Dat er voor Photoshop en Excel geen volwaardige alternatieven zijn zal door velen worden tegengesproken daar ben ik van overtuigd maar voor mij persoonlijk geldt dat in ieder geval wel. In Photoshop kan ik redelijk mijn weg vinden, ik heb altijd nog een digitale cursus in mijn bezit die ik er op na kan slaan en youtube staat vol met “how to do” filmpjes. Voor Gimp en Pinta is dat in beduidend mindere mate het geval.
Wat betreft Excel, hier ben ik met ruim 20 jaar ervaring zeer bedreven in. Stap ik over op Libre dan hindert mij dat enorm. Sneltoetscombinaties werken niet meer, macro’s lopen niet meer, om over visual basic nog maar te zwijgen, csv bestanden komen anders binnen, koppelingen naar werkbladen functioneren niet meer, etc. etc.. Dat gaat mij handenvol tijd kosten wat ik er niet voor over heb en me bovendien op momenten niet kan veroorloven.
Het zou er in mijn geval dus op neer komen dat als ik over zou schakelen op Linux ik na het opstarten in Linux meteen zou switchen naar mijn Virtual Box (omdat Wine ook geen alternatief is) waarin ik windows zou draaien met alle programma’s die ik niet kan missen.
Wat heeft het dan voor zin om als basis Linux te draaien?
Juist helemaal niets !!

Nogmaals het is persoonlijk.
Ik vel hiermee geen oordeel over Linux. Ik vind het een mooi besturingssysteem maar niet voor mij helaas, alhoewel Sabnzbd hier perfect onder draait en dat is voor een fervent downloader als ik ook heel belangrijk.