Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 27
  1. #1
    Gevorderd   Torro124's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 February 2008
    Locatie
    Kinrooi
    Berichten
    125
    Bedankjes
    39
    Bedankt
    38 keer in 29 posts

    Naar Linux overstappen vanuit Win7

    Beste Mede-Forumleden,

    Ik overweeg om over te gaan stappen van Win7 naar Linux.

    Ik heb me op internet en dit forum al behoorlijk ingelezen, zoveel zelfs dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Er wordt zoveel over geschreven en er zijn zoveel meningen dat het voor mij toch wel moeilijk is om de zinvolle van de minder zinvolle te filteren. Dus ik ga de hulp van dit forum weer maar inroepen. Hier heb ik tenslotte goede ervaringen mee, het heeft mij altijd nog met elk probleem geholpen uiteindelijk.

    Wat is de situatie:
    Ik heb 2 laptops en 1 desktop.
    Laptop 1: - Intel Pentium CPU 2030 M 2,5 GHz – 8,00 GB RAM (3,41 GB beschikbaar) – 32 bitsbesturingssysteem.
    Laptop 2: - Intel Core 2 Duo CPU T6600 2,2 GHZ – 4,00 GB RAM (2,96 beschikbaar) – 32 bitsbesturingssysteem.
    Desktop: - Intel Pentium CPU G630 2,70 GHz – 4,00 GB RAM (3,20 beschikbaar) – 32 bitsbesturingssysteem.

    Waarvoor wordt het gebruikt: Alleen voor kantoortoepassingen, spreadsheets, tekstverwerking, internet, hobbymatige foto-, video en audiobewerking. Absoluut niet om te gamen.

    Ik heb de website https://sites.google.com/site/computertip/Home bezocht, op dit forum o.a. de thread gestart door Carfran “Is linux nu echt veiliger dan windows” (waarin de link naar zijn blog bij mij helaas niet werkt), en vele, vele filmpjes op Youtube bekeken.

    Waar ik vooral mee zit zijn vragen als:
    - Hoe kan ik een en ander naast elkaar gebruiken?
    - Kan ik 1 voor 1 overschakelen of moeten alle 3 tegelijk?
    - Ik heb begrepen dat ik vanuit Linux wel gedeelde bestanden op mijn windows thuisnetwerk kan benaderen, maar kan ik ze ook aanpassen en weer wegschrijven zodat een windows gebruiker er dan nog mee verder kan?
    - Als ik overschakel moeten mijn externe harde schijven ook geherformatteerd worden naar ext4. Moet ik dan een extra schijf aanschaffen zodat ik rangeerruimte heb?
    Ik heb in ieder geval wel geconstateerd dat niet alles wat ik gebruik (o.a. DreamboxEdit en TomTom) onder Linux kan draaien en dat Wine mij afgeraden wordt op sites.google.com en dat ik daarom me het werken met VirtualBox eigen zal moeten gaan maken.
    Ik denk dat ik heel veel beren op de weg tegen ga komen, maar dat ik uiteindelijk toch blij zal zijn de overstap gemaakt te hebben als alles achter de rug is. Alleen heel veel koudwatervrees op dit moment.

    Nu heb ik nog een oud xp-laptoppeke liggen wat ik niet meer gebruik.
    Dat heeft een Intel Pentium M 735 1,7 GHz met 512 MB DDR2.
    Kan ik daar een Linux Mint 18.3 Xfce 32 bits op laten draaien en mee gaan spelen?
    Kan ik later dan diezelfde Mint 18.3 Xfce op de andere 3 zetten?
    Ik zie voor mij geen reden om naar een hogere Mate of Cinnamon te gaan, misschien iemand van jullie wel ?

    Ik zie de reacties met belangstelling tegemoet.
    Groet,
    Torro124

    Een gezonde mens heeft soms wel honderden wensen, een zieke meestal maar één.

  2. #2
    Geek  
    Geregistreerd
    26 November 2006
    Berichten
    2.342
    Bedankjes
    415
    Bedankt
    1.232 keer in 973 posts
    Ik heb windows 7 Home premium en Linux Mint 18 gewoon samen op dezelfde harde schijf. Dit kun je gewoon ingeven bij de installatie van Linux. Vooral niet doen zoals ik vroeger: een beetje paniekeren en dan vergeten aan te geven dat je Windows wil behouden. Dan zijt ge hem kwijt, en het heeft me wat moeite gekost om een OEM-Windows in het nederlands opnieuw te krijgen.
    Ik gebruik Linux Mint 18 nu bijna de ganse tijd en dat voor mail, surfen, wat dingen zoals briefwisseling, presentaties, foto's uiteraard, wat spelletjes maar toch vooral schaken en dammen tegen een computer (dan kan ik altijd winnen!). Een website maken met SeaMonkey lukt perfect.
    Sommige delen van mijn harde schijf staan in ntfs, andere in ext4, dat is toch blijkbaar allemaal van zelf zo gekomen.
    Ik zou naar Cinnamon gaan, dat lijkt toch door velen als de gemakkelijkste linux beschouwd te worden. Zelf heb ik KDE, omdat de Mint 18 als KDE eerst klaar was. Dat was soms vloeken, maar het gaat ook.
    Ik heb nooit iets zelf moeten formateren,
    Je kunt daar eigenlijk zo gemakkelijk mee werken dan met win 7 of Win XP.
    Ik gebruikt zo goed als altijd deze link : https://sites.google.com/site/comput...stalleren-mint Verstaanbaar, compleet, vooral nalezen wat te doen na de installatie. Als je de site van Carfran wil consulteren (niet de beste vriend hier, maar allez het is nog een beetje Kerstmis) : zoek dan naar Webstek van Swake.
    Hoe het zit met externe schijven weet ik niet : ik heb er geen. Wat wel kan is de bestanden op mijn windows-partitie raadplegen met de Linux-verkenner. Misschien gaat dat ook gewoon voor externe harde schijven.

  3. #3
    Geek  
    Geregistreerd
    26 November 2006
    Berichten
    2.342
    Bedankjes
    415
    Bedankt
    1.232 keer in 973 posts
    Ik zie dat ik nog een heleboel dingen vergeten ben, maar het waren wel veel vragen :
    - Wine heb ik ooit geprobeerd en weg gesmeten. Als het me te moeilijk lijkt doe ik het liever weg, informatica moet simpel blijven. Heb toch liever gewoon een goed glas wijn.
    - Of Linux veiliger is. Dat denk ik wel. De grote "vijand" van virusmakers is van in het begin toch Microsoft. Er is wel in de standaardversie van Linux Mint een Firewall. Verder draai ik nu al drie jaar Linux zonder de minste bescherming : geen Anti-Virus en geen anti-malware. Is dat slim? Ik denk het wel. Moest er iemand mij een virus willen lappen dan moet die toch een programma installeren en daarvoor moet je in Linux je toestemming geven met een paswoord. Dus het komt er ook op aan om voorzichtig te zijn : geef nooit toestemming voor de installatie van een programma dat je niet kent.
    - en ik gebruik ook bijna altijd een browser die bijna niemand gebruikt, dat is Vivaldi. En installeer bijkomende programma's enkel uit de officiële winkel.

    De bomen en het bos : daar had ik ook problemen mee. Ik zeg soms dat iedere bakker en beenhouwer om de hoek zich geroepen voelt om zijn eigen versie te maken. Er zijn eigenlijk veel te veel versies, maar je kunt dat niet beletten, de broncode is vrij.
    Laatst gewijzigd door berger; 29 December 2017 om 18:31

  4. #4
    Gevorderd   Torro124's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 February 2008
    Locatie
    Kinrooi
    Berichten
    125
    Bedankjes
    39
    Bedankt
    38 keer in 29 posts
    Bedankt voor de reactie, geeft weer een fijn warm gevoel hier.
    Hoe het met Carfran zit, daar weet ik weinig van en gaat mij ook helemaal niet aan.
    Ik heb met niemand moeite, en met niemand ruzie. Ik wil ook zeer zeker niemand op zijn tenen trappen. Ik ben degene met vragen en wil ook niet eigenwijs zijn en het toch beter denken te weten als de antwoorden mij minder bevallen.
    Ik heb op de sites.google.com/site/.... gelezen dat windows virussen zich niet in Linux besturing maar wel in persoonlijke bestanden gaan nestelen, vandaar dat ik in een virtuele omgeving de noodzakelijke windows programma's wil gaan draaien.
    Ik wil nog niet dual gaan draaien, maar echt eerst gaan spelen op het oude doosje wat ik toch niet meer gebruik. Omdat dat maar 512 MB DDR 2 heeft wil ik daar ook alweer op advies van sites.google-huppeldepup een 32 bits versie Xfce op zetten. Gewoon om te spelen en het gewend te geraken.

    Het blijft voor mij wel belangrijk om straks 1 voor 1 op het gemak over te kunnen stappen, daar moet ik iets op zien te vinden.
    De grote vraag blijft daarbij: Wat heb ik eraan om bestanden op een windows-partitie te kunnen raadplegen met een Linux-verkenner als ik ze niet bewerken en wegschrijven kan zodat een windows gebruiker er weer mee verder kan?
    Dan kan je toch nooit iets echt naast elkaar gebruiken? Wat heeft bestandsdeling dan voor zin?
    Groet,
    Torro124

    Een gezonde mens heeft soms wel honderden wensen, een zieke meestal maar één.

  5. #5
    Gevorderd   Torro124's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 February 2008
    Locatie
    Kinrooi
    Berichten
    125
    Bedankjes
    39
    Bedankt
    38 keer in 29 posts
    Ik weet trouwens niet hoe ik aan de gradatie gevorderd kom hier op het forum.
    Voor mijn gevoel val ik onder de categorie kluns, vooral waar het Linux betreft natuurlijk.
    Groet,
    Torro124

    Een gezonde mens heeft soms wel honderden wensen, een zieke meestal maar één.

  6. #6
    Geek  
    Geregistreerd
    26 November 2006
    Berichten
    2.342
    Bedankjes
    415
    Bedankt
    1.232 keer in 973 posts
    Je moet eerst en vooral weten hoe je die PC kunt opstarten vanaf bvb een DVD of een USB (als dat al kan). Dat is bij het opstarten zeer snel op de één of andere F-toets duwen. Welke? Dat hangt af van de PC, zou in een handleiding moeten te vinden zijn.
    Verder moet je weten hoe je een opstartbare iso van de gewenste linux kunt kunt maken, bvb op een DVD (bvb linux mint cinnamon 32 bit). Daarvoor had ik in de tijd een windows-programma, maar de naam ben ik vergeten.
    Daarna kun je opstarten vanaf die DVD en de meeste dingen eens proberen zonder Linux te instaleren. Dat gaat wel allemaal wat trager vanaf een DVD, in het echt is het sneller.
    Als het je bevalt kun je dan ergens klikken om die Linux effectief te installeren. U niets aantrekken van grootte partities, dat doet Linux wel. En je moet nog wat parameters invullen als dat gevraagd worfdt, weet ik veel, de taal dacht ik, de tijdzone. ...
    En dan achterover leunen en iets drinken.
    Waarom jij als gevorderd beschouwd wordt, dat weet ik ook niet. Ik ben een Geek, ik weet eigenlijk niet wat dat wil zeggen.
    Laatst gewijzigd door berger; 29 December 2017 om 19:33

  7. #7
    kaisersoze
    Gast
    @Torro,
    Nu heb ik nog een oud xp-laptoppeke liggen wat ik niet meer gebruik.
    Dat heeft een Intel Pentium M 735 1,7 GHz met 512 MB DDR2.
    Kan ik daar een Linux Mint 18.3 Xfce 32 bits op laten draaien en mee gaan spelen?
    Dit gaat niet lukken met 512 Mb Ram!!Neem daar voor één van je andere laptops!Spelen kan je ook met Live DVD/USB.
    Kaiser

  8. #8
    Minatica Moderator   Obsessed's schermafbeelding
    Geregistreerd
    14 June 2005
    Locatie
    Hagenland
    Berichten
    3.177
    Bedankjes
    16.841
    Bedankt
    17.649 keer in 7.877 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Torro124 Bekijk bericht
    Ik weet trouwens niet hoe ik aan de gradatie gevorderd kom hier op het forum.
    Voor mijn gevoel val ik onder de categorie kluns, vooral waar het Linux betreft natuurlijk.
    TER INFO:
    Die aanduidingen worden automatisch toegekend en zijn enkel gebaseerd op het aantal berichten en/of reacties die je hebt geplaatst.
    Ze houden geen rekening met inhoud van uw berichten.
    * NIL VOLENTIBUS ARDUUM *

  9. De volgende gebruiker bedankt Obsessed voor deze nuttige post:

    compuchrisje (30 December 2017)

  10. #9
    Gevorderd   Torro124's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 February 2008
    Locatie
    Kinrooi
    Berichten
    125
    Bedankjes
    39
    Bedankt
    38 keer in 29 posts
    @ obsessed: Dank je wel voor de uitleg. Ik vind het niet erg welke gradatie ik toebedeeld krijg, ik zie er de nodige humor wel van in.

    @ kaisersoze: Ik meende me te herinneren dat ik er ooit eens extra geheugen in heb laten zetten. Het ding is al behoorlijk oud. Ik heb net even gekeken via CPU-Z; Hier staat Type DDR2 Size 2GB en dan nog wat geneuzel over DRAM Frequency van 99,8 MHZ, FSB:RAM = 1:1 en nog van al wat geneuzel wat mij niets zegt.
    Ik kan het toch op zijn minst proberen?
    Er is niets verloren aan dat ding wat werkloos op een zolderkamertje ligt.

    @berger: Ik kan hem via F12 opstarten via CD/DVD, via netwerk , via usb of natuurlijk via de HD. Dus dat gaat wel lukken.
    Ik ga een DVD branden met imgburn zoals beschreven op sites.google.huppeldepup en dan ben ik vertrokken.
    Maar het gaat pas morgen ergens in de loop van de dag gebeuren. Wordt toch slecht weer dus het kost me niet meer dan de moeite.
    Groet,
    Torro124

    Een gezonde mens heeft soms wel honderden wensen, een zieke meestal maar één.

  11. De volgende gebruiker bedankt Torro124 voor deze nuttige post:

    Obsessed (29 December 2017)

  12. #10
    Geek  
    Geregistreerd
    26 November 2006
    Berichten
    2.342
    Bedankjes
    415
    Bedankt
    1.232 keer in 973 posts
    Dit lees ik voor Linux Mint 18 Sarah:

    512MB RAM (1GB recommended for a comfortable usage).
    9GB of disk space (20GB recommended).
    1024×768 resolution (on lower resolutions, press ALT to drag windows with the mouse if they don’t fit in the screen).


    En ik weet het niet hé!
    Laatst gewijzigd door berger; 29 December 2017 om 20:34

  13. De volgende gebruiker bedankt berger voor deze nuttige post:

    Torro124 (29 December 2017)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Van dvd-r naar dvd+rw
    Door Phil O'Sophe in forum Opslagmedia
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 30 July 2017, 22:08
  2. [7] Windows 7 naar de 10
    Door le Bihan in forum Windows
    Reacties: 15
    Laatste bericht: 10 July 2017, 19:54
  3. linux
    Door zwl in forum Mac OS, Linux en andere
    Reacties: 34
    Laatste bericht: 14 May 2017, 23:35
  4. Is Linux nu echt veiliger dan Windows ?
    Door carfran in forum Mac OS, Linux en andere
    Reacties: 13
    Laatste bericht: 28 March 2017, 23:58
  5. Adapter van IDE naar SATA
    Door voiratsou in forum Opslagmedia
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 1 March 2017, 15:10

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •