Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    PC-Freak   Merel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 June 2006
    Locatie
    Meise
    Berichten
    1.985
    Bedankjes
    961
    Bedankt
    1.287 keer in 833 posts

    Vaste driveletter voor verwijderbare schijven

    "USB drives" krijgen van Windows een (wisselvallige) vrije drive-letter, bij het insteken van het medium (USB stick of een ander medium)

    - Ik heb ooit een tool vermeld om een VASTE permanente letter toe te kennen aan elke verwijderbare disk. Maar ik vind het moeilijk terug. Kan men mij aub op het spoor brengen van dat vernoemde programma (of een equivalent eenvoudige tool) ?

    - Het kan blijkbaar ook via instellingen van Windows , maar die procedure lijkt omslachtig.(gevonden op Google) Eventueel kan een verwijderbare disk dan ook als dusdanig gezien worden in een netwerk.

    Bedankt


    Edit : Ik heb dat progje (eindelijk) teruggevonden : USBDLM
    http://www.uwe-sieber.de/usbdlm_e.html
    Ik zal dat even bekijken / Installeren en zien of het inderdaad voldoet aan de verwachtingen.

    Mocht U iets anders en beters willen vernoemen, dan graag nog suggesties.

    Hier nog de link voor de oplossing via wat omslachtige Windows instellingen :
    http://forums.whatthetech.com/Tired_...ve_t94944.html
    Laatst gewijzigd door Merel; 8 January 2009 om 13:45 Reden: Aanvulling
    Oplossing vinden gaat soms sneller dan een vraag stellen.

  2. #2
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.842
    Bedankjes
    15.657
    Bedankt
    37.035 keer in 15.352 posts
    Kan je dezelfde toewijzingen ook niet doen met TweakUI? Is te vinden in onze downloads of op de papa Windows Site. Wel opletten dat je de juiste versie hebt en even vermelden dat die niet werkt met Vista.

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  3. De volgende gebruiker bedankt compuchrisje voor deze nuttige post:

    Merel (10 January 2009)

  4. #3
    PC-Freak   sykke's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 June 2006
    Locatie
    8930 MENEN
    Berichten
    1.656
    Bedankjes
    2.129
    Bedankt
    2.794 keer in 1.540 posts
    denk dat het kan met total commander volgens dit topic:http://www.ghisler.ch/board/viewtopic.php?t=18099
    maar dan wel met een plugin:http://www.ghisler.com/plugins.htm#filesys
    namelijk CDDataBase:http://www.crown-s-soft.com/cddatabase.htm

    total commander vind je hier:http://www.ghisler.com/index.htm


  5. De volgende gebruiker bedankt sykke voor deze nuttige post:

    Merel (10 January 2009)

  6. #4
    PC-Freak   Merel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 June 2006
    Locatie
    Meise
    Berichten
    1.985
    Bedankjes
    961
    Bedankt
    1.287 keer in 833 posts
    Mijn uiteindelijke doel is dat (.bat) bachtbestanden zouden kunnen werken die naar een verwijderbare schijf verwijzen.

    Als in een batchbestand wordt verwezen naar een bepaalde path om iets te lezen of te schrijven, moet de path ook kunnen gevonden worden. Dat betekent dat elk verwijderbaar medium een eigen stationletter moet kunnen hebben, of ten minste telkens onder dezelfde stationletter moet verschijnen.

    Bij wisselende (wisspelturige) stationletters kan dat dus niet, tenzij per toeval.

    Bij elk van de tegengekomen bestaande oplossingen blijkt dat om deze gekende Windows-bug te verhelpen er een wat méér diepgande ingreep nodig is, met enige kennis van programeren. Ik zoek nog wat verder naar de meest eenvoudige.

    Nota :
    het probleem van de "getoonde" volumenaam van een usb-stick (of iets anders, bv. multikaartlezer op USB) is nog een héél ander probleem, dat hier slechts een schijnbaar verband heeft met de toegekende station letter.
    Oplossing vinden gaat soms sneller dan een vraag stellen.

  7. #5
    PC-Freak   Merel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 June 2006
    Locatie
    Meise
    Berichten
    1.985
    Bedankjes
    961
    Bedankt
    1.287 keer in 833 posts

    Pijltje Ter informatie

    Het tooltje USBDL (USB DriveLetter) berust op het correct editeren van een bestandje USBDL.ini naar gelang de gewenste driveletter die men aan elke drager wenst te geven.

    Om het eenvoudig te houden geef ik een kort voorbeeld, maar vraag mij aub niet hoe dat werkt. Het antwoord is kort : goed !

    Drie USB-sticks moeten elk een gekozen letter toegewezen : V W X
    Je kan eventueel op elk een Dymo letter op kleven.
    In welk slot je dan een USB-stick duwt, en in welke volgorde, maakt niets uit. Elk verschijnt met zijn eigen gewenste letter, zodat batch bestanden en de eventuele backup-routines zonder moeite de juiste "path" zullen vinden.

    De syntax van het INI bestand ziet er dan als volgt uit (naar de info op de website):

    [DriveLetters10]
    VolumeLabel=VOYAGER
    Letter=v
    [DriveLetters20]
    VolumeLabel=MEDION
    Letter=W
    [DriveLetters30]
    VolumeLabel=JETFLASH
    Letter=X
    ;all others
    [DriveLetters]
    Letter=U

    Ditprogramma kan ook meer doen bv. voor USB multi-slot kaartlezers.
    Maar zover heb ik de test hiervan nog niet doorgedreven.

    (Eerst nog de overige gekregen suggesties inkijken)
    Oplossing vinden gaat soms sneller dan een vraag stellen.

  8. #6
    PC-Freak   Merel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 June 2006
    Locatie
    Meise
    Berichten
    1.985
    Bedankjes
    961
    Bedankt
    1.287 keer in 833 posts

    Microsoft

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door compuchrisje Bekijk bericht
    Kan je dezelfde toewijzingen ook niet doen met TweakUI? Is te vinden in onze downloads of op de papa Windows Site. Wel opletten dat je de juiste versie hebt en even vermelden dat die niet werkt met Vista.
    Ik ben wat gaan neuzen bij de tools van TweakUI, maar op het eerste gezicht zie daar alleen tools die inwerken op de presentatie van de Windows desktop.

    Misschien bestaat er wel een officiële fix voor deze bug in het USB beheer, maar die ben ik nog nergens tegengekomen.
    Oplossing vinden gaat soms sneller dan een vraag stellen.

  9. #7
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.842
    Bedankjes
    15.657
    Bedankt
    37.035 keer in 15.352 posts
    Het zou in elk geval een handige tool zijn, als het ook in alle omstandigheden werkt. Ik denk bv aan het aanmaken van een image op een extern medium dat hierdoor een vast adres (schijfnaam) kan behouden. En dat krek dezelfde naam krijgt (houdt) als er een veranderde omstandigheid is, bv crash van vorige harddisk, waar je de image op wilt terugzetten.
    Ik heb hier al ondervonden dat een image niet meer terugwil, omdat schijf L niet de bestanden bevat die ervoor schijf K had gekregen. Kan je toch weer opnieuw beginnen installeren. De optie Lastdrive heeft weinig effect als je vanaf een blanco schijf begint, die instelling stond in het vorige systeem, dus ook daarmee ben je niks.
    Merel, wie dagen we uit? Een progje dat ten allen tijde, elke aangesloten datadrager een eigen identieke naam geeft. Inclusief usb-sticks, d-cards van camera's en wat nog meer.

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  10. #8
    Expert   Dopey's schermafbeelding
    Geregistreerd
    25 August 2008
    Locatie
    Schelle
    Berichten
    775
    Bedankjes
    759
    Bedankt
    718 keer in 363 posts
    Zo'n progje zou idd geweldig handig zijn.

  11. #9
    PC-Freak   Merel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 June 2006
    Locatie
    Meise
    Berichten
    1.985
    Bedankjes
    961
    Bedankt
    1.287 keer in 833 posts

    Misschien werkt het reeds voor een deel.

    Ik heb zo het gevoel dat die USB-Drive-Letter-Manager (USBDLM) het inderdaad wel zal aankunnen.

    Heb 3 USB-drives en ben er gisteren in gelukt die te herkennen in verkenner elk hun EIGEN VASTE DRIVELETTER (én volumenaam) hoewel ik ze telkens in een ander USB slot had geduwd. Het moet nog een tijdje zo correct blijven draaien zodat ik zekerheid krijg dat die slag gewonnen is.
    (Daarna probeer ik wat te doen voor de slots+kaartjes van de multikaartlezer)

    Het zal weeral sukkelen worden om de juiste instellingen in het INI bestand te krijgen. Zoals het dikwijls het geval is bij auteurs van tooltjes zijn dat mensen die wel hoger niveau professioneel kunnen programeren, maar die geen "Help" bestanden kunnen schrijven voor gewone gebruikers.

    Voor die genieën spreekt alles vanzelf, wat voor anderen dikwijls Chinees blijkt te zijn. Dat is zowat het klassiek geval bij de jongens van SourceForge.

    Er is meestal geen grafische interface; en is die er wel, dan blijft het nog giswerk. (bv UltraVNC werkt perfect maar het is wat sukkelen voor de meeste gebruikers om dat te installeren, omdat ze de technische terminologie niet gewoon zijn)
    Laatst gewijzigd door Merel; 11 January 2009 om 19:09
    Oplossing vinden gaat soms sneller dan een vraag stellen.

  12. #10
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Mijn uiteindelijke doel is dat (.bat) bachtbestanden zouden kunnen werken die naar een verwijderbare schijf verwijzen.

    Als in een batchbestand wordt verwezen naar een bepaalde path om iets te lezen of te schrijven, moet de path ook kunnen gevonden worden. Dat betekent dat elk verwijderbaar medium een eigen stationletter moet kunnen hebben, of ten minste telkens onder dezelfde stationletter moet verschijnen.
    Ik ken de totale toepassing niet wat je eigenlijk wil doen met het batch programma, maar met een batch programma kan je ook errors opvangen.
    Code:
    IF EXIST x:\blabla
    COPY c:\blabla x:\blabla
    of
    Code:
    IF NOT EXIST x:\blabla
    COPY c:\blabla x:\blabla
    Je kan dit in een loop zetten om alle drives te scannen.

    Maar mss een betere benadering is om omgekeerd te werken. Nu ga je opzoek in een HD batch prog naar de usb stick drive om daarna vanalles te doen. Kan je niet beter een batch programma op de stick zetten dat automatisch start bij insteken en naar C verwijst? Uw hd's blijven wel op C en eventueel D staan...
    Met het commando 'CALL' in je USB stick batch programma kan je zelfs een batch programma van HD dan opstarten...

  13. De volgende gebruiker bedankt PeterN voor deze nuttige post:

    Merel (12 January 2009)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Reacties: 14
    Laatste bericht: 2 December 2008, 22:19
  2. Geen vaste schijven?!!
    Door macedoon in forum Windows
    Reacties: 13
    Laatste bericht: 13 September 2008, 21:28

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •