Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Discussie: HD Partitionneren

  1. #1
    Gevorderd   Perigo17's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 August 2005
    Berichten
    158
    Bedankjes
    133
    Bedankt
    67 keer in 43 posts

    HD Partitionneren

    Hallo,
    Ik zou nog eens graag een beroep doen op de experten terzake hier in het forum.
    Ik werk met XPPRO SP2 (SP3 wil voorlopig niet zo goed lukken, maar er wordt aan gewerkt). Ik heb voorlopig 2 HD's. De eerste is 80 gig groot met 2 partities, 1 voor systeem 20 gig en 1 van 60 gig voor data. De tweede hd is 12 gig groot. De bedoeling is om slechts één partitie over te houden op de 80 gig schijf en deze volledig als system schijf te gebruiken.

    Nu zou ik de tweede HD van 12 gig willen vervangen door een nieuwe interne HD van 500 gig (ik neem hem liefst ineens groot genoeg om hem eventueel ook te kunnen gebruiken in de toekomst).
    Ik vermoed dat ik deze tweede HD best als slave aansluit? Het is de bedoeling om mijn system te laten staan op de 80 gig HD.
    Vermits deze 80 gig HD geformatteerd is als FAT32, zou ik op de nieuwe hd ook graag een partitie maken van 80 gig in fat32 (deze moet dienen als backup voor de system schijf). De rest van de nieuwe hd zou ik willen verdelen in 2 gelijke partities van plus minus 200 gig, geformateerd in NTFS. Op mijn pc is partition Magic 8.0 geïnstalleerd.
    Hoe ga ik nu het best te werk om al deze partities te maken en te formatteren? Kan ik daarover ergens een handleiding lezen? Ik bezit wel de helptekst van Partition Magic, maar er blijven vragen over.
    Op de C schijf heb ik bijvoorbeeld gezien dat er een 'primaire' en een 'uitgebreide' (extended) partitie bestaat. Vermits de nieuwe HD enkel voor data bestemd is, is het dan ook nodig om daar een primaire en een extended partitie te kreëren? Gaat Partition Magic de nieuwe HD zo maar herkennen, of moet ik eerst nog iets anders doen?
    Hou er aub wel rekening mee dat ik nog nooit eerder een HD heb geprepareerd. Ik heb er dus zo goed als 0 ervaring mee. Dank bij voorbaat.
    I would give it all up tomorrow to live in a world without crime

  2. #2
    Gevorderd   Perigo17's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 August 2005
    Berichten
    158
    Bedankjes
    133
    Bedankt
    67 keer in 43 posts
    Ik zou mijn item van hierboven een beetje konkreter willen maken. Ik heb namelijk al heel wat info gekregen in een vroeger bericht hier in het forum. En om te vermijden dat er dubbele antwoorden komen:
    Het betreft dus een data HD schijf:
    Is een primaire partitie dan verplicht?
    Wat is het verschil tussen een primaire en een secundaire partitie?
    Kan ik zoveel logische stations maken op een secundaire partitie als ik wil?
    I would give it all up tomorrow to live in a world without crime

  3. #3
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.846
    Bedankjes
    15.657
    Bedankt
    37.037 keer in 15.354 posts
    Een uitgebreide uitleg kan je vinden bij Menno, hier op het forum zit er ook iets tussen de tutorials.

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  4. De volgende gebruiker bedankt compuchrisje voor deze nuttige post:

    Perigo17 (25 March 2009)

  5. #4
    Gevorderd   Perigo17's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 August 2005
    Berichten
    158
    Bedankjes
    133
    Bedankt
    67 keer in 43 posts
    Ik heb een goei ziel gevonden die mijn HD wil partitioneren. Dit item mag gesloten worden.
    I would give it all up tomorrow to live in a world without crime

  6. De volgende gebruiker bedankt Perigo17 voor deze nuttige post:

    Obsessed (25 March 2009)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •