Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Beginner  
    Geregistreerd
    25 November 2010
    Locatie
    Lebbeke
    Berichten
    3
    Bedankjes
    0
    Bedankt
    0 keer in 0 posts

    Devices not installed

    Hallo iedereen,

    Ik ben nieuw op deze site en weet niet of ik voldoende "kennis" in huis heb om hier eigenlijk wel thuis te horen...

    Ik heb een oudere pc gekregen van een bedrijf (Pentium IV, 2.8 Mhz kloksnelheid)en wil daarop Win XP opnieuw installeren. Bij het opstarten wordt de CD echter niet herkend en gaat hij door naar de HD. In de Bios staat de Cd wel als eerste bij Boot. Er staat wel de melding bij "devices not installed". Ik kan de Cd echter wel openen en ik hoor hem ook draaien. Weet iemand raad?

    Alvast bedankt!

    Patrick

  2. #2
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Ofwel is de cd speler stuk wat goed kan zijn bij een oudere pc. Die dingen kosten nu ook niet erg veel meer.
    Tweede optie is dat het verkeerd is aangesloten. Draai de kast eens open en kijk eens. waarschijnlijk een grote bandkabel van cd naar hd en zo naar het moederbord? Dan moet de hd achteraan met jumpers op master staan en de cd op slave.
    Zijn er twee aparte bandkabels maakt het niet uit die jumpers. Je moet eens de kabels uittrekken en terug insteken zodat ze goed kontact maken. Controleer als ze juist steken, pinnetje 1 op 1. In de bios moeten beide ide controllers geënabled zijn.

  3. #3
    Beginner  
    Geregistreerd
    25 November 2010
    Locatie
    Lebbeke
    Berichten
    3
    Bedankjes
    0
    Bedankt
    0 keer in 0 posts
    Ik heb alles eens uitgeprobeerd wat hierboven werd voorgesteld: brede bandkabel van moederbord naar CD en stroomkabel gecontroleerd, jumper correct gezet. CD draait en gaat open en dicht. Dus ik denk niet dat hij kapot is. In Bios heb ik alles op enable gezet wat kon (sommige dingen zijn niet te manipuleren en zijn grijs gekleurd). Hij blijft echter ontkennen dat er een CD aanwezig is (device not installed).

  4. #4
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Ik weet niet hoe oud alles is maar die heel oude pc's kon je idd niet van cdrom booten. Die moest je booten via floddy waar dan de driver van de cdrom werd geladen tijdens autoexec van Dos.
    Eventueel zo eens proberen. Een floppy maken met dos en cd support. Kijk hiervoor eens hier.

  5. #5
    Beginner  
    Geregistreerd
    25 November 2010
    Locatie
    Lebbeke
    Berichten
    3
    Bedankjes
    0
    Bedankt
    0 keer in 0 posts
    Ik weet niet hoe oud alles is
    Wel: volgens gegevens die ik terugvond op moederbord en behuizing, moet het een pc zijn van 2002/2003.
    Diskettestation is niet aanwezig. Is het een optie om de harde schijf eruit te gooien en een nieuwe te plaatsen die ik vooraf formatteer en installeer?

  6. #6
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.844
    Bedankjes
    15.657
    Bedankt
    37.036 keer in 15.353 posts
    Mijn geheugen laat me in de steek, maar mss ontbreekt het correcte sys-bestand voor de CD-speler? (kan cdex of cedex zijn)

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  7. #7
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Patrick Mertens Bekijk bericht
    Wel: volgens gegevens die ik terugvond op moederbord en behuizing, moet het een pc zijn van 2002/2003.
    Diskettestation is niet aanwezig. Is het een optie om de harde schijf eruit te gooien en een nieuwe te plaatsen die ik vooraf formatteer en installeer?
    Neen, dat gaat niet. De installatie van je besturingssysteem kijkt naar je hardware en installeert zo het geheel. Zet je een hd in een ander systeem met andere hardware krijg je allerlei fouten van verkeerde drivers. Je krijgt dat nooit goed.

    Aan gezien er geen diskette station in steekt zal hij waarschijnlijk wel via cd moeten werken.
    Ik vermoed dat de cd drive stuk is. Het feit dat hij draait en open en dicht gaat wil niet zeggen dat hij nog goed functioneert. eventueel eens eentje uit een andere pc halen om te proberen. Wel zien dat het ook nog eentje is met ide interface en niet met de huidige sata aansluiting.

  8. #8
    Erelid   carl's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 June 2006
    Locatie
    Halle/Gent
    Berichten
    2.409
    Bedankjes
    1.846
    Bedankt
    1.827 keer in 1.102 posts
    Werkt de CD/DVD lezer onder windows zelf, of kan je niet meer volledig opstarten ?
    Kijk ook eens dat je wel de juiste schijfjes gebruikt, een CD station kan geen DVD lezen, en sommige oude DVD stations hebben moeite met bepaalde schijfjes.

    Wat je mogelijk wel zou kunnen doen is de harde schijf in een andere PC plaatsen, van daar de setup uitvoeren en vlak na de eerste reboot de harde schijf in de andere PC stoppen (formatteren en setup bestanden kopieren). Ik geloof wel dat je zo nog steeds de installatiedisc nodig hebt. Ikheb het in ieder geval nog nooit zelf geprobeerd.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •