Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20

Discussie: Leren programmeren

  1. #1
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    23 February 2012
    Locatie
    Oost-Vlaanderen
    Berichten
    26
    Bedankjes
    11
    Bedankt
    18 keer in 14 posts

    Leren programmeren

    Ik zou graag op mezelf leren programmeren maar weet niet hoe ik moet beginnen dus vraag ik het hier,
    Wat is de beste manier omp zelf te leren programmeren?

    -welke taal gebruik ik best om te beginnen?

    -wat is een goeie website om te leren programmeren of een online handleiding?

  2. De volgende gebruiker bedankt victor00100 voor deze nuttige post:

    ultddave (23 February 2012)

  3. #2
    Gevorderd   Quazie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 December 2005
    Locatie
    Oost-Vlaanderen
    Berichten
    364
    Bedankjes
    56
    Bedankt
    261 keer in 130 posts
    Goeden avond Victor00100,
    Welkom op Minatica.
    Er zitten hier op de site zeker een aantal mensen die u goed op weg kunnen zetten.
    Alleen niet van van mij, want geen kaas van gegeten.
    Toch veel succes gewenst.

  4. De volgende 2 gebruikers bedanken Quazie voor deze nuttige post:

    ultddave (24 February 2012), victor00100 ( 4 March 2012)

  5. #3
    Administrator   ultddave's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 June 2006
    Locatie
    Genk
    Berichten
    1.527
    Bedankjes
    5.391
    Bedankt
    2.577 keer in 1.271 posts
    Beste,

    Persoonlijk zou ik in Visual Basic of Java programmeren .

    Op school (Universiteit) leren ze je eerst imperatief programmeren in een bepaalde taal (in mijn geval Java) en daarna leer je meestal Object-Georiëntieerd programmeren (meestal is dat in C++, C#, Java of VB.NET).

    Voor te programmeren in Java, kan je bijvoorbeeld Netbeans gebruiken (of Eclipse), beiden zijn gratis. Ik gebruik vooral Netbeans; http://netbeans.org/downloads/index.html

    Als je googled op "programmeren in java" of "java basis" zal je vermoedelijk wat tutorials online vinden. Je kan ook overschakelen naar Engelse zoektermen in google voor Engelse tutorials indien Engels geen probleem voor je vormt .

    Voor specifieke vragen kan je hier altijd terecht (indien je code niet werkt of je problemen hebt met een project op te starten en dergelijke - gelieve uiteraard zelf eerst te zoeken naar de fout ).

    De documentatie van Java kan je hier vinden; http://docs.oracle.com/javase/6/docs/api/ (mocht je dat nodig hebben) .

    EDIT: Misschien even een paar tips; Best kan je beginnen met simpele programma's te schrijven. Zoals een zin uit printen in de commandline. En dan verder gaan, met het leren van "if-else" structuren en daarna de loops (while, for, ...). Dus:

    - System.out.println() leren gebruiken
    - Datatypes leren (Integer, String, ...) gebruiken (Dus variabelen aanmaken en dergelijke)
    - If-Else leren gebruiken
    - While en For leren gebruiken
    - Arrays leren gebruiken
    - En dan een grote oefening maken waar ze allemaal aan bod komen . (Ik heb mijn cursus + oefeningen hier nog liggen (niet digitaal helaas), maar indien nodig, wil'k er wel een paar online zetten).

    Eventueel kan je dit soortgelijk topic eens nalezen; http://www.minatica.be/threads/48441...n-programmeren

    Mvg,
    Dave
    Laatst gewijzigd door ultddave; 24 February 2012 om 00:11
    "Friendship. It's the hardest thing in the world to explain. It's not something you learn in school. But if you haven't learned the meaning of friendship, you really haven't learned anything." ~ Muhammad Ali

  6. De volgende 2 gebruikers bedanken ultddave voor deze nuttige post:

    peenif (24 February 2012), victor00100 ( 4 March 2012)

  7. #4
    Geek   salmax's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 February 2008
    Locatie
    Absurdistan en beschamend om te zeggen waar ik vandaan kom
    Berichten
    2.000
    Bedankjes
    9.596
    Bedankt
    3.160 keer in 1.923 posts
    Hier kan je ook al talen leren hier heb ik ooity is begonnn met html maar daarna gestopt.
    dus geen kenner .
    http://www.w3schools.com/


    ook zijn hier dossiers over programmeertalen op minatica ik het goed voor heb.
    http://www.minatica.be/list/category/25-Development

  8. De volgende 2 gebruikers bedanken salmax voor deze nuttige post:

    Baloeke (24 February 2012), victor00100 ( 4 March 2012)

  9. #5
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    23 February 2012
    Locatie
    Oost-Vlaanderen
    Berichten
    26
    Bedankjes
    11
    Bedankt
    18 keer in 14 posts
    alvast bedankt voor de reacties ga het allemaal eens uit testen en zal nog wel zien of het een beet je lukt

  10. De volgende gebruiker bedankt victor00100 voor deze nuttige post:

    ultddave ( 3 March 2012)

  11. #6
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    23 February 2012
    Locatie
    Oost-Vlaanderen
    Berichten
    26
    Bedankjes
    11
    Bedankt
    18 keer in 14 posts
    ik ga alvast deze cursus gebruiken http://www.teleco-it.be/java/TeLeCo-...n_NetBeans.pdf
    en hopen dat het werkt

  12. De volgende gebruiker bedankt victor00100 voor deze nuttige post:

    ultddave ( 3 March 2012)

  13. #7
    Administrator   ultddave's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 June 2006
    Locatie
    Genk
    Berichten
    1.527
    Bedankjes
    5.391
    Bedankt
    2.577 keer in 1.271 posts
    Ok, veel succes . Mocht je nog vragen hebben, mag je ze hier altijd stellen.

    Mvg,
    Dave
    "Friendship. It's the hardest thing in the world to explain. It's not something you learn in school. But if you haven't learned the meaning of friendship, you really haven't learned anything." ~ Muhammad Ali

  14. De volgende gebruiker bedankt ultddave voor deze nuttige post:

    victor00100 ( 4 March 2012)

  15. #8
    Erelid   butskristof's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 September 2007
    Locatie
    Wiekevorst (Heist-op-den-Berg)
    Berichten
    903
    Bedankjes
    317
    Bedankt
    847 keer in 420 posts
    Beste Victor,

    ik heb die cursus die je in je laatste reactie aanhaalde ook gevolgd en het geeft je inderdaad een goed overzicht van het begin.
    Ik heb echter toch gekozen om verder in C# te gaan programmeren, wegens de betere ondersteuning. C# lijkt heel erg op Java, maar met Visual Studio heb je het voordeel dat je een (HEEL) goede programmeeromgeving ter beschikking hebt die je heel veel hulp kan verlenen bij het programmeren.

    Van Visual Basic zou ik zelf wegblijven, maar dat ligt eerder persoonlijk denk ik.

    Wil je meer weten over C#, kan ik je DIT boek aanbevelen. Ik ben het zelf ook aan het lezen en heb het bijna uit en ik moet zeggen dat het me tot nu toe het beste heeft geholpen. Ik ben al een tijdje bezig met leren programmeren en dit is het enige boek dat me echt heeft kunnen helpen met van nul te beginnen. Het geeft je een vrij uitgebreide basis van alles, van het bouwen van GUI's tot het echte programmeerwerk met databases etc.

    Wil je echter niet overschakelen op C#, is Java zeker ook een mooie keuze met veel opties (het grote voordeel is natuurlijk de mogelijkheid om je programma's op Windows, Linux én Mac te draaien). Ikzelf vond het echter te moeilijk om hier goede IDE's en tutorials voor te vinden.

    Veel succes met het leren van deze kunst !
    Mvg,
    Kristof.
    Laatst gewijzigd door butskristof; 3 March 2012 om 14:27

  16. De volgende 2 gebruikers bedanken butskristof voor deze nuttige post:

    ultddave ( 3 March 2012), victor00100 ( 4 March 2012)

  17. #9
    PC-Freak  
    Geregistreerd
    5 April 2008
    Berichten
    1.017
    Bedankjes
    294
    Bedankt
    287 keer in 217 posts
    Hello Ultdave, lang niet meer gehoord! Zoals jij het beschrijft ligt JAVA dicht bij de oude basic. Is dat juist? Werkt dat met lijnnummers zoals in GWbasic of gewoon met verwijzingen? Groetjes, Theo

  18. De volgende 2 gebruikers bedanken theo2602 voor deze nuttige post:

    ultddave ( 3 March 2012), victor00100 ( 4 March 2012)

  19. #10
    Administrator   ultddave's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 June 2006
    Locatie
    Genk
    Berichten
    1.527
    Bedankjes
    5.391
    Bedankt
    2.577 keer in 1.271 posts
    Hey Theo,

    De oude basic heb ik nooit gebruikt gehad, maar Java is toch anders hoor. In de oude Basic kan je bijvoorbeeld werken met die "GO TO <lijnnummer>" commando's, maar die zijn in de nieuwere programmeertalen niet beschikbaar.

    Tegenwoordig gebruikt men Visual Basic.NET als Basic variant/versie. Waarbij je dus het .NET framework van Microsoft ter beschikking hebt. Maar uiteraard deelt elke programmeertaal een bepaalde basis. Zowat elke programmeertaal laat je toe om variabelen te declareren en if-else statements toe te voegen.

    Java is ook een Object-Georienteerde taal, net zoals Visual Basic.NET en misschien Basic naar het einde toe (Op wikipedia staat dat in de latere jaren van Basic, men "Object-Georienteerde" applicaties kon coderen).

    Mvg,
    Dave
    "Friendship. It's the hardest thing in the world to explain. It's not something you learn in school. But if you haven't learned the meaning of friendship, you really haven't learned anything." ~ Muhammad Ali

  20. De volgende 2 gebruikers bedanken ultddave voor deze nuttige post:

    theo2602 ( 4 March 2012), victor00100 ( 4 March 2012)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. [Java] Zelfstandig leren programmeren
    Door MartijnVDD in forum Webdevelopment & Programming
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 16 September 2007, 16:04
  2. Frans leren
    Door Mosquitos in forum Overige software
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 16 November 2005, 18:53

Tags voor deze discussie

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •